Har ett klinkersgolv som det finns en del fogrester kvar på. Klinkerplattorna är lite oregelbundna och en del "hålor" finns naturligt i ytskiktet. Där i har fogrester fastnat kvar. Detta har suttit troligen 1-2 år. Totalt rör det sig om 1.5 - 2 kvm som har fogrester kvar på plattorna av totalt 6 kvm. Kan man på något smidigt sätt få bort detta? Klinkerplattorna är fina för övrigt så jag vill gärna spara dem.
Jag har provat med lite olika varianter med varierat resultat. Dock är alla ganska arbetskrävande (tar lång tid). Det som jag tyckte verkade bäst var att spruta på Tile Guards Fog Rest Borttagare, skura, skölja av med vatten (svampa). Har även provat med stålborste + svamp.

Är det någon som har ytterligare tips på vad jag kan göra för att få bort fogresterna? Finns det nåt supermedel?

Alfix har ett par produkter som jag har provat....
Det som är problemet är att dom kan har lite svårt att komma ner i håligheterna i plattorna. Prova att röra runt lite
i rengöringsmedelet medans det verkar.

http://www.alfix.com/svensk/ramme_produkter_se.htm

Klinkerrent samt Syr´a

• rprensevaeske.jpg
  • syra.jpg
Saltsyra funkar 100% kör inte 100% saltsyra för då kan det äta lite väl mycket på fogarna

Kanon! Jag ska prova detta till kommande helg! Tackar för tipsen!

I helgen som gick lade jag klinkers i vår hall - 4.5 kvm. Stora plattor - 60,5*30 cm. Blev riktigt nöjd.
Körde med ett diagonalt avslut mot kommande parkett. Inte helt lätt att få snyggt när man skär, men det gick bra.
Dock har jag fogning kvar. Några dagar till så är det klart.

Hm... vet ni vem eller vilka som saluför Alfix produkter?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.