7 291 läst · 10 svar
7k läst
10 svar
Hur fästa EKLK mot kakel?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 163 inlägg
Går det att förlägga den i en självhäftande kabellist?
Lägger du i list så kan du ta EKK istället också.
I annat fall så kör jag med TKK klammer (borrar och pluggar) och följer kakelfogar, dörrfoder och takvinklar. Borrar och pluggar du så pytsa i silicon i hålet innan du trycker i pluggen också.
I annat fall så kör jag med TKK klammer (borrar och pluggar) och följer kakelfogar, dörrfoder och takvinklar. Borrar och pluggar du så pytsa i silicon i hålet innan du trycker i pluggen också.
Redigerat:
Sen får man ju helt enkelt göra en liten riskbedömning.Glufsglufs skrev:
Jag skulle aldrig borra genom tätskiktet och plugga tillsammans med silicon i duschhörnan om det var, säg, lägre än 2-2,2 meter.
Men att borra in och silicona pluggar längs dörrfoder, vägg/tak-vinkeln och andra "riskfria" ställen är ju inget problem.
Ja självklart. Jag hade inte ens valt en kabelväg som gått igenom en duschhörna hur jag än skulle fästa kabeln.Mikael_L skrev:Sen får man ju helt enkelt göra en liten riskbedömning.
Jag skulle aldrig borra genom tätskiktet och plugga tillsammans med silicon i duschhörnan om det var, säg, lägre än 2-2,2 meter.
Men att borra in och silicona pluggar längs dörrfoder, vägg/tak-vinkeln och andra "riskfria" ställen är ju inget problem.
Alt. Thorsman DMT klisterkanal, den är dessutom godkänd för FKRrrrr skrev:
Edit: då kan man ta den tunna 12x18 eller vad den nu är så får man en snygg list, finns dessutom färdiga vinklar osv.
Finns färdiga vinklar osv till Panduit också. Panduit är snabbare att montera/enklare att få snygg eftersom man sätter detaljerna i efterhand, man behöver alltså inte vara så noga då man klipper kanalen (som man måste med DMT)kolvas skrev:
Liknande trådar
-
Hur fästa inbyggd diskmaskin mot vägg?
Kök -
Bygga om altan till uterum, hur fästa mot husväggen?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vilken fog använder man till fästa åldersbeständig plast i krypgrund mot betog och natursten? Tacksam för förslag!
Fritidshus -
Fästa innervägg mot tak
Badrum -
Fästa isolering mot trossbotten, vad är bästa lösningen?
Isolering