Hejsan. Vi är I startgroparna att bygga till vårat hus. Huset idag är 1,5 plan med källare. Vi har fått 2 förslag nu på planlösning och det är speciellt på övervåningen som vi känner att vi inte riktigt får till det.
Det kommer att bli förhöjt väggliv på övervåning men inte riktigt bestämt hur högt är.
Vi behöver 3 sovrum på övervåning och ett badrum. Det ska gärna vara estetiskt från utsidan med symmetri på fönstrena men det får heller inte finnas något fönster i duschen.
Är det något som sitter på några bra tips så hade det varit tacksamt. Mvh
Det kommer att bli förhöjt väggliv på övervåning men inte riktigt bestämt hur högt är.
Vi behöver 3 sovrum på övervåning och ett badrum. Det ska gärna vara estetiskt från utsidan med symmetri på fönstrena men det får heller inte finnas något fönster i duschen.
Är det något som sitter på några bra tips så hade det varit tacksamt. Mvh
Känns som att badrummet blir lite inklämt på ditt förslag :/. Sen hade jag gärna sett att som blir över varandra för då blir rördragning och avlopp lite lättare. Men de kanske inte spelar någon roll.
Jag kanske letar dåligt, men framgår formen och riktningen på ert nya (och gamla) tak någonstans? Samt höjden på den tilltänkt förhöjda väggen? Kan påverka resonemanget.
Rent plantekniskt - om man preliminärt bortser från ovanstående - är ju det först länkade förslaget mest effektivt. Synd att offra utrymme i det största rummet och bygga klädkammare där i stället, samtidigt som man utökar den rena kommunikationsytan utan tt den blir särskilt användbar.
Vill man ha klädkammare med direkt ingår från rummet, kan man ju ha ingång från rummet, eller faktiskt en genomgående garderob med ingång från bägge rummen.
Bekymra er inte så mycket över eventuella (a)symmetrier och/eller uteblivna linjeringar på fönster mellan våningsplanen, det går att få välkomponerat på firare sätt också.
Men man behöver som sagt mer info.
Rent plantekniskt - om man preliminärt bortser från ovanstående - är ju det först länkade förslaget mest effektivt. Synd att offra utrymme i det största rummet och bygga klädkammare där i stället, samtidigt som man utökar den rena kommunikationsytan utan tt den blir särskilt användbar.
Vill man ha klädkammare med direkt ingår från rummet, kan man ju ha ingång från rummet, eller faktiskt en genomgående garderob med ingång från bägge rummen.
Bekymra er inte så mycket över eventuella (a)symmetrier och/eller uteblivna linjeringar på fönster mellan våningsplanen, det går att få välkomponerat på firare sätt också.
Nej du har inte letat dåligt det är jag som har varit dålig med att lägga med det. Har ingen bild för tillfället men jag kan dela en bild på kaptensgården ifrån Eksjö hus som har varit lite inspirationskälla för oss då detta är vårat drömhus. Och om du tänker dig den högra delen på kaptensgården så kommer det vara våran tillbyggnad. Höjden på väggen i gamla huset är inv 1.0m. Kan vara så att vi kommer landa på 1.5m i nya tillbyggnanden .C Chrzan skrev:Jag kanske letar dåligt, men framgår formen och riktningen på ert nya (och gamla) tak någonstans? Samt höjden på den tilltänkt förhöjda väggen? Kan påverka resonemanget.
Den är parallell.
Då håller jag fortfararande på alternativ #1, alltså det första du lade upp. är det något särskilt du är missnöjd med där?N Nilecity10566 skrev:
EDIT
Då har ni alltså någon sorts hopskärning av befintligt och nytt, så att det är högt på mitten där de kopplas ihop? Och någonstans i den befintliga delen en trappa upp, som alltså måste landa i denna höga mittdel?
