13 999 läst ·
54 svar
14k läst
54 svar
Hur får jag bort axeln på svarven?
Kan det möjligen vara ett lager med excentrisk låsning? I så fall måste låsringen knackas 1/4 varv innan låsningen släpper. Det brukar i sådana fall finnas dels gängade hål för stoppskruvar och hål att knacka med en dorn i. Men det kan vara en specialdetalj, http://se.borine-agroparts.com/insert-bearing/p5/ . Min teori är att vänstra lagret måste frigöras från axeln varefter denna kan tas ut åt höger.
Inte proffsigt att skriva "knacka med dorn" , det finns haknycklar till sånt, själv hade jag aldrig tid att leta upp rätt nyckel, så knacka = yrkesskada.
Inte proffsigt att skriva "knacka med dorn" , det finns haknycklar till sånt, själv hade jag aldrig tid att leta upp rätt nyckel, så knacka = yrkesskada.
Redigerat av moderator:
Har inte sett några speciella märken på kullagren. Ser ut som vanliga. Är gjorda i Italien har jag sett. Tror de är på tryckta fram till klacken mellan 25mm och 37mm. Men jag skall kolla ordentligt..
Tycker det är otroligt att de sitter så hårt.. Tycker att det högra kullagret borde rubba sig när man slår axeln åt vänster och remskivan sitter mot gjutgodset på vänster sida och kullagret är dikt ann remskivan. Axeln har ju ingenstans att gå än att åka igenom kullagret..
Tycker det är otroligt att de sitter så hårt.. Tycker att det högra kullagret borde rubba sig när man slår axeln åt vänster och remskivan sitter mot gjutgodset på vänster sida och kullagret är dikt ann remskivan. Axeln har ju ingenstans att gå än att åka igenom kullagret..
Ser du logiskt på det bör axeln inte kunna få gå åt vänster då det skulle innebära risk att arbetsstycket lossnar vid svarvning.jackt skrev:Har inte sett några speciella märken på kullagren. Ser ut som vanliga. Är gjorda i Italien har jag sett. Tror de är på tryckta fram till klacken mellan 25mm och 37mm. Men jag skall kolla ordentligt..
Finns det bara ett gängat hål för stoppskruv , prova skruva i en skruv några varv och knacka på den.
Axeln kan inte gå ut åt vänster om vänstra lagret är låst, för det skulle inte förvåna om det även finns en låsring mellan höger lager och remskivorna. Eller efter att tittat på bilderna, troligen mellan lagerna.
Det bör , som tidigare sagts, vara enkelt att byta rem. Troligen är det det också om man bara vet hur.
Ungefär så här tror jag att även din ser ut, http://teknik.forum24.se/teknik-about808.html
Men du tycks ha dubbla lager till höger och skulle jag byggt en sån lagring skulle jag haft en låsring mellan lagerna, det hade låst axeln längsgående när gavlarna är monterade. Det skulle då innebära att axeln måste tas ut åt höger, förutsättningen är så klart att vänstra lagret är löst.
Axeln kan inte gå ut åt vänster om vänstra lagret är låst, för det skulle inte förvåna om det även finns en låsring mellan höger lager och remskivorna. Eller efter att tittat på bilderna, troligen mellan lagerna.
Det bör , som tidigare sagts, vara enkelt att byta rem. Troligen är det det också om man bara vet hur.
Ungefär så här tror jag att även din ser ut, http://teknik.forum24.se/teknik-about808.html
Men du tycks ha dubbla lager till höger och skulle jag byggt en sån lagring skulle jag haft en låsring mellan lagerna, det hade låst axeln längsgående när gavlarna är monterade. Det skulle då innebära att axeln måste tas ut åt höger, förutsättningen är så klart att vänstra lagret är löst.
Redigerat av moderator:
(Här skulle Phl svar vara citerat..) 
Det verkar ett bra förslag.
Var och mätte lite och remskivan är 13mm vid toppen av spåret.
Den gamla remen är ca 12.5-12.7mm bred och ca 10mm hög. Då antar jag att jag har em SPA-rem? Längden är ca 1330mm.
Vad för sorts PowerTwist skall jag ha då?
Det verkar ett bra förslag.
Var och mätte lite och remskivan är 13mm vid toppen av spåret.
Den gamla remen är ca 12.5-12.7mm bred och ca 10mm hög. Då antar jag att jag har em SPA-rem? Längden är ca 1330mm.
Vad för sorts PowerTwist skall jag ha då?
Redigerat:
http://www.mecmove.se/kilremmar/02.pdf
helst skulle du ha en tolk att kolla med.
helst skulle du ha en tolk att kolla med.
Är det inte vanlig A-profil på remmen? Typisk vanligaste kilremsprofilen, alla tillämpningar.
Jag beställde denna efter att ha fått priser från diverse svenska ÅF, http://www.ebay.co.uk/itm/LATHE-BELT-BELTING-POWERTWIST-A-SECTION-12MM-DRIVE-BELT-/270430047667
Skicka dem ett mail och hör om du kan köpa en bit i rätt längd. Då de går att skarva hur som helst lär det inte vara något problem.
Jag beställde denna efter att ha fått priser från diverse svenska ÅF, http://www.ebay.co.uk/itm/LATHE-BELT-BELTING-POWERTWIST-A-SECTION-12MM-DRIVE-BELT-/270430047667
Skicka dem ett mail och hör om du kan köpa en bit i rätt längd. Då de går att skarva hur som helst lär det inte vara något problem.
Tydligen är inte alltid allt som man tycker det borde vara, Stenbergs är inte alltid Stenbergs.. 
Stenbergs har ingen info om äldre maskiner. De skickar vidare förfrågningar till ett annat företag, Svensk Innovativ Träteknik men de hade tyvärr inte mer info. Troligen är det inte en Stenbergs utan en Stenbergs..
Finns flera som sålde under det namnet..
Så vi är tillbaka på ruta ett. Mera kloka idéer?
Har beställt en PowerTwist, får se när den kommer..
Stenbergs har ingen info om äldre maskiner. De skickar vidare förfrågningar till ett annat företag, Svensk Innovativ Träteknik men de hade tyvärr inte mer info. Troligen är det inte en Stenbergs utan en Stenbergs..
Finns flera som sålde under det namnet..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så vi är tillbaka på ruta ett. Mera kloka idéer?
Har beställt en PowerTwist, får se när den kommer..
Redigerat: