Hej!
Mitt lägenhetskök är byggt 63 och jag har inget behov av att byta ut det. Men däremot vill jag gärna kunna sätta in en större kyl/frys!
Den delen av köket verkar bestå av tre moduler: skafferi till vänster, städskåp till höger och så befintlig kyl/frys i mitten med skåp över.
På bild kan man ju se skarven mellan moduler och kan jag ta bort den mellersta så blir det 62 cm brett och då går ju det nya in.
Jag tittar på en ny kyl som är 203 högt och då når det precis upp till övre hyllan.
Nuvarande kyl står på sockel som också är botten i omgivande skåp. Tanken är att det nya ska stå på golvet.
Min fråga är: kan jag riva ut mellanmodulen utan att ställa till det för mig? Jag kan ju se att det är spikat mellan modulerna men kan inte i övrigt se hur de är fastsatta.
Ska man i så fall riva ut hela eller kanske spara den översta biten för att få lite mer enhetligt?
Vad bör jag använda för maskin/verktyg för att inte förstöra omgivande moduler?
Tacksam för svar! Inget påpekande är dumt!
Vänligen!
Thomas
Mitt lägenhetskök är byggt 63 och jag har inget behov av att byta ut det. Men däremot vill jag gärna kunna sätta in en större kyl/frys!
Den delen av köket verkar bestå av tre moduler: skafferi till vänster, städskåp till höger och så befintlig kyl/frys i mitten med skåp över.
På bild kan man ju se skarven mellan moduler och kan jag ta bort den mellersta så blir det 62 cm brett och då går ju det nya in.
Jag tittar på en ny kyl som är 203 högt och då når det precis upp till övre hyllan.
Nuvarande kyl står på sockel som också är botten i omgivande skåp. Tanken är att det nya ska stå på golvet.
Min fråga är: kan jag riva ut mellanmodulen utan att ställa till det för mig? Jag kan ju se att det är spikat mellan modulerna men kan inte i övrigt se hur de är fastsatta.
Ska man i så fall riva ut hela eller kanske spara den översta biten för att få lite mer enhetligt?
Vad bör jag använda för maskin/verktyg för att inte förstöra omgivande moduler?
Tacksam för svar! Inget påpekande är dumt!
Vänligen!
Thomas
Tack, men det finns inget vettigt att sätta in där och jag vill ju ha större än det jag har.J jonaserik skrev:
OK , större än du har, men som synes, är det ett äldre kök och troligen ihopspikade delar. När sådant ska tas bort delvis, så kommer det att bli svårt att få isär delarna, utan att en del blir söndriga. Kan gå med svårighet och envishet. Hur högt är ditt nuvarande och vet du hur många liter, det finns 55 cm som är 180 cm höga och rymmer en hel del mer än ditt du har.
Tack! Jag ska kolla upp det med skåp i den storleken! Kanske den enklaste lösningen ändå.J jonaserik skrev:OK , större än du har, men som synes, är det ett äldre kök och troligen ihopspikade delar. När sådant ska tas bort delvis, så kommer det att bli svårt att få isär delarna, utan att en del blir söndriga. Kan gå med svårighet och envishet. Hur högt är ditt nuvarande och vet du hur många liter, det finns 55 cm som är 180 cm höga och rymmer en hel del mer än ditt du har.
Mitt nuvarande är 155 högt och 45 djupt inne i kylen och frysdelen är inte mycket att ha!J jonaserik skrev:OK , större än du har, men som synes, är det ett äldre kök och troligen ihopspikade delar. När sådant ska tas bort delvis, så kommer det att bli svårt att få isär delarna, utan att en del blir söndriga. Kan gå med svårighet och envishet. Hur högt är ditt nuvarande och vet du hur många liter, det finns 55 cm som är 180 cm höga och rymmer en hel del mer än ditt du har.
J jonaserik skrev:OK , större än du har, men som synes, är det ett äldre kök och troligen ihopspikade delar. När sådant ska tas bort delvis, så kommer det att bli svårt att få isär delarna, utan att en del blir söndriga. Kan gå med svårighet och envishet. Hur högt är ditt nuvarande och vet du hur många liter, det finns 55 cm som är 180 cm höga och rymmer en hel del mer än ditt du har.
Såhär blev det när två snickare jobbat i två timmar! Inga problem och inget gick sönder.! Klart att ställa in en kyl/frys 203 hög och 60 bred!T thommed skrev:
Och tänk på att det ska gå att dra ur stickproppen utan att dra ut hela skåpet, tex service eller liknande.T thommed skrev:
Inte sätta uttaget direkt bakom ', utan helst i ett skåp ovanför. Om det kommer ovanför, så kommer du aldrig/nästan åt att få dit stickproppen, sladden förr kort. Då tar du ett längre snöre, koppalar vid stickproppen, knuffar in skåpet och drar upp stickpropp och kabel och ansluter till uttaget. Är det hylla över så borras ett hål en den. Sen ska du fästa snöret ( ska vara långt ) på en skruv/spik så det alltid finns till hands använda och att få stickproppen upp eller ner
Klicka här för att svara