Nu har jag kört fast! Ser att data går från DLS2002 till panelen men får inget svar när man kör "Connect". Kollar dataöverföringen genom att tillfälligt lura panelen att jag har ett telefonmodem. Då ser jag med en CommTestare att dioderna blinkar när man kör "Init modem". Är det så att usb-till-RS232 kabeln ändå har betydelse? Vissa kablar fungerar vissa inte? Vill köra via "Direct".

Får som svar "Please ... enabling DSL mode from the panels keyboard". Betyder det att den har kontakt med panelen men att allt är inte rätt programmerat i panelen? "Programmerings LEDen blinkar"
 
Redigerat:
Hej! är kabeln gjord på detta sätt :
For Programming DSC Alarm Panels with DLS Software

Device 1
Pin Number Device 1
Pin Name Direction Device 2
Pin Number Device 2
Pin Name Description (may be empty)
2 RD Receive 4 Serial Output Serial Data from Alarm Panel - Red wire
3 TD Transmit 1 Serial Input Serial Data to Alarm Panel - Yellow Wire
4 DTR Transmit NC Jumper to DSR
5 SG Ground 2 Ground Signal Ground - Black
5 SG Ground 3 Ground Signal Ground - Black
6 DSR Receive NC Jumper to DTR



The Pin red and yellow may be inverted, the pin number 1 is the red and in the table Device 2 is set as 4, the Mini-Molex has the pin 1 in the red wire location?

Connect the Molex to the PC-Link connector on the alarm panels main board. Connect it so that the red wire is directly beside the 'SO' printed on the circuit board.

You will also need the DSC software. This will not work with just a ordinary comm. program

Wire colors at the header are immaterial since the PC-LINK is sold as a small circuit board with a female header, and any other implementation could use arbitrary colors. It is possible to connect the header wrong, which causes the SI and SO connections to be swapped. A silk-screened bar appears on the alarm board to suggest how to orient the header (so the header board is next to the silk-screened bar. Pin 1 of the header is the SI connection, pin 4 is the SO connection. SI and SO appear on some alarm boards next to the header, but not all boards have that.



//Goerana
 
L LarmHåkan skrev:
Nu har jag kört fast! Ser att data går från DLS2002 till panelen men får inget svar när man kör "Connect". Kollar dataöverföringen genom att tillfälligt lura panelen att jag har ett telefonmodem. Då ser jag med en CommTestare att dioderna blinkar när man kör "Init modem". Är det så att usb-till-RS232 kabeln ändå har betydelse? Vissa kablar fungerar vissa inte? Vill köra via "Direct".

Får som svar "Please ... enabling DSL mode from the panels keyboard". Betyder det att den har kontakt med panelen men att allt är inte rätt programmerat i panelen? "Programmerings LEDen blinkar"

Tolkar det som att dls är redo att ansluta mot larmet och väntar på att du ska starta fjärrservice från panelen.

"Initiering av PC-link. ”PC-link” kallas den lokala direktförbindelsen mellan dator och centralapparat. Behörighetskoden i sekvens [403] skall stämma överens med kundfilen som skapats i fjärrserviceprogramvaran. Efter det att fjärrservicedatorns programvara förberätts för PC-link-komunikation skall initiering av PC-link utföras i sekvens [499] på någon knappsats. Efter att denna sekvens har slagits in rätt så är förbindelsen uppkopplad.

Initiering av PC-link ....................................... Sekvens [499] [Installatörskod] [499] "
 
G goerana skrev:
Hej! är kabeln gjord på detta sätt :
For Programming DSC Alarm Panels with DLS Software

Device 1
Pin Number Device 1
Pin Name Direction Device 2
Pin Number Device 2
Pin Name Description (may be empty)
2 RD Receive 4 Serial Output Serial Data from Alarm Panel - Red wire
3 TD Transmit 1 Serial Input Serial Data to Alarm Panel - Yellow Wire
4 DTR Transmit NC Jumper to DSR
5 SG Ground 2 Ground Signal Ground - Black
5 SG Ground 3 Ground Signal Ground - Black
6 DSR Receive NC Jumper to DTR



The Pin red and yellow may be inverted, the pin number 1 is the red and in the table Device 2 is set as 4, the Mini-Molex has the pin 1 in the red wire location?

Connect the Molex to the PC-Link connector on the alarm panels main board. Connect it so that the red wire is directly beside the 'SO' printed on the circuit board.

