6 218 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Hur få bort siliconfog?! Klåpare! HJÄLP!
Hej!
Mina föräldrar har fått stå ut med mkt besvär då de fick översvämmning i hela undervåningen på huset, allt fick rivas upp, väggar o golv. Nu efter 6månader börjar det bli klart. Mina päron har köpt nytt kök från Marbodal, kostade en förmögenhet. Marbodal har rekomenderat en kakelfirma som tydligen sätter upp kök mm. (för mig är det dock konstigt att en kakelfirma även gör sådant) Enligt mina päron är killen som satt upp köket snickare, men där är vi nu lite osäkra, men strunt samma just nu.
Köket är på plats och så långt är det bra, för mig var det konsigt att samma kille även sätter upp kaklet, trodde plattsättare gjorde detta, men som sagt vi är osäkra på vad han egentligen är. Men troligtvis inte plattsättare då jobbet är uselt. Hela dyra köket känns förstört! Jag var där idag o tittade. Siliconsträngen som går vid laminatköksbänken är tjock, ojämn o ful, strängen går en bra mit på bänken o en bra mit upp på kaklet.
Pä väggarnas kortsidor där det också finns kakel så har han också kletat o kladdat med silicin, även en bra bit ut på den nya dyra tapeten! Även kakelplattorna på kortsidorna har han gjort fel enligt ett proffs vi pratat med idag, översta raden har kan kapat av toppen på för att den skulle hamna i samma linje som överskåpens underkant, man skulle satt okapade plattor på överta raden för att få ett snyggare avslut mot den öppna väggens yta, ev. satt en snygg keramiklist. Nu ligger det där en bred backe av ful kladdig silicon.
Kakelproffset vi snackade med sa att silicin är jävlulens verk, det går knappt att få bort, o ska man äns försöka så måste man se till att allt försvinner, är det något minsta kvar så kommer man få problem att sätta dit nytt.
Han säger också att siliconsträngen skall vara lika bred som fogen mellan kaklet, annars är det fel utfört.
Vad ska mina päron göra nu? Ett kök för 250,000kr!!! Först måste vi ifrågasätta varaför marbodal rekomenderade dessa klåpare, sen måste vi klaga hos firman som utförde jobbet o be dem göra om det, men hur göra om siliconränderna som äter sig fast i allt utan att också skada bänken, väggarna o kaklet.
Vad gör man med fakturan de skickar sen? Vägra betala? Och vad händer då?
Mina föräldrar har fått stå ut med mkt besvär då de fick översvämmning i hela undervåningen på huset, allt fick rivas upp, väggar o golv. Nu efter 6månader börjar det bli klart. Mina päron har köpt nytt kök från Marbodal, kostade en förmögenhet. Marbodal har rekomenderat en kakelfirma som tydligen sätter upp kök mm. (för mig är det dock konstigt att en kakelfirma även gör sådant) Enligt mina päron är killen som satt upp köket snickare, men där är vi nu lite osäkra, men strunt samma just nu.
Köket är på plats och så långt är det bra, för mig var det konsigt att samma kille även sätter upp kaklet, trodde plattsättare gjorde detta, men som sagt vi är osäkra på vad han egentligen är. Men troligtvis inte plattsättare då jobbet är uselt. Hela dyra köket känns förstört! Jag var där idag o tittade. Siliconsträngen som går vid laminatköksbänken är tjock, ojämn o ful, strängen går en bra mit på bänken o en bra mit upp på kaklet.
Pä väggarnas kortsidor där det också finns kakel så har han också kletat o kladdat med silicin, även en bra bit ut på den nya dyra tapeten! Även kakelplattorna på kortsidorna har han gjort fel enligt ett proffs vi pratat med idag, översta raden har kan kapat av toppen på för att den skulle hamna i samma linje som överskåpens underkant, man skulle satt okapade plattor på överta raden för att få ett snyggare avslut mot den öppna väggens yta, ev. satt en snygg keramiklist. Nu ligger det där en bred backe av ful kladdig silicon.
Kakelproffset vi snackade med sa att silicin är jävlulens verk, det går knappt att få bort, o ska man äns försöka så måste man se till att allt försvinner, är det något minsta kvar så kommer man få problem att sätta dit nytt.
Han säger också att siliconsträngen skall vara lika bred som fogen mellan kaklet, annars är det fel utfört.
Vad ska mina päron göra nu? Ett kök för 250,000kr!!! Först måste vi ifrågasätta varaför marbodal rekomenderade dessa klåpare, sen måste vi klaga hos firman som utförde jobbet o be dem göra om det, men hur göra om siliconränderna som äter sig fast i allt utan att också skada bänken, väggarna o kaklet.
Vad gör man med fakturan de skickar sen? Vägra betala? Och vad händer då?
absolut inte lätt! Kakelplattorna är inte exakt plana, sen är det kakelfog var 10:e centimeter, sen ligger det silicon på laminatbänken också. Skall du med rakblad ta bort siliconet så måste du va mkt mkt försiktig så man inte skadar varken kaklet eller bänken. Tror inte heller siliconet kommer avlägsnas helt med hjälp av kniv, det finns fetter i siliconet som äter sig in i allt. Pratade som sagt men en mkt erfaren plattsättare och han säger det är snudd på omöjligt att få veck allt, samt att det är mkt mkt tidskrävande.tank77 skrev:
Det är inte snudd på omöjligt att få väck allt eftersom jag själv har tagit bort silicion på det viset i ett kök med 10x10 plattor.
Ring snickaren/plattsättaren som har gjort jobbet så får han komma dit och ta bort siliconet, så slipper du!
Ring snickaren/plattsättaren som har gjort jobbet så får han komma dit och ta bort siliconet, så slipper du!
Klicka här för att svara