119 373 läst ·
51 svar
119k läst
51 svar
Hur få ut lampa från IKEA-fläkt?
Tack var era bidrag i den här tråden kunde jag relativt smärtfritt byta lampa i min ungefär 6 månader gamla köksfläkt. Det var ju inte direkt självklart hur man skulle få loss dom och utan informationen hade jag nog haft sönder något... Sedan kan man ju tycka att den ska hålla mer än 6 månader, men jag har sedan tidigare ganska dåliga erfarenheter av livslängd på halogenlampor...
Egentligen skulle jag ju vilja byta till LED eftersom 10-wattarna lyser rätt klent överhuvudtaget, så jag provade med två LED från samma tillverkare som käksfläkten. Men det fungerade såklar tinte, utan man måste även byta transformatorn (de blinkade bara till och slocknade). Någon som skruvat isär en underverk och vet om det är enkelt att byta drivdon?
Egentligen skulle jag ju vilja byta till LED eftersom 10-wattarna lyser rätt klent överhuvudtaget, så jag provade med två LED från samma tillverkare som käksfläkten. Men det fungerade såklar tinte, utan man måste även byta transformatorn (de blinkade bara till och slocknade). Någon som skruvat isär en underverk och vet om det är enkelt att byta drivdon?
Håller med fullt ut...astrand skrev:
Samma problem, går inte at lossa den med sugpropp, den sitter hårt fast i fläkten med en metallring som har tre metallclips. Mejlade IKEAS support som var vänlig att skicka en instruktion hur man skall göra, lösningen är våld...
Ta en tunn skruvmejsel och tryck upp mellan metallringen och fläktchassit och bryt försiktigt ned metallringen runt om. Se bild från IKEA.
Kan man lämna tillbaka saker pga galen felkonstruktion?
Ta en tunn skruvmejsel och tryck upp mellan metallringen och fläktchassit och bryt försiktigt ned metallringen runt om. Se bild från IKEA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack snälla rara för att du delat detta inlägg! Har nu levt med trasig lampa i 1år! 😫
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg det ut i vår fläkt. En platt lampa som sitter med clips i ett hål i armaturen. "Bara" att bryta och dra rakt ut.
Tack för inspiration att använda lindrigt våld.
Vad som ska bytas är nästa fråga - men det borde jag kunna lösa.
Den skulle som sagt bytas för att den var trasig... Om du menar att fingeravtryck på själva halogenlampan skulle vara problemet så är det kraftigt överdrivet, och rengöring t.ex med lite sprit fixar detta.S SueCia skrev:
Tack för denna bild, det var den som gjorde skillnaden efter att ha kört med en lampa i säkert ett år.Noobe skrev:
Samma problem, går inte at lossa den med sugpropp, den sitter hårt fast i fläkten med en metallring som har tre metallclips. Mejlade IKEAS support som var vänlig att skicka en instruktion hur man skall göra, lösningen är våld...
[bild]
Noobe skrev:
Ta en tunn skruvmejsel och tryck upp mellan metallringen och fläktchassit och bry
strea1968 skrev:
Tack för bilden som skiljer sig från bruksanvisningen. Vet någon om man kan ersätta 10W-lampa med 20W. Jag har inte hittat 10W i handeln. En köksfläkt borde kunna tåla en högre temperatur. 10W ger svagt ljus.Noobe skrev:
[bild]