Det gör man inte. Man skär/sågar ut laminatet med övermått, limmar på det o fräser det sen kant i kant med bordets ytterkontur. Där är en radie som kommer ställa till problem. Är där en hyfsat tjock massiv kantlist är det inte olösbart. Antingen gör man kanten rak, utan radie, innan man limmar laminatet, eller gör man en ny profil (typ en fasad kant) efter man limmat laminatet så man blir av med hålrummet som bildas mellan radie o laminat. Inte jättesvårt men inte så enkelt som det låter att "bara limma på nytt laminat".G gustavk skrev:
Redigerat:
Jag är för att laga trasiga grejer, men vad är bordet uppbyggt av? Spånskiva eller MDF?
Kan man som privatperson i Sverige idag köpa laminat till sådant lågt pris att det lönar sig?
Jag skulle nog resonera som så här om det var mitt bord. Om jag kan se det som en bra grund att bygga något bättre av, än det var från början, då kan det vara värt det. Är det ett bord byggt i billigt material som aldrig kommer kunna göras bättre än det var när det var nytt - ge det eller sälj det till någon som just fått barn, som ännu inte insett riskerna deras nuvarande fina bordsyta snart kan komma att utsätta för.
Kan man som privatperson i Sverige idag köpa laminat till sådant lågt pris att det lönar sig?
Jag skulle nog resonera som så här om det var mitt bord. Om jag kan se det som en bra grund att bygga något bättre av, än det var från början, då kan det vara värt det. Är det ett bord byggt i billigt material som aldrig kommer kunna göras bättre än det var när det var nytt - ge det eller sälj det till någon som just fått barn, som ännu inte insett riskerna deras nuvarande fina bordsyta snart kan komma att utsätta för.
Du får väl höra av dig till ett gäng o fråga. Jag köper ju på brädgården o har aldrig haft anledning att köpa på annat ställe.Bart skrev:
Arken kan förvaras som rulle och det går åt en del då man helst ska laminera både fram o baksida av ämnet. Dock kan man använda billigare spärrlaminat till baksidor o annat som inte syns.