Ola C Ola C skrev:
helst ska laminera både fram o baksida av ämnet
Mest för att skydda om laminatet är mera motståndskraftigt, eller är det även risk att det slår sig pga olika utvidgning annars, om ämnet är tunt?

L Lilllen skrev:
Mest för att skydda om laminatet är mera motståndskraftigt, eller är det även risk att det slår sig pga olika utvidgning annars, om ämnet är tunt?
För att det kan/kommer slå sig annars. Gäller inte bara tunna ämnen.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
För att det kan/kommer slå sig annars. Gäller inte bara tunna ämnen.
Intressant, hur olika material kan man ha på fram respektive baksida? Tänker om det är materialen i sig som främst ger upphov till att det slår sig, eller om det främst är limmet?

L Lilllen skrev:
Intressant, hur olika material kan man ha på fram respektive baksida? Tänker om det är materialen i sig som främst ger upphov till att det slår sig, eller om det främst är limmet?
Kortsiktigt kan nog limmet i ensidig limning ställa till problem. Långsiktigt är det snarare att det blir olika fukttransport på fram o baksida.

Hur olika material man kan ha vet jag inte. Lägger man på möbellinoleum finns det en sorts papp man kan limma på baksidan, den är ganska olika linoleumet. Det handlar väl främst om att spärra båda sidor om man spärrar en med laminat eller linoleum.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Hur olika material man kan ha vet jag inte. Lägger man på möbellinoleum finns det en sorts papp man kan limma på baksidan, den är ganska olika linoleumet. Det handlar väl främst om att spärra båda sidor om man spärrar en med laminat eller linoleum.
Tror att det är själva limmet som gör spärr-jobbet i fallet med pappen?

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Tror att det är själva limmet som gör spärr-jobbet i fallet med pappen?
Vet ej. Du tänkte spara in på pappen o bara rolla lim på baksidan?

Ola C Ola C skrev:
Vet ej. Du tänkte spara in på pappen o bara rolla lim på baksidan?
Kanske det, gissar att papp nu kostar som mahogny gjorde för några år sedan? Fast jag tänkte mer att materialet inte spelar lika stor roll om det är limmet som är hjälten. Men pappen hjälper kanske indirekt genom att binda mer lim.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Även inne i gamla fina möbler kan man hitta tidningspapper, så man vill nog ha något som binder lagom mycket lim utan att hindra fukt mer än tunt fanér.

Länge sedan jag köpte tidningspapper, så det kanske kostar som fanér numera. Kanske testa med en gammal iPad.

• Haha
Pettman och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Även inne i gamla fina möbler kan man hitta tidningspapper, så man vill nog ha något som binder lagom mycket lim utan att hindra fukt mer än tunt fanér.

Länge sedan jag köpte tidningspapper, så det kanske kostar som fanér numera. Kanske testa med en gammal iPad.
Klokt, prova med padda först innan du använder dyrare material 👌🏻

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.