Har ett fritidshus där tidigare ägare bytt tak till bandtäck plåt för ca 5-8 år sedan. Yttertaket bedömer jag som bra utfört men minst en taktass har rejäla rötskador.
Ser ut som två råspont är bytta så sannolikt var dom i dåligt skick, problemet är att tassen på bilden är rejält skadad, mest i centrum ( spikarna)
Så hur gör jag nu? Bedömer att mer av tassen skulle behöva tas bort för att bli av med all röta men oroar mej för hur det ska hålla ihop.

Vill ju ogärna lyfta på plåten. På bilden har jag satt en panelbräda 145(?) x 21 bakom takåsen som stöd och för att fästa takfotsbrädan i.
I bakgrunden ser man att 45x45 vid vindskivan inte heller är i toppskick.

Hur fixar jag detta ”tillräckligt bra” ?
Om jag kapar o skarvar taktassen. Hur /behöver jag skruva ihop det med råsponten.

• Rötskadad taktass under bandtäckt plåt på ett fritidshus, med en panelbräda till stöd. Synlig skada nära centrum kring spikhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spika en ny på sidan av takstolen så lång som möjligt. Såga sedan bort den gamla

• Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Spika en ny på sidan av takstolen så lång som möjligt. Såga sedan bort den gamla
Skulle precis föreslå samma, men skruva. Murket virke är ofarligt om det bara är torrt.

• Gilla
Zsam
  • Laddar…
Tack för svar, en ny på sidan blir ju klart enklast.
Men behöver jag fästa i råsponten på nåt sätt ?
Dom två-tre nedersta råsponten är ju nu bara spikade i ruttet, dom sitter ju inte heller ute vid vindskivan.
En tunnare trälist bredvid tassen alt ett vinkeljärn med skruvar som går in i råsponten ca 15 mm, eller övertänker jag nu ?

Det bästa är ju om du kan få fast råsponten men det beror på hur mycket du kapar bort av den gamla tassen. Du kan skråspika/skruva fast råsponten i tassen eller spika/skruva en 45x45 i sidan på den nya tassen med 5x80mm skruv och 5x60mm skruv i råsonten

• Gilla
Zsam
  • Laddar…
Z Zsam skrev:
Tack för svar, en ny på sidan blir ju klart enklast.
Men behöver jag fästa i råsponten på nåt sätt ?
Dom två-tre nedersta råsponten är ju nu bara spikade i ruttet, dom sitter ju inte heller ute vid vindskivan.
En tunnare trälist bredvid tassen alt ett vinkeljärn med skruvar som går in i råsponten ca 15 mm, eller övertänker jag nu ?
Det är stödet uppifrån från regeln som är viktigt. Råsponten sitter ju fast på bägge sidorna.

• Gilla
Zsam
  • Laddar…

Bästa svaret

pacman42 pacman42 skrev:
Det är stödet uppifrån från regeln som är viktigt. Råsponten sitter ju fast på bägge sidorna.
Nja det ser ut som första takstolen på gaveln och där kan det bli ganska bra lyftkrafter i taket

• Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nja det ser ut som första takstolen på gaveln och där kan det bli ganska bra lyftkrafter i taket
Ja, tänkte att det var andra takstolen. Fel av mig.

Jag hade valt att förstärka vid vindskivan också då.

• Gilla
Zsam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.