Försöker att ta bort fästet till duschdörr som är svängbar. Skenan/Väggfästet är förutom fastskruvad även fastlimmad med silikon el motsvarande.
Hur får jag bort den stenhårt fastsatta skenan från kaklet utan att ta sönder någon kakelplatta?
O M jag skulle råka ta sönder ngn kakelplatta vid försök, vad göra??
/Micke
Hur får jag bort den stenhårt fastsatta skenan från kaklet utan att ta sönder någon kakelplatta?
O M jag skulle råka ta sönder ngn kakelplatta vid försök, vad göra??
/Micke
Prova med en värmepistol, behövs nog en hel del av värme, inte säkert att frugans hårtork räcker, då ska det värmas direkt mot metallen. Annars om det går att få in ett tunt snöre/björntråd att dra fram och tillbaka med som skär av silikonet.
ClasseClas skrev:
Om det är silikon så går det att skära bort. Själv har jag en kasserad rostfri kökskniv på 20cm+ med lagom härdning. En stor kniv kan man få bra moment med. Man kan ta tag i överdelen på bladet med ena handen och ”hänga” sin vikt i den och få bra moment. Tvåhandsgrepp med en hand på handtaget och en hand på bladet. Svårt att förklara med det blir lite som att hyvla bort den med bladet 90 grader mot kortsidan av skenan 
kanske funkar med en filekniv också, men det har jag inte testat.
om du kan låna ett multiverktyg så är det ett alternativ. Lättare att förstöra kaklet dock...
kanske funkar med en filekniv också, men det har jag inte testat.
om du kan låna ett multiverktyg så är det ett alternativ. Lättare att förstöra kaklet dock...
Den skenan sitter nog rätt tajt mot kaklet, kanske någon/ra mm silikon bakom, att värma går det med och då sätts det smala träkilar ( knackas in lite lätt med hammare ) obs passa kaklet mellan skena och kakel allteftersom den vill lossna lite
Har nu provat med både dubbel tandtråd (slits av direkt) och öven med stämjärn och kniv.ClasseClas skrev:
Tyvärr verkar det som att fogen vill ge vika och att plattorna följer med när jag tar i.
Ska pröva med ståltråd.....
/Micke
Produkter som diskuteras: "Brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Silikonlimmat burkar gå att skära bort, på ett eller annat sätt.
Ta det sakta, sitter det fast ska man aldrig ha bråttom!
Ta det sakta, sitter det fast ska man aldrig ha bråttom!
Verkar som att jag får ta och skaffa/låna en värmepistol imorgon då det inte funkar med ståltråden. Ståltråden ”fastnar” trots att jag har avlastning med en kniv bakom skenan.
Tack för alla tips.
Trodde att man skulle använda ngn speciell vätska motsv för att luckra upp silikonet.
Men om jag av misstag tar sönder eller får med en del av kaklet, är det kört då? Dvs kakla om?
Trodde att man skulle använda ngn speciell vätska motsv för att luckra upp silikonet.
Men om jag av misstag tar sönder eller får med en del av kaklet, är det kört då? Dvs kakla om?