13 999 läst ·
54 svar
14k läst
54 svar
Hur får jag bort axeln på svarven?
MathiasS skrev:
Helt slut är inte sagan, tänker söka vidare, detta får ses som ett delmål bara..
En anledning att få loss axeln var remmen, en annan var att smörja upp och göra rent och en är att ta axeln till en mekanisk verkstad som skulle kolla in "MK2 hålet" som kanske har en lite skada. Dubben satt lite "löst/vickande", men jag har gjort rent och nu sitter de mycket bättre..
Så jag tänker i alla fall försöka lösa det, framför allt för rengöring/smörjningens skull..
Förresten hittade jag något annat intressant när jag letade svar på gåtan.
Sverige är ju inte ett stort land och att vi skulle ha haft väldigt många fabriker som tillverkade träsvarvar är rätt långsökt. Det jag hittat är att Stenbergs sällan gjorde sina egna maskiner utan var tidiga och "brandade om" dem. Så en annan fabrik kan ha gjort svarven. Satt och kollade på denna sidan, http://www.lathes.co.uk/rex/ och den svarven de visar från svenska Rex fabriken är mycket lik min i detaljerna.
Hur locket över remmen ser ut, hur stödet ser ut, hur motdubbs-hållaren ser ut. Kan ju givetvis vara ren slump eller tidigt industri stöld/spionage..
Någon sa någon gång, tror det var pär h, om att Rex-fabriken hade "två skift", det ena som gjorde de riktiga maskinerna och ett som gjorde lite som de ville...
Sverige är ju inte ett stort land och att vi skulle ha haft väldigt många fabriker som tillverkade träsvarvar är rätt långsökt. Det jag hittat är att Stenbergs sällan gjorde sina egna maskiner utan var tidiga och "brandade om" dem. Så en annan fabrik kan ha gjort svarven. Satt och kollade på denna sidan, http://www.lathes.co.uk/rex/ och den svarven de visar från svenska Rex fabriken är mycket lik min i detaljerna.
Hur locket över remmen ser ut, hur stödet ser ut, hur motdubbs-hållaren ser ut. Kan ju givetvis vara ren slump eller tidigt industri stöld/spionage..
Någon sa någon gång, tror det var pär h, om att Rex-fabriken hade "två skift", det ena som gjorde de riktiga maskinerna och ett som gjorde lite som de ville...
En viktig skillnad var, om jag fattat, att du inte har låsskruvar i din på remskivan.
Jag har också letat på nätet efter en ritning på lagringen, hittat en del, gemensamt för flertalet var att axeln tas ut åt höger.
Jag har också letat på nätet efter en ritning på lagringen, hittat en del, gemensamt för flertalet var att axeln tas ut åt höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat av moderator:
Rex tillverkades från början på storebro bruk. Och ja den gjordes då på nattetid av storebros gjutare mot lite sprit i början sedan pengar. Tills chefen på storebro kom på att rex ägaren hade en affär med hans fru då tog tydligen den gjutningen slut.
En veritabel roman-intrig. Se till att mannen får att göra på natten så att vägen är fri.pär h skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ville bara visa att svarven också faktiskt funkade som en svarv med.. Har testat alla 4 hastigheterna och den går bra. Lite vibrationer på högsta farten, behöver skruva åt allt ordentligt och kanske fästa den i golvet..
Tog den första bästa björkbiten jag har i vedhögen och testade köra. Lite läskigt i början, men tycker resultatet är helt ok för första gången man någonsin träsvarvar..
(Får lägga upp den i "skryt-tråden" när den är färdig..)
(Och gängan stämde, köpte en 1"x12 adapter och den passar perfekt..)
Super
Hur funkar det med drivdubben skramlar den i konan ?
Om du skruvar fast den i golvet riktigt stumt ingen dämpning i mellan så kommer du märka stor skillnad. Och om du behöver höja den så tag inte furu utan ek tex.
Hur funkar det med drivdubben skramlar den i konan ?
Om du skruvar fast den i golvet riktigt stumt ingen dämpning i mellan så kommer du märka stor skillnad. Och om du behöver höja den så tag inte furu utan ek tex.
Satte ett slippapper på konan och stoppade in den och slipade runt. Fick loss mycket skit..
Det blev mycket bättre.
Måste se vad jag har för golv, tror det är spånskivor under tarkettgolvet. Höjden kändes helt ok..
Måste se vad jag har för golv, tror det är spånskivor under tarkettgolvet. Höjden kändes helt ok..
Absolut. Jag tog det mycket försiktigt. Det högg några ggr, men då "slirade" biten och stannade. Vet inte om det är så det skall vara men för mig var det bra.ion skrev:
Önskar den gjort så för mig också, då hade jag kanske svarvat i trä fortfarande. För kul är det.jackt skrev:
När jag får tid ska jag bygga en drejplatta, har en motor med fotomkopplare liggandes, det ska bara göras. Det är ju lite som att svarva i trä, forma runda saker, och det värsta som kan hända med en sån är väl att man kladdar ner sig.
Redigerat av moderator: