3 348 läst ·
38 svar
3k läst
38 svar
Hur får jag bort lukten från tvättmaskinen?
En grej till som inte är så tydligt är att ludd o annan smuts kan fastna på maskinens lucka precis där glaset möter plastdelen, detta smuts luktar surt. Hoppas beskrivningen är tillräcklig 🙂
Även innanför gummibälgen kan det finnas smuts.
Även innanför gummibälgen kan det finnas smuts.
Tvättar alltid i 30 och 40. Bara sängkläder i 60.
Aldrig haft några problem?
Låter alltid tråg och lucka vara öppna mellan tvättarna
Aldrig haft några problem?
Låter alltid tråg och lucka vara öppna mellan tvättarna
om du nu kört ett 90C program med fem sköljningar varför kör du ett kortprogram efteråt?S stenbit12 skrev:Har haft samma problem och upptäckte att lösningen var att rensa filtren till vatten/intags slangen. Det är filter på båda ändor. Den ena var förkalkad så det kom in för lite vatten. Sen tror jag att mögel kan växa på kalk som sen avger lukt men nån annan får gärna rätta mig där.
Värt att rensa avloppsslangen litegrann med tyg och tandpetare.
Rensa även skräpfiltret samt töm den lilla slangen på vatten som är bredvid skräpfiltret, den bör lutas nedåt (som en rak linje) från sin "rot" annars går inte allt ut.
Kör därefter 90grader tom tvätt med speciella rengörningstabletter för tvättmaskiner, finns på ica, clas olson.
Tillsist bör man köra nåt snabbprogram för att skölja resterna av detta rengörningsmedel då det kan vara dåligt för kläderna. 40 eller 60 grader där om jag minns rätt.
innehållet i dessa tabletter är mest citronsyra och det går aldeles utmärkt att tvätta i detta
av allt mekaniskt du gjort är det nog bara öppningen av silen som varit viktig
då luktar kläderna surt åxå, för låg temperatur och dåligt tvättmedelS stenbit12 skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Tillkommer detta med att regelbundet få en hyfsat hög temp ner i avloppet så att detta hålls rent, samt internt i alla avloppspumpar, slangar. Både i disk- och tvättmaskiner krävs riktigt varmt vatten då och då för att hålla dyra "reparationer" borta. "Eco"-lägen i all ära men man måste se till TCO också, Total Cost of Ownership.
Jag kör några 70-graders i DM, och några 95-graders i TM regelbundet - vis av tidigare snålmisstag med spolbil etc som konsekvens.
Jag kör några 70-graders i DM, och några 95-graders i TM regelbundet - vis av tidigare snålmisstag med spolbil etc som konsekvens.
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Uppdatering:
Jag har nu tvättat rent med klorin och köpt dr bechmanns tablett och kört i 95 grader.
Tvättar kläder i 60 och gympakläder i 75 med ICA basics tvättmedel. Inget sköljmedel
Slet ut slangen på baksidan som är "vatten ut". Fullt med gegga så den körde jag kokande vatten och klorin i omgångar. Kom ut stora klumpar med klegg. Den är nu ren och fin.
Slutresultatet efter allt detta är just nu att tvätten luktar...ingenting. Det är ju ett stort framsteg, men önskade såklart att det luktade lite nytvättat. Men det luktar iallafall inte surt längre.
Jag har nu tvättat rent med klorin och köpt dr bechmanns tablett och kört i 95 grader.
Tvättar kläder i 60 och gympakläder i 75 med ICA basics tvättmedel. Inget sköljmedel
Slet ut slangen på baksidan som är "vatten ut". Fullt med gegga så den körde jag kokande vatten och klorin i omgångar. Kom ut stora klumpar med klegg. Den är nu ren och fin.
Slutresultatet efter allt detta är just nu att tvätten luktar...ingenting. Det är ju ett stort framsteg, men önskade såklart att det luktade lite nytvättat. Men det luktar iallafall inte surt längre.
Vanligaste orsaken är väl ändå att tvätten ligger kvar över 30 minuter efter att maskinen är klar. Då får man "surlukt" på tvätten även i stora välanvända maskiner i hyreskaserner. Speciellt så här års.P pixellegolas skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur får jag bort avloppslukten?
Vatten & Avlopp -
Hur får jag bort lukten från trekammarbrunnen?
Vatten & Avlopp -
Det luktar och tomt i avloppet när jag tittar. Hur får jag bort lukten?
Tvättstuga -
Hur får jag bort lukten från den målade spånskivan?
Färg, Måla & Tapetsera -
Grabben svettas, får ej bort lukten
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur