Mitt aggregat är från Recovent och modellen heter ERU 550 VB EC
 
Här ser du mina värden. Jag har 1560 varv i tilluft och 1700 varv i frånluften. 79% återvinning. En handhållen enhet med display visar värden för "Fläkthastighet": "Tilluft" 1580 rpm, "Frånluft" 1740 rpm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fjärrkontroll för klimatanläggning eller termostat visar temperaturinställningar och batteristatus. Används, smutsig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan tillägga att det är -9 grader ute nu.
 
Du kan öka temperaturen i huset lite. 20 C är rätt svalt speciell om det kommer 15 C luft på en.

Med 22 C inne får du ut nästan 17 C på tilluften.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Tack dsm! givarna är nog rätt. Tror vi tappar lite på att "längsta" tilluften är 30 meter ca men har mätt och inte så stor skillnad
Jag har Östbergs Heru , jag tror ditt aggregat är ok.
 
  • Gilla
Sägdude och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har Östbergs Heru , jag tror ditt aggregat är ok.
Det låter bra , då bör det finnas en chans att få rätt på det!👍🤠
 
O olotor skrev:
Här ser du mina värden. Jag har 1560 varv i tilluft och 1700 varv i frånluften. 79% återvinning.[bild][bild]
Jag har ju fortfarande betydligt högre varv. Innan firman långt om lönge och efter mycket osämja skruvade ned så toppade min frånluft 3200 rpm. Grannarna klagade…
 
S sepani skrev:
Jag har ju fortfarande betydligt högre varv. Innan firman långt om lönge och efter mycket osämja skruvade ned så toppade min frånluft 3200 rpm. Grannarna klagade…
Varför så högt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför så högt?
Inte en aning. Jag menade att det var fel o firman hävdade att det var rätt…men till slut ändrade de så nu går det inte lika högt längre utan bara 2340 rpm. Tilluften som enligt vad jag förstår egentligen ska reduceras vid kall väderlek är däremot konstant…
 
S sepani skrev:
Inte en aning. Jag menade att det var fel o firman hävdade att det var rätt…men till slut ändrade de så nu går det inte lika högt längre utan bara 2340 rpm. Tilluften som enligt vad jag förstår egentligen ska reduceras vid kall väderlek är däremot konstant…
Mycket bättre. Varför reduceras ?
 
Man vill ju tänka eller hoppas de kan…jag tänker de menar 2340 behövs för att växla luften just nu
Något lägre


Skärmdump av en app visar olika sensorstatusar: VOC, ventilation, braskamin, vattentryck, fläkthastigheter och batterispänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett system ställs in så det ger ett visst luftflöde. Förmodligen hittade man det vid det första varvtalet. Man minskar inte flödet vid kall väderlek men man kan minska varvtalet något om flödet ökar i systemet pga av tryckskillnaden.

Vad som är det optimala luftflöden kan variera lite från fall till fall. Enligt regelboken skall man dock ha minst 0.35 l/s m2.

Om du har 20C i den samlade frånluften kommer det att finnas ställen i huset där det är ännu kallare. De flesta personer tycker det är för kallt. BBR siktar på 21C. Flest nöjda brukar ligga runt 22C. Med stigande ålder 23-25C
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ett system ställs in så det ger ett visst luftflöde. Förmodligen hittade man det vid det första varvtalet. Man minskar inte flödet vid kall väderlek men man kan minska varvtalet något om flödet ökar i systemet pga av tryckskillnaden.

Vad som är det optimala luftflöden kan variera lite från fall till fall. Enligt regelboken skall man dock ha minst 0.35 l/s m2.

Om du har 20C i den samlade frånluften kommer det att finnas ställen i huset där det är ännu kallare. De flesta personer tycker det är för kallt. BBR siktar på 21C. Flest nöjda brukar ligga runt 22C. Med stigande ålder 23-25C
OK. Jag är ganska säker på att det i en tidigare tråd har nämnts att mitt aggregat (ERU 550) vid kall väderlek ska minska tilluften. Jag har tyckt att det lät logiskt, men det är kanske inte så den är tänkt att fungera? och jag kan säga att det är inte så den fungerar heller (utan flödet på tilluft är konstant). Jag kan dock inget om systemen. Flödet på frånluft gick tidigare upp till 3 200 rpm och detta skedde främst vid låga temperaturer. Det var denna justering som Lindsells till slut motviligt gick med på att göra. Ansldeningen att jag stod på mig om det var dels att vårt inneklimat vid kall väderlek var katastrof och dels att grannarna klagade (det lät typ som ett flygplan som värmer upp motorerna före start....). Installatören frågade om det inte möjligen var så att det var värmepumpen vi hörde...en sådan obegåvad fråga gör att jag inte känner mig helt komfortabel med att de faktiskt lyckats ställa in den korrekt nu...
 
S sepani skrev:
OK. Jag är ganska säker på att det i en tidigare tråd har nämnts att mitt aggregat (ERU 550) vid kall väderlek ska minska tilluften. Jag har tyckt att det lät logiskt, men det är kanske inte så den är tänkt att fungera? och jag kan säga att det är inte så den fungerar heller (utan flödet på tilluft är konstant). Jag kan dock inget om systemen. Flödet på frånluft gick tidigare upp till 3 200 rpm och detta skedde främst vid låga temperaturer. Det var denna justering som Lindsells till slut motviligt gick med på att göra. Ansldeningen att jag stod på mig om det var dels att vårt inneklimat vid kall väderlek var katastrof och dels att grannarna klagade (det lät typ som ett flygplan som värmer upp motorerna före start....). Installatören frågade om det inte möjligen var så att det var värmepumpen vi hörde...en sådan obegåvad fråga gör att jag inte känner mig helt komfortabel med att de faktiskt lyckats ställa in den korrekt nu...
Allt kan vara möjligt men ett system får i princip inte minska under 0,35 l/s m2 om det skall godkännas på OVK. Fråga firman om det är så man gjort,

Men i praktiken beror det på faktorer hur många ni är på en viss yta, byggmaterial, fuktlast osv. Och om värmesystemet inte räcker till är det bättre med lite mindre luft än att frysa.

Men ditt system har ungefär rätt verkningsgrad så även om det kunde vara lite bättre har det ingen stor inverkan på klimatet.

Om vi utgår ifrån att luftflödet är inställt 0,35 så kan du väla på att:

1. Öka temperaturen i bostaden

2. Installera eftervärmningsbatteri.

3. Minska luftflödet under norm. Tillulften kommer då inte bli direkt varmare men det kommer ut en mindre mängd kall luft vilket kan öka komforten. Å andra sidan kan luftkvalitet bli sämre med högre co2 och lite mer fukt.


Jag kan inte ditt fläkaggregat specifikt och det kanske bara går att ställa varvtalet på fläktarna men ofta styr man efter en tryckgivare som i sin tur styr varvtalet på från och tilluftsfläkt.

När man justerar in systemet så ser man att ett visst tryck ger ett önskat luftflöde. Sedan om trycket i omgivningen varierar pga väder smutsiga filter etc så justeras varvtalet på fläktarna automatisk för att bibehålla rätt luftväxling.
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Jag och firman är inte riktigt kontanta med varandra....så jag behöver hitta annan firma att fråga samt att be om hjälp med eventuell eftervärmare. Jag vet att man mätte flödena och jag fick ett protokoll. Detta var dock vid den ursprungliga installationen...när man vid ett senare tillfälle därefter skruvade på systemet för att åtgärda vårt klagomål med bl a det höga varvtalet tror jag inte man gjorde någon ny mätning utan mer var inställda på att få tyst på systemet och på oss...Tror jag har protokollet någonstans, ska se om jag kan lägga det i tråden....Det kan förstås vara så att vårt värmesystem inte längre är rätt dimensionerat efter att vi installerat FTXen, men historiskt har det fungerat åtminstone ned till -15 C (möjligen då med stöttning av elpatronen). Jag kommer såklart dock att pröva att öka värmen i bostaden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.