Jag har stört mig ett tag på flera fläckar med fågelskit på fasaden och tänkte att nu innan vintern så ska de bort. Jag började med biltvättborste och Yes i varmt vatten och sköljde av, det såg jättefint ut tills det torkat, då syntes de igen 
Då provade jag något sanitetsmedel för toaletter, varmt vatten och en gammal diskborste, det gav exakt samma dåliga resultat. Nu har jag även provat Cilit Bang och diskborsten men så länge som fläckarna är fuktiga ser det ok ut, men sedan de torkat, då är de tillbaka igen. FInns det något bra tips utan att färgen mattas ner?
Då provade jag något sanitetsmedel för toaletter, varmt vatten och en gammal diskborste, det gav exakt samma dåliga resultat. Nu har jag även provat Cilit Bang och diskborsten men så länge som fläckarna är fuktiga ser det ok ut, men sedan de torkat, då är de tillbaka igen. FInns det något bra tips utan att färgen mattas ner?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 876 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 876 inlägg
Sanitetsmedel för toaletter är starkt surt och bara riktigt effektivt för kalk och tvål. Skulle säga att det är helt olämpligt till fasader. Yes är inte särskilt effektivt för avföring heller, utan är mer en ren fettlösare.K Kurtivan skrev:Jag har stört mig ett tag på flera fläckar med fågelskit på fasaden och tänkte att nu innan vintern så ska de bort. Jag började med biltvättborste och Yes i varmt vatten och sköljde av, det såg jättefint ut tills det torkat, då syntes de igen
Fett och organiska material, såsom avföring löses bäst med basiska medel, därför vaskrens är extremt basiskt. Cillit Bang borde funka hyfsat men enligt mina egna tester är produkten kraftig försämrad under senaste åren (kanske miljlökäl som så mycket annat?), så jag använder inte den längre. Normaltypen av fasadtvätt är också starkt basisk och borde vara det ni ska prova först, gärna mer koncenterat än normalblandingen. Det finns risk för att färgen mattas ner lite där ni tvättar.
Mina två tips är alltså 1. fasadtvätt av bra märke, gärna i starkare blandning. 2. är ett dyrt men magiskt bra medel som knappt luktar något och är skonsamt i övrigt men tar bort den mest ingrodda skit:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.jula.se/catalog/fritid/...ngoring-och-underhall/rengoringsmedel-017717/
https://www.kontorsgiganten.se/allrent-abnet-proffesional-1l-p-25
Produkter som diskuteras: "fasadtvätt"
Underhållstvätt Jape
För målade och övriga ytor utom- och inomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Det behöver det inte vara, Fasadtvätt hittar du överallt.K Kurtivan skrev:
Exempel
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g-och-rengoring/malartvatt/fasadtvatt-020991/
Sen kör jag med en roterande borste till högtryckaggregatet (så att det inte blir för högt tryck)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden