Göran.W
Egentligen behöver du inte alls bekymra dig över tjäran i pannan alls för den försvinner med tiden av sig själv.
Man kan påskynda det genom att elda med högre rökgas temperatur än normalt.
Tjäran torkar då ut och försvinner vid nästa sotning om den inte släpper själv.

Aha, hur får man upp rökgastempen?

Göran.W
Det är olika.
Jag har ett spjäll jag ändrar på så jag kan få i princip hur hög temperatur som helst.
Jag brukar elda ett par timmar med runt 350 grader sen är det bara dra med viskan så lossnar i princip all tjära som gärna sätter sig i toppen.
Det var faktiskt sotaren som sa man kunde göra så och det funkade med.
Jag eldar i princip bara med barr träd så tjäran i toppen kommer som ett brev på posten.

Tack Göran!
Jag ska köpa en tempmätare till rökgaserna så ska jag nog få koll på det. Jag har oxå mycket barr, så man kommer väl inte ifrån det, men har man möjlighet att kolla tempen - å därmed styra "uppeldandet" av tjäran - så känns det ju mycket säkrare.

Göran.W
Gör det då i ny sotad skorsten under kontrollerade former.
Är tjära ett återkommande problem köp en egen sotar viska och ta några tag själv då och då och elda med förhöjd temperatur precis efter sotningen.
Annars kan man slippa tjära om man eldar med högre rökgas temperatur alltid.
Vissa pannor blir rena tjärkokeriet om man har rökgas temperatur på 120-150 grader som moderna pannor har.
Min skit panna jag har ska man absolut inte elda med lägre rökgas temperatur än 200 grader för då sotar och tjärar den igen.
Man får prova sig fram var just ens egna panna funkar som bäst och i mitt fall går min bäst över 250 grader.

Åter igen, tack!

Om du har mycket tjära . fyll pannan en gång med björkved och elda (du har rätt ingen tjära snabb temp) sedan försvinner tjäran lätt bara borsta bort. Om du fortsättningen eldar med gran tall lägg då i en eller två björkbitar vid varje laddning. Men slutar du att lägga i björkbitarna kommer tjäran tillbaka. Du märker skillnaden testa du har inget att förlora.

Jag har nog 50/50 björk/barrträd men ibland ligger det bara barr i högen och då blir det ju det jag eldar. Med den kunskapen ni gett kan jag istället se till att spara björk så det inte blir eldning med bara barr.
Jag ska prova mig fram!
Tackar!

Göran.W
Man kan även slänga in lite zinkplåt när man bra bra fart i pannan.
Något kemiskt händer så tjäran släpper men fråga mig inte varför.
Det är inte fel alls att ha björk i när man eldar med barrträd men skulle man inte ha det är det inte fel att elda med 50 grader högre rökgas temperatur för att minska risken för tjära sen blir det mindre sot då med.

• Gilla
Bödde
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Det är olika.
Jag har ett spjäll jag ändrar på så jag kan få i princip hur hög temperatur som helst.
Jag brukar elda ett par timmar med runt 350 grader sen är det bara dra med viskan så lossnar i princip all tjära som gärna sätter sig i toppen.
Det var faktiskt sotaren som sa man kunde göra så och det funkade med.
Jag eldar i princip bara med barr träd så tjäran i toppen kommer som ett brev på posten.
Kan man göra detta genom att köra med öppet direktspjäll? Då måste man väl stå och passa så att inte tempen går mkt över 350 grader. Risk för att tjäran tar eld och jag får skorstensbrand?
Var köper man zinkplåt?
Jag fick tillsyn i veckan och han anmärkte på tjära i övre delen av skorstenen. Eftersom jag är osams med sotarfirman han jobbar åt (och därför har kommunens medgivande att sota själv) hade jag räknat med att han skulle hitta något att anmärka på. Han sa att jag var tvungen ta dit en firma som mekaniskt tog bort tjäran!

Göran.W
Du kan prova elda med 250-300 grader någon vecka i en ny sotad skorsten.
Gjorde det själv för någon månad sen och all tjära torkade och försvann.
Hade eldat med för låg rökgas temperatur så jag fick lite tjära i toppen.
Zinkplåt finns hos plåtslagare annars finns ´pannrent med http://www.orebrosotarn.se/index.php?id=produkter&typ=tillbehor
En fråga du måste ställa dig varför fick du tjära.
Blöt ved för låg rökgas temperatur eller en kombination

Som redan nämnts så torkar zink ut tjäran som sedan lossnar lätt vid sotning eller dyl.
Jag tror faktiskt att zink"tabletter" kan köpas över disk......men med tanke på dagens miljödebatt kanske dessa är bortplockade.

http://optizon.se/produkter.html Sot o tjära i skorstenen är "energi" som man gått miste om och borde eldas upp redan nere i pannan. Förr, när det påstås att de kunde elda,var det sotarns jobb att "bränna ur skorstenen" genom att han helt enkelt tände eld på den. Genom att elda från toppen av skorstenen och nedåt riskerades inte att tjäran att lägga sig som ett lock i kanalen och tvinga elden att ta sig ut genom otätheter i skorstenen.

När vi inte eldar så hårt, utan bara så att inte elkassetten ska slå på och då mest med gran och tall, så har vi upptäckt att det bildats mycket tjära I vedpannan samt runt luckan.

Detta gör att det ryker ganska rejält när man eldar och öppnar luckan för att mata in mer ved.

Har läst att man då kan elda med bara björk för att elda bort tjäran.

Är det någon som vet om det funkar

Jodå, hög temperatur brukar lösa det hela. Men får du mycket tjära skulle jag säga att du har spjället för mycket stängt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.