Småbarnsåren är över och det är nu dags att renovera matbordet när ingen längre hackar i det med besticken.. Vad har ni för ideer om vad man kan göra för att få en snygg och praktisk yta igen?
Runt matbord med vit yta och små hack eller repor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägg/ limma på laminat typ "Perstorps skiva"

F fribygg skrev:
Lägg/ limma på laminat typ "Perstorps skiva"
Låter som ett bra förslag. Hur skär man den rimligt snyggt i elipsform?

Fyll skavankerna med färgad epoxi och påminn barnen till döddagarna om alla djupa ärr de orsakat sina föräldrar.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
TorbjornEd och 5 till
  • Laddar…
G gustavk skrev:
Låter som ett bra förslag. Hur skär man den rimligt snyggt i elipsform?
Det gör man inte. Man skär/sågar ut laminatet med övermått, limmar på det o fräser det sen kant i kant med bordets ytterkontur. Där är en radie som kommer ställa till problem. Är där en hyfsat tjock massiv kantlist är det inte olösbart. Antingen gör man kanten rak, utan radie, innan man limmar laminatet, eller gör man en ny profil (typ en fasad kant) efter man limmat laminatet så man blir av med hålrummet som bildas mellan radie o laminat. Inte jättesvårt men inte så enkelt som det låter att "bara limma på nytt laminat".

Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N och 3 till
  • Laddar…
Jag är för att laga trasiga grejer, men vad är bordet uppbyggt av? Spånskiva eller MDF?
Kan man som privatperson i Sverige idag köpa laminat till sådant lågt pris att det lönar sig?
Jag skulle nog resonera som så här om det var mitt bord. Om jag kan se det som en bra grund att bygga något bättre av, än det var från början, då kan det vara värt det. Är det ett bord byggt i billigt material som aldrig kommer kunna göras bättre än det var när det var nytt - ge det eller sälj det till någon som just fått barn, som ännu inte insett riskerna deras nuvarande fina bordsyta snart kan komma att utsätta för.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Det beror på vad det är för material. Det ser ut som målad mdf med tanke på mängden gropar?

L Lilllen skrev:
Kan man som privatperson i Sverige idag köpa laminat till sådant lågt pris att det lönar sig?
Nej, men det kan ju vara ett kul projekt om man gillar tex "virrvarr"

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nej, men det kan ju vara ett kul projekt om man gillar tex "virrvarr"
Jo, då förädlar man ju bordet till något man själv gillar mer, och får något unikt som ej går att köpa i vanlig butik.

Var kan man hitta laminat som metervara? Har sett detta användas flitigt på andra sidan atlanten.

Bart Bart skrev:
Var kan man hitta laminat som metervara? Har sett detta användas flitigt på andra sidan atlanten.
Hos virkesgrossister. Man köper inte per meter, vanligtvis är laminaten typ 3000x1300, finns även större.

• Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Hos virkesgrossister. Man köper inte per meter, vanligtvis är laminaten typ 3000x1300, finns även större.
Vad är det för kostnad för olika laminat?

L Lilllen skrev:
Vad är det för kostnad för olika laminat?
Beror helt på vilket laminat det är, mellan ca 80 och 300kr + moms per kvadratmeter har jag där jag handlar. Omräknat i helark 400-1500kr.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Då kanske det går att beställa hos bättre sorterade återförsäljare? Dock ganska stora ark för en glad hobbyist.

Bart Bart skrev:
Då kanske det går att beställa hos bättre sorterade återförsäljare? Dock ganska stora ark för en glad hobbyist.
Du får väl höra av dig till ett gäng o fråga. Jag köper ju på brädgården o har aldrig haft anledning att köpa på annat ställe.

Arken kan förvaras som rulle och det går åt en del då man helst ska laminera både fram o baksida av ämnet. Dock kan man använda billigare spärrlaminat till baksidor o annat som inte syns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.