You will also need the DSC software. This will not work with just a ordinary comm. program

Wire colors at the header are immaterial since the PC-LINK is sold as a small circuit board with a female header, and any other implementation could use arbitrary colors. It is possible to connect the header wrong, which causes the SI and SO connections to be swapped. A silk-screened bar appears on the alarm board to suggest how to orient the header (so the header board is next to the silk-screened bar. Pin 1 of the header is the SI connection, pin 4 is the SO connection. SI and SO appear on some alarm boards next to the header, but not all boards have that.



//Goerana
TP-link anslutningen (RS-232) på Power608/PC1565 består av 4 st anslutningsstift på panelkortet. Mycket simpel anslutning. 2st är SG, 1 RD och 1 TD. DTR och DSR finns inte.
 
P puttrix skrev:
Tolkar det som att dls är redo att ansluta mot larmet och väntar på att du ska starta fjärrservice från panelen.

"Initiering av PC-link. ”PC-link” kallas den lokala direktförbindelsen mellan dator och centralapparat. Behörighetskoden i sekvens [403] skall stämma överens med kundfilen som skapats i fjärrserviceprogramvaran. Efter det att fjärrservicedatorns programvara förberätts för PC-link-komunikation skall initiering av PC-link utföras i sekvens [499] på någon knappsats. Efter att denna sekvens har slagits in rätt så är förbindelsen uppkopplad.

Initiering av PC-link ....................................... Sekvens [499] [Installatörskod] [499] "
Ska det vara en "*" efter sista 499?

En annan fråga - Var står panelens versionsnummer? Hittar ingen etikett på kortet. Versionerna som anges i "supported panels" är 2.1c och 2.2c. Eller var hittar man versionsnumret i larmets keyboard?
 
Hjälp! Måste blåsa liv i tråden igen.
Finns det ingen som programmerar sin Power 608 med DLS2002 idag? Har försökt att programmera min i etapper. Kommunikationen verkar fungera. Får två olika svar "... not responding..". Javisst bra, jag lossade kabeln medvetet. Nästa svar är "... enable DLS mode via keyboard...". DLS 2002 verkar ha kontakt med panelen men gillar inte svaret den får. [403], [404], [499] är aktiverade enl tidigare. Missar jag ngt? Finns det ngn ifylld mall till Power608/PC1565 man kan utgå från? Menar filen xxx.dcs. "Error check" ger inga vettiga hints.
 
Har du en LCD-display eller bara en diod-panel? Vill minnas att det står i panelen att man aktiverat fjärrservice och väntar på att dls ska ansluta.
Har du testat båda varianter? dvs att först knappa på panelen och sedan på datorn och vice versa?
Annars kan man höra på pipet om det blir rätt. Ett långt pip=fel och korta snabba pip =rätt

(Ska ut i garaget och leta om jag hittar nån gammal 608 och koppla upp för att prova, återkommer...)
 
P puttrix skrev:
Har du en LCD-display eller bara en diod-panel? Vill minnas att det står i panelen att man aktiverat fjärrservice och väntar på att dls ska ansluta.
Har du testat båda varianter? dvs att först knappa på panelen och sedan på datorn och vice versa?
Annars kan man höra på pipet om det blir rätt. Ett långt pip=fel och korta snabba pip =rätt

(Ska ut i garaget och leta om jag hittar nån gammal 608 och koppla upp för att prova, återkommer...)
Har en diod-panel (LED). Har koll på [403][404] och [499] men vet inte vad fjärrservice innebär.
Är så nära nu tycker jag och har svårt ge upp. Ska kolla om 9600 baudrate, 8bit, no parity,1 stopb är rätt genom att sniffa trafiken på kabeln.
 
YES,YES.... Äntligen. Trägen vinner. Många timmar blev det!
Vad jag gjort:
1. Köpte samma DSCs usb-rs232 adapter som DSC använder. FTDI. Finns på www.ftdichip.com. På påsen står det US232R-10-BULK.
2. Laddade ned original driver paket från siten.
3. Startade DLS 2002 med nytt konto och i auto-detect. Fick meddelandet "... enable DLS mode via keypad..."
4, Knappade in [*][8][..kod..][499][..kod..][499] ....fick korta pip ... och DLS 2002 pep till i LapTopen och kommunikationen var i gång.
5. "Upload" fungerade perfekt. Men se upp med "Download" - kan kanske köra ned nollställda parametrar. "Upload" först.
6. Hade även stor nytta av funktionen "Error check". Fanns några varningar som jag åtgärdade. Kör numera via en GSM modul - nu när fasta telelinjen är avslutad.

STORT STORT tack puttrix för allt stöd och uppmuntran. Jag var nära att ge upp.
Men jag behöver en svensk LCD display. Det hade nog förenklat problemet.
(y)(y):surprised::D:ok:
 
Redigerat:
Bra jobbat, ja betydligt enklare med en lcd när man ser vad som står i menyerna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.