G gurra-g skrev:
Jag öppnar altandörren och då flyr de, men återvänder strax med sitt eviga fruktansvärda tjattrande. Börjar vid 7-tiden, alla dagar i veckan. Har rivit ner bo-bygget, om och om igen, samt hängt upp en låtsasorm och dvd-skivor (Lucky Luke fick offra sig).
Häng upp nån billig batteridriven radio i trädet, som får vara på dygnet runt.

Rörelsesensor kopplad till en eller flera av dessa lösningar:
- högtalare med valfria ljud (rovfåglar exempelvis)
- vattenslang (här finns nästintill färdig lösning på IKEA)
- rovfågelsttrapp som skjuts ut

Det viktiga är att de inte kan närma sig lösningen utan att den aktiveras när de kommer till trädet.

Nissens Nissens skrev:
Nejdå, fällor fungerar bra också.
Berätta mer!

Jag vet inte om jag står ut ytterligare en säsong

J
Nissens Nissens skrev:
Här har du bra info:

[länk]
Har inte lyckats fånga en enda skata med den. Skator är lättare att få ner i fällor där de hoppar i uppifrån, likt "dansk skatfälla" jag länkade till längre upp.

Nissens
J JeLö skrev:
Har inte lyckats fånga en enda skata med den. Skator är lättare att få ner i fällor där de hoppar i uppifrån, likt "dansk skatfälla" jag länkade till längre upp.
Då har du gjort något galet. En kompis tömde grannskapet på skator med den. Det är viktigt att förbättra fällan med musfällan för en känsligare trigger enligt länken. Utan den är fällan mycket sämre. Lite buskar och kamoflage skall man självklart ha.

• Gilla
JeLö
  • Laddar…
En "fågelexpert" påstod att om man lägger en äggliknade sten i boet så tror skatorna att det är upptaget och flyger någon annanstans. Har inte provat själv ...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.