H hempularen skrev:
Men föreningen måste på något sätt (finns flera alterantiv) få med vinden i föreningens ekonomiska plan. Om du bara köper vinden, utan att det skapas bostadsrättsyta där, så har du ingen juridisk rätt till den.
Starka ord som jag nog måste ifrågasätta. Om bostadsrättshavaren och föreningen upprättar ett korrekt avtal om att bostadsrättshavarens lägenhet ska utökas på ett visst sätt mot ett visst vederlag tycker jag bostadsrättshavaren borde vara rätt skyddad. Att föreningen måste "ordna" med andelstal, ekonomisk plan och en del annat är väl föreningens problem och inte bostadsrättshavarens.

H hempularen skrev:
De som äger sådana "bostadsrätter" är egentligen hyresgäster, och gör sig skyldig till en kriminell handling om de säljer sin bostadsrätt.
Viken kriminell handling skulle det vara. Var finns uppsåtet?

• Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Skönt med lite erfaret och kunnigt folk i tråden! :-)

Jag smyger in med en fråga till (som borde kanske vara under en annan rubrik) Vad hände med skatteverkets idé om att reavinstbeskatta bostadsrätter där man gjorde ändringar? Gäller det min lägenhet nu?

Det där är en intressant fråga. Såvitt jag förstår så fick skatteverket ett ryck och skickade upp en försöksballong. Alla bostadsrätter som får ändrade andelstal upphör att existera för att sedan återuppstå enl. deras tolkning. Den är formellt inte helt orimlig. Iom- att de upphör att existera, så blir man skatteskyldig den dagen.

Det kan nog finnas en viss risk att de åtminstone under en tid kan hävda denna tolkning, varvid både du men ev. även dina grannar plötsligt måste betala reavinstskatt., pga. din vindsombyggnad.

Jag tror att frågan inväntar rättslig prövning.

• Gilla
Jan271 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Starka ord som jag nog måste ifrågasätta. Om bostadsrättshavaren och föreningen upprättar ett korrekt avtal om att bostadsrättshavarens lägenhet ska utökas på ett visst sätt mot ett visst vederlag tycker jag bostadsrättshavaren borde vara rätt skyddad. Att föreningen måste "ordna" med andelstal, ekonomisk plan och en del annat är väl föreningens problem och inte bostadsrättshavarens.

Viken kriminell handling skulle det vara. Var finns uppsåtet?
Finns inte ytan som bostadsrätt, så är det ingen bostadsrätt. Därmed har du ingen rätt till ytan. Du kan bli av med den. I det läget kan man troligen hävda att föreningen har ett skadeståndsansvar, men det blir komplicerat, och det finns risk att diverse preskriptionstider sätter käppar i hjulet för rätt till komepensation, eller ens pengarna tillbaka.

Jag känner till flera fall där föreningen fått en ny styrelse som haft goda ambitioner att röja upp i diverse sådana här ärenden. I de fallen har man dock vettigt inte försökt klämma åt bostadsrättshavaren, mer än krävt en medverkan i processen. Typ "går du inte med på den här ändringen av andelstal, så kräver vi tillbaka ytan". I ett fall jag känner till hade en ordförande på eget bevåg utökat sin lägenhet in i ett allmänt utrymme. Troligen förfalskat ett styrelseprotokoll med detta beslut, ingen annan styrelsemedlem ville kännas vid beslutet. Sedan sålt lägenheten med den utökade ytan. Övriga styrelsen valde att bara rätta till andelstalen (hur det gick till vet jag inte). De insåg att den nya ägaren var i god tro, och orkade inte klämma åt den skyldige.

Njaa att sälja en hyresrätt är en kriminell handling, men jag håller med om att det lär vara svårt att få det till brottsligt uppsåt, såvida man nu inte upptäcker att formaliteterna inte hanterats korrekt, innan försäljning.

• Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där är en intressant fråga. Såvitt jag förstår så fick skatteverket ett ryck och skickade upp en försöksballong. Alla bostadsrätter som får ändrade andelstal upphör att existera för att sedan återuppstå enl. deras tolkning. Den är formellt inte helt orimlig. Iom- att de upphör att existera, så blir man skatteskyldig den dagen.

Det kan nog finnas en viss risk att de åtminstone under en tid kan hävda denna tolkning, varvid både du men ev. även dina grannar plötsligt måste betala reavinstskatt., pga. din vindsombyggnad.

Jag tror att frågan inväntar rättslig prövning.
Men det här borde kunna vara tveeggat för skattemyndigheten. OM de anser att en försäljning som löser ut skatt har skett vid en ändring av andelstal, så borde det gälla även retroaktivt. Har man då för ex. 5 år sedan haft en sådan reglering av andelstal så borde man kunna ta den dagens värde som ingångsvärde vid en försäljning idag. Den skatt man borde betalat för 5 år sedan är nu preskriberad.

• Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Tror att det absolut billigaste är att ta in en flyttfirma som bär upp allt, eller iallafall det mesta och det tyngsta

• Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
Du nämner att de inte finns någon hiss eller balkong i din nuvarande lägenhet men att det ska byggas en på vindsplanet. Jag skulle ta det i samråd med förreningen och första bygga den balkongen och en dörr in till "vinden" nya lägenheten. Hyr sedan en kran eller prata med de som ska leverera allt material och be den leverera in det den vägen. Då finns det en lätt och naturlig väg in för materialet och så slipper de konkas upp och förstöras på vägen. Glöm inte att ta till lite extra material och planera även för hur du gör dig av med byggavfall. Antingen hyrs en lastbil/kranbil med en liten container man lastar i och dumpar på gatan eller så fylls typ "bigbag" säckar som ställs på balkongen och hämtas med kranbil. För spill blir det alltid.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
En 45tm kranbil kostar typ 1500kr/h. Den borde funka.

Du måste dock ha kommun och troligen även polistillstånd för att spärra av vägen. Troligen även 2st med utbildning på säkra lyft förutom kranföraren.

Redigerat:
  • Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
En 45tm kranbil kostar typ 1500kr/h. Den borde funka.

Du måste dock ha kommun och troligen även polistillstånd för att spärra av vägen. Troligen även 2st med utbildning på säkra lyft förutom kranföraren.

Jag TROR att firman med kranbil har pejl på läget med tillstånd hos myndigheter vad gällande avspärrningar.

Du beställer en tjänst av kranbilsföretaget och då bör de ordna att det sker på ett bra sätt.

Protte

• Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag TROR att firman med kranbil har pejl på läget med tillstånd hos myndigheter vad gällande avspärrningar.

Du beställer en tjänst av kranbilsföretaget och då bör de ordna att det sker på ett bra sätt.

Protte
Låter rimligt, men inget är självklart när människor och pengar är inblandade. :-)

Jag tror att det kan vara lite 50/50 om de skaffar tillstånd. Då när vi lade om taket fanns inga tillstånd för att blockera gatan, eller för att fälla ut stödben genom grannens häck. jag hade ingen aning om kranbilen förrän den stod där på morgonen. Som tur är var det en bra granne.

Men om du ex. tänker ställa upp kranen på Sveavägen i rusningstid, så är det nog lämpligt med tillstånd.

Då för ett antal år sedan när delar av Kista Galleria rasade ned över Hanstavägen (med dödsfall) så hade de begärt tillstånd att stänga av vägen under byggtiden, men nekades, och byggde ändå. Hade inte olyckan inträffat så hade de nog klarat det utan böter.

prototypen prototypen skrev:

Protte
Det beror på vad du avtalat med kranbilsfirman om. När vi hyr in helikopter för för lyft sköter de alla tillstånd. Kranbilar brukar vi oftast använda inom byggplatser och de är redan avspärrade.

H hempularen skrev:
Men det här borde kunna vara tveeggat för skattemyndigheten. OM de anser att en försäljning som löser ut skatt har skett vid en ändring av andelstal, så borde det gälla även retroaktivt. Har man då för ex. 5 år sedan haft en sådan reglering av andelstal så borde man kunna ta den dagens värde som ingångsvärde vid en försäljning idag. Den skatt man borde betalat för 5 år sedan är nu preskriberad.
Om ingen annan person kan nyttja denna yta, hur slår detta då?
Låt säga att vinden är mindre än bostaden under och endast möjlig uppgång till denna yta/vind ovan kan ske genom bostaden under.
Tror inte att det är helt svart eller vitt detta regelverk. Sen tror jag att den intjänade nya BOA står i relation till den som är befintlig och ska utökas. Dvs, bostaden är 100kvm idag och kan ökas med 5kvm iom nya vindsdelen, då tror undrar jag om ens skatteverket lägger sig i. Gamla sekelskiftes LGH i sthlm är sällan upmätta och går endast på äldre uppgifter. Detta har vi i vår förening fått erfara flera gånger vi försäljningar i vår förening. Inte sällan diffar det till den nya köperarens fördel, alt om säljaren mäter upp före försäljning. Siffror i storleken +- 10% har vi fått erfara. Vad gäller vindar finns nya mätregler som idag skulle krympa merparten av vindar byggda för 2005. Men detta är inte något som ändras i varken föreningar eller hos skatteverket. Så gråzoner är det nog alltid.

Norrtull Norrtull skrev:
Om ingen annan person kan nyttja denna yta, hur slår detta då?
Låt säga att vinden är mindre än bostaden under och endast möjlig uppgång till denna yta/vind ovan kan ske genom bostaden under.
Tror inte att det är helt svart eller vitt detta regelverk. Sen tror jag att den intjänade nya BOA står i relation till den som är befintlig och ska utökas. Dvs, bostaden är 100kvm idag och kan ökas med 5kvm iom nya vindsdelen, då tror undrar jag om ens skatteverket lägger sig i. Gamla sekelskiftes LGH i sthlm är sällan upmätta och går endast på äldre uppgifter. Detta har vi i vår förening fått erfara flera gånger vi försäljningar i vår förening. Inte sällan diffar det till den nya köperarens fördel, alt om säljaren mäter upp före försäljning. Siffror i storleken +- 10% har vi fått erfara. Vad gäller vindar finns nya mätregler som idag skulle krympa merparten av vindar byggda för 2005. Men detta är inte något som ändras i varken föreningar eller hos skatteverket. Så gråzoner är det nog alltid.
OM det nu blir en väsentlig skillnad på bostadsrätten efter köpet, kan skatteverket säga att det är ett nytt objekt? (som de ville). Min lägenhet kommer ju bli avsevärt större med vinden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.