Vi skall bygga sammanlagt ca 120m2 trädäck. Smaken säger kirai eller liknande, plånboken säger tryckat. Tyvärr vinner ju plånboken... :'(
Men jag vill inte ha det där gröna ju... kan man tex olja, betsa eller annat kul för att få en behaglig brun/röd nyans? Vad tror ni?

Hej Optimist!
Vi har täcklasyr på vårt altangolv på landet, som är byggt av tryckt virke. Jag vill minnas att det är barkbrun nyans, el nåt liknande. Funkar alldeles utmärkt. Målar du ett par lager så slipper du definitivt det gröna (som i o f sig övergår i gulbrunt efter ett tag).

Lycka till!

Tackar. Det kanske är täcklasyr man får satsa på då. Det är kanske inte så väl att du har en bild?

Har tyvärr ingen bild för tillfället. Glömde förresten säga att du bör låta golvet torka ca 1 år innan du målar det. Tryckt trä brukar vara rätt fuktigt när det är nyköpt. Så du får leva med det gröna (som blir gulaktigt) ett år, men sen är det fritt fram. ;)

Jo, jag har ju hört ryktas om den där ett års regeln  >:(
Varför har inte denna jord ett billigt alternativ till det där stackars tryckimpegnerade? Ja, ja, det är väl inget annat att göra än att ha lite tålamod.
Undrar hur hållbart det skulle bli om man bygger i vanligt obehandlat trä och oljar med något smart. Någon som vet?

finns visst alternativ... värmebehandlad trall, linoljetryckt trall.

om jag får välja skulle jag gå på linoljetryckt med teakolja... snyggt som attan

kan målas direkt och är aldrig grön och luktar gott :)

Åh, linojetryckt med teakolja... Låter ju helt underbart. Vad får man betala för linoljetryckt då?

3ggr mer ungefär

Jag har sett att K-rauta numer säljer brunfärgat tryckimpregnerat virke. Tycker det är rätt snyggt faktiskt.

Sibirisk lärk är ju ett annat aternativ bara dubbelt så dyrt som tryckt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.