Vi har precis tagit över en tomt som varit totalt igenväxt.
Hela tomten är full av små mini stubbar, hur får jag enklast bort dom ?
Finns även en del stubbar från fullvuxna träd.

• Igenvuxen tomt med små trädstubbar och nedfallna löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
- Gräva/fräsa bort dom.
- Borra hål å slå i ecoplug (tar flera år)

Edit: rättstavning av namn.

Redigerat:
  • Gilla
hjälp!!
  • Laddar…
Har du inte redan spett och spade är det bäst att införskaffa det. En yxa och lämplig såg är också bra att ha. Sen är det spetta och gräva som är enklast. Större stubbar kan du frilägga och dra upp med hjälp av bogserlina och bil

Claes Sörmland
Det ser ut som aspsly. De slår rotskott som attans.

Ta dem med tigersåg med grova blad för blöt ved och såg dem längs med marken. De minsta tar du med spade. Sen ser du till att klippa över dem regelbundet med gräsklipparen nästa två säsonger.

Kan du inte klippa över dem köp Ecoplug pch slå i de största. Ägna nästa tre-fyra år åt att hugga bort allt liv som visar sig med med spade och slyyxa. Gör det en gång i månaden under växtsäsongen.

Keiller Keiller skrev:
Större stubbar kan du frilägga och dra upp med hjälp av bogserlina och bil
Hum, denna metoden kan du hitta på många Youtubeklipp och något som skadat både bilar och personer.;)

A AndersS skrev:
Hum, denna metoden kan du hitta på många Youtubeklipp och något som skadat både bilar och personer.;)
De lyckade stubbrycken hamnar sällan på Youtube ;) Är man inte ett klantarsel utan tänker till lite före så går såna "operationer" bra. Jag har då aldrig skadat annat än stubben :D

Håller med Claes att det verkar vara aspsly, då är det bra att slå i ecoplug överallt där du kommer åt, även i grova rötter.
https://www.ecoplug.se/

Grannen sågade den fyra stora aspar (i tomtgränsen mot en allmänning mellan oss) för tio år sedan (under sportlovsveckan), framåt sommaren så började det skjuta enormt mycket med rotskott (inom en radie av 10m). Jag tog och köpte ca 100st ecoplug och slog i stubbar å rötter. Å det verkar ha hjälpt.

Jag skulle övervägt att ta in en grävmaskin som får böka runt en dag och ta bort alla stubbar.

/ATW

• Gilla
Turbo_Tail och 2 till
  • Laddar…
AXS
Ja, hur en grävmaskin eller schaktmaskin. Ner med schaktbladet och hyvla av översta dm. Det går snabbare än att gräva.

Gjort samma manöver, det tog tid framförallt att frakta bort alla rötter men blev riktigt bra. Har även testat kedjeröjare och jordfräsen, men inte lika bra resultat.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Grävmaskin med gallerskopa är inte så dumt.

Riv av allt, plana till och så nytt gräs

Tack för alla svar !
Låter dyrt att låta någon gräva upp alla stubbar ?
Får nog prova ecoplug och gräva för hand till att börja med.

optimum
Eller så borrar du ett hål i "stubbarna" och häller i lite roundup. Sedan väntar man ett tag och sedan kan man kapa "stubbarna längs marken med typ en tigersåg.

Roundup är samma som i ecoplugg men ecoplugg kan vara svårt om "stubbarna" är små (klena)

Roundup gör att rötterna dör och skjuter inga rotskott.
Jag brukar själv göra så.

Vi hade full invasion av asp-skott efter att ha fällt fem stora rackare. Jag kapade ner alla så långt det gick tre gånger (vår, höst och vår) och efter det gav de upp. Eftersom det bara var första gången jag behövde knipsa med handkraft och krypa (körde med en trimmer fulmoddad med sågblad efter det) var det rätt lite jobb. Jag garanterar ju inte att era försvinner lika lätt, men det behöver inte vara ett evighetsjobb.

optimum
Hep Hep skrev:
Vi hade full invasion av asp-skott efter att ha fällt fem stora rackare. Jag kapade ner alla så långt det gick tre gånger (vår, höst och vår) och efter det gav de upp. Eftersom det bara var första gången jag behövde knipsa med handkraft och krypa (körde med en trimmer fulmoddad med sågblad efter det) var det rätt lite jobb. Jag garanterar ju inte att era försvinner lika lätt, men det behöver inte vara ett evighetsjobb.
Lärt mig samma elände.
Därför dödar jag alltid stubben numera så den inte skjuter ut massa nya skott.
Ecoplugg eller roundup,

optimum optimum skrev:
Eller så borrar du ett hål i "stubbarna" och häller i lite roundup. Sedan väntar man ett tag och sedan kan man kapa "stubbarna längs marken med typ en tigersåg.

Roundup är samma som i ecoplugg men ecoplugg kan vara svårt om "stubbarna" är små (klena)

Roundup gör att rötterna dör och skjuter inga rotskott.
Jag brukar själv göra så.
Kollade upp Roundup, K-Rauta säljer det.
Så man borrar hål, häller i Roundup och väntar (hur länge?) Sen är dom döda ?
Låter ju ruskigt bra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.