4 937 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Hur få rent aluminiumstegar från färg?
Det brukar stå på flaskan med fälgrent hur man gör, att tvätta bilens alufälgar varje månad( vissa gör det tydligen varenda vecka) eller alustegen eller byggställningen vart 10år tror jag de tål även om det inte står just att produkten är lämplig till stegar eller ställningar.K Kane skrev:
Fälgarna är ju lackade.F fribygg skrev:
Ja, vill ju minnas att syra och aluminiumkastruller inte heller är en så lyckad kombination. Framförallt inte i kombination med andra metaller, såsom stål som beslag och annat ofta är tillverkat i. Man kan ju fundera vad som händer om det blir lite syra stående i springorna mellan stålet och aluminiumet när stegen sen står ute i ett halvfuktigt förråd en vinter. Nästan så man är sugen på att experimentera liteK Kane skrev:
Japp, rådet är att:Tomtom79 skrev:
Spenat och rabarber får inte tillagas i aluminiumgryta!
Varken spenat eller rabarber som innehåller oxalsyra, eller andra livsmedel som innehåller starka syror ska tillagas i aluminiumgrytor. Aluminium skyddas normalt av ett lager oxider. När syror binder till oxider frigörs aluminiumjoner, som sedan förs vidare till kroppen via maten.
Exempel på livsmedel som är för surt är spenat, rabarber, tomatsås, citron, ättika, frukt, rödkål, kronärtskockor och syrliga bär.
Min enkelstege är helt i aluminium och den förvaras ute under bar himmel sedan nittiotalet, det har inte varit några problem att ta bort färgspill med fälgrent och jag märker inte av åldrandet på stegen på annat sätt än att den mörknat något. Hur den håller under längre tid är det lite tidigt att uttala sig om ännu men de första 30åren har det gått utmärkt.Tomtom79 skrev:
Ja, vill ju minnas att syra och aluminiumkastruller inte heller är en så lyckad kombination. Framförallt inte i kombination med andra metaller, såsom stål som beslag och annat ofta är tillverkat i. Man kan ju fundera vad som händer om det blir lite syra stående i springorna mellan stålet och aluminiumet när stegen sen står ute i ett halvfuktigt förråd en vinter. Nästan så man är sugen på att experimentera lite![]()
Står den ute så spolas den ju av. Problemet jag skulle kunna tänka mig är om det blir stående syra i springorna mellan aluminium och stål en längre tid, gärna i kombination med fuktighet så att det aldrig blir torrt. Galvanisk korrosion kan ju gå ganska snabbt med "rätt" förutsättningar.F fribygg skrev:Min enkelstege är helt i aluminium och den förvaras ute under bar himmel sedan nittiotalet, det har inte varit några problem att ta bort färgspill med fälgrent och jag märker inte av åldrandet på stegen på annat sätt än att den mörknat något. Hur den håller under längre tid är det lite tidigt att uttala sig om ännu men de första 30åren har det gått utmärkt.
Jag har också ett antal aluminiumstegar/bockar förvarade utomhus och de har inte heller tagit skada hittills. Vad jag vet i alla fall
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag är litet inne på samma tankegång. Visst det finns ju olika grader av målarspill på stegar men jag kan tycka att det i lämpliga mängder är snyggt, man ser att stegen har kommit till användning till diverse. En pragmatisk hållning således och den tillämpas friskt här hos oss.D Dublin skrev:
Självklart får det ju inte vara galna mängder färg så man riskerar att halka och ha sig, då skulle jag definitivt fixat bort en del färg tex via brunsåpa som föreslogs, låta det verka ett tag osv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden