Behöver tips om vilka olika typer av biltvättmedel som funkar bra så här års. Bilen blir smutsig rätt fort och mycket liksom ”gror fast”.

Mest blir det vid trösklarna och det är mer eller mindre omöjligt att få rent.

Kör alkalisk avfettning som är ganska skarp, typ 50/50. När bilen är avfettad kör jag ngn random turtle wax schampoo.

Men det blir liksom spår av smuts kvar. Behöver jag andra medel? Kör högtryckstvätt och använder oftast vanlig svamp.

Bild på en vit bilsida med kvarvarande smuts längs tröskeln nära hjulet efter rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en vit bils hjulhus som visar smuts på karossen, särskilt vid tröskelområdet och närmast däcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du behöver köra kallavfettning med. Sen kör jag även flygrostbortagare så här års.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Alkaliskt tar bort organisk smuts.
Vintertid behöver du använda kallavfettning. Spray på och låt verka i några minuter och spola av :)
Spola gärna nerifrån och upp, lättare att få bort den bruna hinnan då

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
Låt den smutsen sitta till våren, då använder du kallavfettning.

C
Tips på bra kallavfettning förresten?
Var på motonet härom veckan och botaniserade, men kunde inte bestämma mig för vad som verkade vara ett vettigt alternativ. Det finns ju en uppsjö produkter med väldigt varierande innehåll.

RoTe
Kallavfettning är väl inte raketforskning, jag har använt biltemas med utmärkt resultat. Dock ska man ju tänka på att det tar med eventuellt lackskydd också, iaf efter ett par användningar så använd det sparsamt och inte där det inte behövs.

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Mac 124 Prick bort.
Brukar finnas på Rusta till bra pris.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Den där smutsen behöver du använda en petroleumavfettning till, din alkaliska är super på att ta bort organisk smuts, typ insekter på sommaren.

Jag slår också ett slag för articlean, inte provat deras fusion dock!
Har provat det mesta på marknaden då man är lite av en nörd! Och degreaser pro från arcticlean är den absolut bästa konsumentprodukt jag har använt! Fördelen med den är att om bilen är riktigt slitigt så kan man spola av bilen och sen lägga avfettningen på blöt bil utan några problem!

Så en enkel guide för vintern

1. Deagreaser pro på front, huv bagageluckan och sidorna under fönsterlister (du vill inte ha in det i genom fönsterlister i dörrarna), fälgarna.

2. När avfettningen verkstad och ser ut att börja torka in så spolar du antingen av eller lägger alkalisk avfettning på hela bilen. Blanda 1:10 det är nog starkt. Då återupplivar du Deagreasern och löser det lilla organiska som finns.

3. Spolar bilen ordentligt nedifrån och upp i överlappande mönster. Jag gillar att spola bilen uppifrån och ned i ett andra varv för att få bort eventuella rester.

4. Dosera schampo i hink, spola i hinken med högtrycken för att skumma upp schampot och få det bra blandat.

5. Tvätta bilen, uppifrån och ned. Spara trösklar, runt skärmkanter och sådant som är utsatt till sist så du minimerar risken att få med dig skit i svampen upp på dom stora ytorna. (rekommenderar microfiber svamp)

6. Spola av och inspektera, här kan du punktbehandla tjärfläckar med Deagreaser pro och en "lersvamp"
Flygrost kör du med lersvamp och schampovatten

Bonus efter avspolning eller efter steg 2 kan man använda flygrostlösare antingen som punktbehandling eller precis som i steg 1.

Men jag personligen kör bara det när vinterdäcken åker av, eller om det börjar bli otroligt mycket flygrost under vintern.

Allt kommer inte försvinna så där är en lersvamp eller lerduk jäkligt bra att ha. Du kör den i raka rörelser över lacken med lite schampovatten som smörjmedel, det tar bort flygrost och annan smuts som sitter fast i lacken.
På en solidvit bil så är det inga problem, metaliclack får man gå varsamt fram då man kan få lättare repor i mjuk lack och speciellt metaliclack.

Produktmässigt rekommenderar jag arcticlean samt tershine, däremot är arcticlean vassare på avfettningar och polermedel

• Gilla
  • Älska
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Kallavfettning löste smutsen vid trösklarna, fick polera bort det med en mikrofiberduk innan avfettningen spolades bort.

Men ser att jag har många rostprickar i lacken. Antar att det är flygrost. Känner man med nageln känns det som ett ”gruskorn” och jag har inte vågat pilla bort det mekaniskt, behöver nog ngt preparat först.

Vet att Tershine har en bra produkt för flygrost. Men hemma har jag sonax fälgrengöring https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/biltvatt/falgtvatt/falgrengoring-510561/ kan jag köra det på rostprickarna, eller är det för starkt?

M m@nge skrev:
Kallavfettning löste smutsen vid trösklarna, fick polera bort det med en mikrofiberduk innan avfettningen spolades bort.

Men ser att jag har många rostprickar i lacken. Antar att det är flygrost. Känner man med nageln känns det som ett ”gruskorn” och jag har inte vågat pilla bort det mekaniskt, behöver nog ngt preparat först.

Vet att Tershine har en bra produkt för flygrost. Men hemma har jag sonax fälgrengöring [länk] kan jag köra det på rostprickarna, eller är det för starkt?
Skulle inte tro det är någon fara att testa med fälgtvätt på flygrosten, testa på någon prick långt ner.

Dragon's Breath från ValetPRO får ofta bra betyg när det kommer till flygrost, men så även Tershines.

Slår även ett slag för Prickbort tjär och asfaltslösare (avfettning).

FredrikR FredrikR skrev:
Skulle inte tro det är någon fara att testa med fälgtvätt på flygrosten, testa på någon prick långt ner.

Dragon's Breath från ValetPRO får ofta bra betyg när det kommer till flygrost, men så även Tershines.

Slår även ett slag för Prickbort tjär och asfaltslösare (avfettning).
Körde Prickbort (fanns på Rusta), men rosten försvann inte.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Nej för rosten behöver du flygrostborttagare, menade att Prickbort är en väldigt bra avfettning innan det är dags att ge sig i kast med flygrosten. 🙂👌

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
Suvi5700
M m@nge skrev:
Välj något med oxalsyra i. Det äter rost. Fälgrent är bra. Annars finns det naturligt i rabarber.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Välj något med oxalsyra i. Det äter rost. Fälgrent är bra. Annars finns det naturligt i rabarber.
Tänkte om Sonax fälgrent är för starkt för lacken? Fungerar hur bra som helst på just fälgarna :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.