Hej!

Jag har precis flyttat till en ny hyresrätt och har huvudbry över duschen. Mer specifikt vattentrycket. Det är så erbarmligt vekt tryck i den.

Min undran är om det möjligtvis är nån här som vet om det finns nån strypning som jag kan ta bort? Kan tillägga att jag är en icke-VVSare, men inte helt främmande för att göra saker själv.

Kan jag manipulera blandaren på bild på nåt sätt för att få bättre tryck i den?

Tack på förhand!

• Duschblandare och duschslang monterad på vitkaklat badrumsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan sitta en strypbricka på duschslangens anslutning på blandaren eller i duschmunstyckts slanganslutning.

Sen kan inloppssilarna på duschblandaren vara igentäppta, men då måste inkommande kallvatten & varmvatten till lägenheten stängas av.

• Gilla
Goethe
  • Laddar…
S
G Goethe skrev:
Hej!

Jag har precis flyttat till en ny hyresrätt och har huvudbry över duschen. Mer specifikt vattentrycket. Det är så erbarmligt vekt tryck i den.

Min undran är om det möjligtvis är nån här som vet om det finns nån strypning som jag kan ta bort? Kan tillägga att jag är en icke-VVSare, men inte helt främmande för att göra saker själv.

Kan jag manipulera blandaren på bild på nåt sätt för att få bättre tryck i den?

Tack på förhand!

Har du bra tryck i övriga kranar?
Om så - det sitter silar på inkommande rör i blandaren. Speciellt kallvattensidan när det är äldre rör brukar kunna vara full i bös.
Då blir flödet kass.

Men ring värden är mitt tips.

• Gilla
Goethe
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Kan sitta en strypbricka på duschslangens anslutning på blandaren eller i duschmunstyckts slanganslutning.

Sen kan inloppssilarna på duschblandaren vara igentäppta, men då måste inkommande kallvatten & varmvatten till lägenheten stängas av.
Jag kollade anslutningen på blandarsidan och där satt en liten vit plastinsats, ca. 5mm i diameter. Men där var också en gummipackning i samma dimension. Jag prövade peta lös plasthylsan, men fick inte bort den. Jag vågade inte ta i för mkt heller, så jag sabbade något.

Men den vita pluggen är ju helt klart mindre diameter än själva duschslangen. Kan det var en strypning?

Jag har inte kollat "munstyckssidan".

S Snikholt skrev:

Har du bra tryck i övriga kranar?
Om så - det sitter silar på inkommande rör i blandaren. Speciellt kallvattensidan när det är äldre rör brukar kunna vara full i bös.
Då blir flödet kass.

Men ring värden är mitt tips.
Jomen, det tycker jag! Inte så att det sprutar av bara den, men relativt starkare än vad duschen gör.

Bästa svaret

Den vita plastinsatsen är högst troligt strypning, finns i olika färger, var fär betyder ett visst flöde.
Ja, den kan sitta ganska hårt fast.

Några exempel,
Flera färgade flödesbegränsare och duschreducerare visas, med varje färg som representerar olika flödesmängder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Goethe och 1 till
  • Laddar…
Det sitter en stoppknapp på blandarvredet. Om man inte trycker in den så öppnar den inte helt och blir inte fullt tryck. Vet av egen erfarenhet 🙈

• Gilla
Goethe
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:

Demmpa Demmpa skrev:
Den vita plastinsatsen är högst troligt strypning, finns i olika färger, var fär betyder ett visst flöde.
Ja, den kan sitta ganska hårt fast.

Några exempel,
[bild]
Jag kollade idag igen. Jag plockade dels ut något på blandarsidan som satt direkt i anslutningen till slangen. Det var som en liten "propeller" som hade en fjäder mellan sig och en pigg, med tätning , som satt längre in i anslutningen. När jag tog bort den så påverkades inte flödet, så jag satte tillbaka den.

Däremot fann jag precis en sån färgad strypning som du nämnde på munstyckssidan. Plockade ut den och vips så hade jag ordentligt flöde. Tack för hjälpen!

C CarVal skrev:
Det sitter en stoppknapp på blandarvredet. Om man inte trycker in den så öppnar den inte helt och blir inte fullt tryck. Vet av egen erfarenhet 🙈
Jag har uteslutit den lösningen😄 men det är igenkänning på problemet!

G Goethe skrev:
Jag plockade dels ut något på blandarsidan som satt direkt i anslutningen till slangen. Det var som en liten "propeller" som hade en fjäder mellan sig och en pigg, med tätning , som satt längre in i anslutningen. När jag tog bort den så påverkades inte flödet, så jag satte tillbaka den.
Min misstanke är att det där är någon typ av backventil.

• Gilla
Goethe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.