48 515 läst ·
21 svar
49k läst
21 svar
Hur få upp fastnad skruv?
Tack. Skruven håller bara skyddslocket (två skruvar, den ena lossnade som ingenting). Armaturen sitter med annan skruv i "bottenplattan". Du menar ta en liten borr och köra rakt in i skruven? Har aldrig gjort det tidigare.M Marsman80 skrev:
Det ser ut som det går att använda en spårmejsel.A aj2020 skrev:
Använd spårmejsel istället för stjärna. Stjärnskruvar är värdelösa eftersom momentet man lägger på skruven gör att man får en kraft som trycker ur bitset ur spåret, kan inte förstå varför det fortfarande tillverkas...
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Inget fel på stjärnskruvar så länge man använder rätt mejsel...........För kreti och pleti är stjärnmejslar samma lika allihop och med fel mejsel i en redan taskig skruv så går det ganska snabbt att göra den ännu sämre. Skruven på bilden ser inte särskilt dålig ut så med rätt verktyg lär den väl säkert släppa. Jobbar som bilmek själv och med rätt verktyg är det inga problem att dra av skallen på en fastrostad skruv så greppar gör det nog om allt är rätt.
Ja använd en borr som är lite grövre än delen under huvudet på skruven och borra i mitten (borde vara lätt med denna typ av skruv) tjill resten av huvudet lossnar (brukar bli som en ring kvar på borren). För att du ska kunna får bort resten av skruven måste det finnas något kvar av skruven för att använda en tång och skruva bort den med.A aj2020 skrev:
Slagskruvmejsel hade jag provat med.
Typ en sådan här.
https://www.clasohlson.com/se/p/40-8869
Kanske med lite ventilslippasta på bitset för bättre grepp.
/Höghus
Typ en sådan här.
https://www.clasohlson.com/se/p/40-8869
Kanske med lite ventilslippasta på bitset för bättre grepp.
/Höghus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

