Måste få lätta mitt hjärta något.

I vårt nykaklade badrum skulle rörisen montera vägghängd toalett, duschblandare med takdusch och tvättställ med tillhörande komod.

Jag tänkte skriva om ett axplock av vad som mötte oss när vi som barn på julafton kom hem för att inspektera:

Gängorna som toastolen är hängd på sticker ut ca 7 cem utanför muttrarna.Den kreative skulle kunna hänga små handukar på gängorna om man kan leva med att de kommer ganska lågt ;D

Duschblandaren sitter inte i våg vilket för övrigt inte komod eller tvättställ heller gör. Till rörisens försvar skall nämnas att allt sitter lika snett. Han har i alla fall varit konsekvent ::)

Eftersom takduschen sitter vid ett snedtak har vi varit noga med att välja en modell där röret kan kapas i lämplig höjd. Tror ni han har kapat röret ??? Avståndet mellan röret till takduschen och snedtaket är ungefär så stort att wettex-trasa med milt tvång kommer i mellan.

Tvättstället sitter förutom snett även löst visar det sig. Detta beror till stor del på att det lagts löst på komoden som i sin tur skruvats fast i väggen. Rörisens kommentar till detta var att "man brukar göra så" :P.
På monteringsanvisningen från Gustavsberg står det med stora bokstäver "Tvättställ för bult- eller konsolmontag"- PÅ SVENSKA. Hur j--a svårt kan det vara att läsa en anvisning och sedan göra som det står.

Slutligen valde rörisen att på eget initiativ "förbättra"komoden genom att först slita bort bakstycket till komoden för att sedan montera det igen fast med silikon istället för de stift som ursprungligen satt där. Ingen har kunnat förklara varför. På det hela taget ser komoden uta att vara ett tredje generationens fynd från Blocket och inte direkt sprillans.

Nu kanske någon av er läsare tycker att jag förmodligen får skylla mig själv eftersom arbetet måste vara utfört av någon svartarbetande förmåga från andra sidan järnridån. Till er säger jag - om det ändå vore så väl :-/.
Det hela är gjort av en auktoriserad vvs-firma och Nuder har dessutom varit med på tåget hela vägen.

Låter som att de inte skall få betalt förränn de rättat till probemen tycker jag.
Och naturligtvis skall kommoden ersättas med en ny.

Någon yrkesstolthet måste väl även en röris ha.

Du har mina fulla sympatier, och som tynnis skriver håll inne med betalningen. Har du redan betalt kräv kompensation eller nytt arbete. Bråkar firman går du vidare via konsumentombudsman och ARN.

Stå på dej i detta, vi skall inte som konsumenter behöva ta sådan sk--t.

En annan aspekt ligger i din egen rubrik, om hur fackmannamässigt detta är. Har rörisen varit så slarvig/likgiltig kan man ju undra hur det ser ut med ev silicon i det hål han tagit upp för montering.

Försäkringsbolagens krav om fackmannmässighet gäller givetvis för hantverkare.

Varför tycker jag mig känna igen det som står i inlägget?

Efter tre till fyra telefonsamtal till rörisens chef och två besök från firman i fråga börjar det likna något som en fackman och inte vilken raggare som helst har gjort (inget fel på raggare i övrigt ).

Det som irriterade mig mest vid de inledande samtalen med firman var att de verkar lägga mer pulver på att förklara varför de inte gjort som man ska än på att göra rått från början.

Vid sista besöket kom dock chefen och fick rätta till alla tabbar. Efter detta kunde han till och med tillstå att det nog blivit mer fel än rätt vid det första tillfället.

Han sa att han dessutom skulle göra något snyggt på fakturan vad det nu innebär. Vi får väl se.

Hursom helst verkar det som om denna lilla episod i vårt byggprojekt slutade lyckligt ;D

Jag älskar lyckliga slut.

Grattis davbeu. ;D

Vad är det med rörmokare??

Vi har golvvärmepumpen monterat i rummet intill badrummet "för att det inte gick att göra på något annat sätt". Han monterade dessutom duschblandaren snett och det krävdes en utskällning från vår snickare för att han skulle komma tillbaka och fixa det, för "det gick inte heller att göra på något annat sätt"... Que?? Uppenbarligen gick det ju till slut.

En annan sk rörmokare lyckades åstadkomma en fuktskada i köket åt oss när han installerade diskmaskinen. När han kom tillbaka för att göra något åt det sågade han sönder ett rör när han skulle såga upp golvet i skåpet för att kolla skadan, samt lyckades åstadkomma en ny läcka på ett annat ställe... Det upptäckte vi så fort vi skruvade på vattnet, han hade alltså inte ens testat det innan han åkte... Denna läcka kunde vi dock fixa själva eftersom det bara berodde på att gängorna hamnat snett.

Kan ingen här tipsa om BRA rörmokare??? Eller är de lika svårfångade som älvor och troll?

När jag gick el på gymnasiet sa läraren något om yrkesstolthet i samband att visst kan man dra en kabel snett och vint...

Det är ditt(hantverkarens) samvete.

Tillägg: Med "ditt" menade han oss, elever.

För att vara säker på att rörkrökare inte sätter saker snett får man vara med när dom kommer och plocka åt sig fall-passet, så att dom tar rätt vattenpass ;D ;D

RilleRock
Rörbranchen skriker efter folk.
Därav av slinker det igenom även sämre förmågor som inte har ngn arbetserfarenhet.

I övrigt så finns det hur många bra rörmokare som helst men vem skapar en sån tråd?

Davbeu: Bra att du stod på dig för så får det bara inte gå till :-/

RilleRock skrev:
Rörbranchen skriker efter folk.
Därav av slinker det igenom även sämre förmågor som inte har ngn arbetserfarenhet.
Det var väl inte så du menade, men hur skall man isåfall kunna skaffa sig arbetserfarenhet.

RilleRock
charta77 skrev:
Det var väl inte så du menade, men hur skall man isåfall kunna skaffa sig arbetserfarenhet.
Gå som lärling såklart och inte kastas ut själv på första bästa jobb för att företaget vill tjäna pengar.

Det två som har varit hemma hos oss har varit i 50-årsåldern med massor med erfarenhet... :-/

koko skrev:
Det två som har varit hemma hos oss har varit i 50-årsåldern med massor med erfarenhet...  :-/
Jag känner till en televerkare som hade många många års erfarenhet. Han drog vid ett tillfälle telekabeln i 45 graders vinkel yttervägg på ett hus. På diagonalen alltså.

Varför då... Ja han orkade väl inte, det skulla ta för mycket tid, materialslöseri och lite lat.

Gubben var väldigt go' så jag tror säkert att han kom iväg med sådant också.

RilleRock skrev:
Gå som lärling såklart och inte kastas ut själv på första bästa jobb för att företaget vill tjäna pengar.
Ja just det, inte vara självgånde innan man kan s.a.s. I en annan tråd frågade jog om kostnad för rörmokare som jag tyckte tog lång tid. Resultatet: inget materialslöseri och _fint_ gjort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.