4 661 läst ·
42 svar
5k läst
42 svar
Hur få samma färg på spottar? Förslag mottages
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Tänk att man aldrig blir riktigt nöjd med nån hantverkare. Detta är tredje elektrikern jag provar inom loppet av ett år. Och blev riktigt glad när jag träffade honom. Hade väldigt bra dialoger och det klickade riktigt bra.
Tyvärr svarade han inte på mitt första mail som jag skickade. Dagen efter när jag skickar ett mail och frågar om han sett mitt mail så svarar han:
Att byta spottarna själv verkar (förutom att man ju inte "får" det), ändå för svårt för mig. Verkar ju som att kablarna till spottarna sitter fast permanent i spottarna, och då ska man bort till andra änden av kabeln som är inbyggt nånstans bakom gipsväggen enligt vår överenskommelse för att det skulle bli snyggast.
Dessutom kostar varje spott styck dryg 500 kr. Har inte lust att punga ut 2000 kr till på detta. Det kommer jag helt enkelt inte göra. Fasen vad detta gnager mig. Att jag bad om halogen, han utlovade muntligen LED med samma färg som halogen. Men jag får med gul glödljusfärg...
Tyvärr svarade han inte på mitt första mail som jag skickade. Dagen efter när jag skickar ett mail och frågar om han sett mitt mail så svarar han:
Han svarar alltså inte på att komma och åtgärda saken och göra mig nöjd.När det gäller ljuset på spottarna så fungerar det så här:
Ju högre K du har dess vitare blir ljusskenet. 2700K skapar ett varmare ljus och det var det du fick installerat. När du dimrar led är färgljuset samma hela vägen medan halogen blir gulare när du dimmrar.
Du har rätt i att det blir en liten ljusskillnad och man upplever ljuset något annorlunda men det är två olika ljuskällor och svårt att få dem identiska.
Att byta spottarna själv verkar (förutom att man ju inte "får" det), ändå för svårt för mig. Verkar ju som att kablarna till spottarna sitter fast permanent i spottarna, och då ska man bort till andra änden av kabeln som är inbyggt nånstans bakom gipsväggen enligt vår överenskommelse för att det skulle bli snyggast.
Dessutom kostar varje spott styck dryg 500 kr. Har inte lust att punga ut 2000 kr till på detta. Det kommer jag helt enkelt inte göra. Fasen vad detta gnager mig. Att jag bad om halogen, han utlovade muntligen LED med samma färg som halogen. Men jag får med gul glödljusfärg...
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Ingen elektriker här som har lust att vara supersnäll och "köpa" mina fyra spotlights genom att köpa fyra nya åt mig och komma och byta ut dem? Och jag betalar några hundralappar extra för jobbet.
Vill bara checka. Vet ni annars vart man kan sälja dem begagnat? På något ställe där folk faktiskt köper sånna här saker.
Trodde inte jag skulle störa mig på detta så mycket men jag vill att rätt ska vara rätt. Kan inte leva med att fått "glödljuskaraktär" när det uppenbarligen finns "halogenkaraktär" och det är det jag bad om... :/
Vill bara checka. Vet ni annars vart man kan sälja dem begagnat? På något ställe där folk faktiskt köper sånna här saker.
Trodde inte jag skulle störa mig på detta så mycket men jag vill att rätt ska vara rätt. Kan inte leva med att fått "glödljuskaraktär" när det uppenbarligen finns "halogenkaraktär" och det är det jag bad om... :/
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Vilken modell av Hide-a-lite är det du har?
Byt för tusan inte i fläktkåpan, det är dom nya spottarna som är fel. 2700k i kök är inget kul.
Byt för tusan inte i fläktkåpan, det är dom nya spottarna som är fel. 2700k i kök är inget kul.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Samma som jag håller på att sätta i taket nu. Fast i 3000k då. Trorjag gav dryga 350kr/styck för mina
Det är ju klenspänning i dom iallafall, så rent behörighetsmässigt är det inga konstigheter att byta själv.
Men du är säker på att du inte kommer åt andra änden av kablarna? Drivdonet måste ju vara tillgängligt någonstans.
I värsta fall borde du ha plats att klippa och skarva kablarna, antingen i bakre listen, eller i spotarnas egna små burkar.
Det är ju klenspänning i dom iallafall, så rent behörighetsmässigt är det inga konstigheter att byta själv.
Men du är säker på att du inte kommer åt andra änden av kablarna? Drivdonet måste ju vara tillgängligt någonstans.
I värsta fall borde du ha plats att klippa och skarva kablarna, antingen i bakre listen, eller i spotarnas egna små burkar.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Var köpte du dom? Jag kollade på Elot och där kostar dom 493 kr/st. Och då tror jag dessutom det är exkl moms.
Om jag till och med FÅR byta själv, då blir det mycket mer motiverande. Då är det värt att ta bort hörnboxen och se om jag kommer åt den där klumpen bakom i gipset nånstans. Vet faktiskt inte hur dom satt dit den för jag kollade inte på. Men vi kom iaf överens om att dom skulle göra hål i gipset och placera den där.
Även om jag köper nya och kan installera dom själv skulle jag vilja lyckas sälja dom jag har idag.
Om jag till och med FÅR byta själv, då blir det mycket mer motiverande. Då är det värt att ta bort hörnboxen och se om jag kommer åt den där klumpen bakom i gipset nånstans. Vet faktiskt inte hur dom satt dit den för jag kollade inte på. Men vi kom iaf överens om att dom skulle göra hål i gipset och placera den där.
Även om jag köper nya och kan installera dom själv skulle jag vilja lyckas sälja dom jag har idag.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Märkligt av honom att sätta in 2700k för arbetsbelysning, 2700k är mysbelysning
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
371 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Hittade: http://www.elgrossisten.se/1202-multi-led-3-5w-hide-a-lite.html
art 7463080 är dom jag kör. 3000k var tydligen billigare än 2700k
art 7463080 är dom jag kör. 3000k var tydligen billigare än 2700k
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Aha, aa jag hittade den sidan när jag letade själv nyss också. 1 420,00 kr för 4 st då alltså. Svider...
Vet du vart man kan sälja mina gamla?
Vet du vart man kan sälja mina gamla?
Tycker det är lite hårt att skylla detta på elekrikern, du kanske skulle tagit in en ljuskonsult istället om du är mycket noga med detta.peterwesterlund skrev:Ingen elektriker här som har lust att vara supersnäll och "köpa" mina fyra spotlights genom att köpa fyra nya åt mig och komma och byta ut dem? Och jag betalar några hundralappar extra för jobbet.
Du kommer aldrig få "samma ljus" om du inte använder samma ljuskälla...det går att göra en lång utläggning om detta som jag inte riktigt orkar med nu. Utöver kelvintal spelar RA och SCDM-värden stor roll för hur det ser ut...sen gör ju armaturen sitt.
Men kontentan är att du måste montera G4 halogenarmaturer under dina skåp och inte LED för att matcha fläktkåpan.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Det förstår jag också. Men det irriterar mig ändå. Kan jag få det som är bästa LED-lösningen ändå så är jag nöjd. Det är ju väldigt nära nu som det är, kan det då bli ännu bättre så vill jag ha det.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Nu har jag haft lite mer mailkonversation med elektrikern. Så här skriver han:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Färgtemperatur
http://www.hidealite.se/LED-skola/3_-_LED-ljuset_I/1202114.html
http://www.elot.se/product.html/hide-a-lite-1202-multi-led-spotlight?
Ville hur som helst sedan ändå inte gnälla emot honom eftersom mina chanser att få dem utbytta kostnadsfritt då skulle minska. Tyvärr fick jag senare svar att han skulle ha 3 350 kr för att byta.
Så nu är frågan om jag ska nöja mig med detta eller köpa nya för 1 400 kr och installera själv. Om det är värt det.
Hur som helst, så här slutade denna story så ni vet.
Då kollade jag upp på nätet för säkerhets skull. Kollade upp flera källor för säkerhet skull, men kan verkligen bekräfta att han har fel:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Färgtemperatur
http://www.hidealite.se/LED-skola/3_-_LED-ljuset_I/1202114.html
http://www.elot.se/product.html/hide-a-lite-1202-multi-led-spotlight?
Ville hur som helst sedan ändå inte gnälla emot honom eftersom mina chanser att få dem utbytta kostnadsfritt då skulle minska. Tyvärr fick jag senare svar att han skulle ha 3 350 kr för att byta.
Så nu är frågan om jag ska nöja mig med detta eller köpa nya för 1 400 kr och installera själv. Om det är värt det.
Hur som helst, så här slutade denna story så ni vet.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
oas: Vet inte om du inte hängt med riktigt i tråden eller om du missförstått problemet. Men det är för det första samma ljusfärg jag vill ha på alla. Och det är helst 3000K jag vill ha, inte 2700K.
Fast det är inte fullt så enkelt. "Färgtemperatur" är ett försök att sammanfatta den upplevda färgen hos en "vit" ljuskälla i en enda parameter, baserad på egenskaperna hos en svartkroppsstrålare. Eftersom en glödljuskälla som halogen i praktiken är en svartkroppsstrålare så är det någorlunda enkelt i det fallet. Men en LED-ljuskälla är inte en svartkroppsstrålare, och färgtemperaturen blir med nödvändighet bara ungefärlig.peterwesterlund skrev:
Det betyder att man inte kan gå bara på specifikationen när det gäller LED-lampor. Vissa 2700K-LEDar kan upplevas som mycket nära halogenljus, och andra upplevas för varma. Det enda sättet att veta är att testa.