Skulle vilja ha en knapptelefon på väggen som kul retro grej.
Skulle vilja att den gav ton som vanligt när man lyfter den. Men alla telekablar är urkopplade från Telias sida. Någon som vet om man kan ge rätt spänning på tråd 1 & 2 eller 3 & 4?
Isåfall vilken spänning osv?
 
Du behöver en spänning på typ 12V med en överlagrad ton.
 
12v transformator har man ju liggandes Tack, ska prova.
 
Vad jag minns är det inte 12V utan mindre när Ton ges.
Typ -48V liggande på tråd fram tills man lyfter och då 2V med ton.
Men lättast borde vara att sätta en IP teledosa på trådarna.
 
Obs! En telelinje är strömbegränsad, kommer inte ihåg några exakta siffror men ca 20mA någonstans.
Lägger du på så lite som 12V tror jag att du bränner luren ändå.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
För 24V skulle nog en serieresistans på 1,6kOhm bli lagom. 12v räcker nog iofs, men blir lite svårare. Prova med 12v och 600ohm, telefonen borde tolka det som en lång ledning. :p

Sen kan man lägga på en ton med någon tongenerator (Welleman, Kjelle) utan att signalen kortsluts mot matingsspänningen.

...

Jag har en väggtelefon med "rackhandtag" (mycket lik den i Jurasik parks datorrum).

Skulle vilja bygga en Analog till Bluetooth adapter. Första steget skulle vara som headset. Andra steget skulle vara att avkoda knapparna.
En Arduino orkar otroligt nog detektera DTMF-tonerna.
Det kanske slutar med att man får lära sig telefonnummer igen. :surprised::thinking:
 
K Karl-E skrev:
Skulle vilja ha en knapptelefon på väggen som kul retro grej.
Skulle vilja att den gav ton som vanligt när man lyfter den. Men alla telekablar är urkopplade från Telias sida. Någon som vet om man kan ge rätt spänning på tråd 1 & 2 eller 3 & 4?
Isåfall vilken spänning osv?
Hej Karl-E

Här, i länken, hittar du lite faktauppgifter om "det svenska fasta telefonisystemet" som televerket en gång byggde upp;
https://www.g-holbeck.com/elteknik/indextd.htm

Följer du sedan länkarna längst ned hittar du mer information :)
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
C
snuttjulle snuttjulle skrev:
Men lättast borde vara att sätta en IP teledosa på trådarna.
(y)
Precis. Frågan är om dessa generellt kanske till och med ger ton utan att IP-telefonin är konfigurerad?
Antagligen inte? Men annars kan man ju bara rota fram godtycklig gammal bredbandsrouter med uttag för analog telefon.
 
  • Gilla
Karl-E
  • Laddar…
Kan inte tänka mig att rätt config måste finnas för att ge ton. IP telefoni jobbar väll som en mobil. Försöker koppla upp först när alla siffror är slagna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.