Trappa upp finns I befintlig del. Och ihopskärningen kommer bli som du säger i mitten och där finns ett befintligt rum som kommer att bli "passagen" in till de nya.C Chrzan skrev:Då håller jag fortfararande på alternativ #1, alltså det första du lade upp. är det något särskilt du är missnöjd med där?
EDIT
Då har ni alltså någon sorts hopskärning av befintligt och nytt, så att det är högt på mitten där de kopplas ihop? Och någonstans i den befintliga delen en trappa upp, som alltså måste landa i denna höga mittdel?
Angående första ritningen så kommer vi ha mycket plats för förvaring redan så känns onödigt att bygga ut dyra m2 för en garderob. Annars är vi väll rätt nöjda men i badrummet skulle jag vilja ha in ett fönster och det kommer ju att hamna mitt i duschen där jag absolut inte vill ha ett fönster.
Absolut barnens våning. Men lekutrymmet kan dom få ha i allrummet. Där är tanken att det ska bli en tv och mindre soffa. Sen med 2 blivande tonårsflickor så tror jag dom kommer uppskatta lite utrymme på badrummet faktist därav storleken på det.T ToreJ01 skrev:
OK; då var det ännu mer onödigt med den stora garderoben i alt. #2. Vill ni inte heller ha den lilla i slutet av korridoren och i stället få större ytor i sovrum, så kan ni t ex göra som på bifogad skiss. Jag har alltså även flyttat skåpsraden i det största rummet ut mot den låga rumsdelen, och då kan den förvaringslösningen utnyttja hela kattvindens djup. Synd att ta delen med högst rumshöjd till skåp.N Nilecity10566 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker badrummets planering är allmänt lite tokig. Man får snirkla sig fram på ett stökigt sätt, och rördragningen blir också onödigt komplicerad. Får ni 1,5 m rumshöjd längst ut vid takfoten, fullhöjd där taken skär ihop, och den hyfsat branta taklutning du visar, så kan ni ju ledigt ha allt inkl. duschen mot takfotssidan (med turordningen tvättställ - WC - dusch), och ett smalt fönster, ev. högt, i hörnet mot rummet.N Nilecity10566 skrev:
Skulle ni ändå inte vara nöjda med rumshöjden längs den väggen, så kan ni antingen flytta in den en aning just i duschen (över tvättstället blir det ju högt tack vare takens hopskärning), eller vända på det hela och ha allt mot rumssidan.
Då är det nog dags att skaffa attefall.😀N Nilecity10566 skrev:
Rättelse. Själva planeringen i badrummet har vi inte börjat med än så som det ser ut på bilden är de inte tänkt att vi ska ha det. 🙂 anledningen är att vi inte har varit nöjda med planlösningen så då har vi inte börjat kolla så mycket på planeringen.C Chrzan skrev:OK; då var det ännu mer onödigt med den stora garderoben i alt. #2. Vill ni inte heller ha den lilla i slutet av korridoren och i stället få större ytor i sovrum, så kan ni t ex göra som på bifogad skiss. Jag har alltså även flyttat skåpsraden i det största rummet ut mot den låga rumsdelen, och då kan den förvaringslösningen utnyttja hela kattvindens djup. Synd att ta delen med högst rumshöjd till skåp.
[bild]
Jag tycker badrummets planering är allmänt lite tokig. Man får snirkla sig fram på ett stökigt sätt, och rördragningen blir också onödigt komplicerad. Får ni 1,5 m rumshöjd längst ut vid takfoten, fullhöjd där taken skär ihop, och den hyfsat branta taklutning du visar, så kan ni ju ledigt ha allt inkl. duschen mot takfotssidan (med turordningen tvättställ - WC - dusch), och ett smalt fönster, ev. högt, i hörnet mot rummet.
Skulle ni ändå inte vara nöjda med rumshöjden längs den väggen, så kan ni antingen flytta in den en aning just i duschen (över tvättstället blir det ju högt tack vare takens hopskärning), eller vända på det hela och ha allt mot rumssidan.
Redigerat: