Hejsan!

Behöver råd om det går att byta ut en del av brädorna som är i slutet av taket. Det har ruttnat i mitten längst ner eftersom takrännan blivit förstörd och vattnet runnit ut där.

Tacksam för bra tips!

Rickard.
Det går bra.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Men hur blir det med takpappen
Rickard. Rickard. skrev:
Rickard. Rickard. skrev:
Det går bra.
Men går det att skarva takpappen?

Mialia Mialia skrev:

• Avflagnad vit färg och skador på en takfotsbräda bredvid ett stuprör under klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Mialia Mialia skrev:
Den bytes.

Vad har du för ålder på papp/pannor?

Byt allt om det ser ut sådär enligt min mening.
Det där är inte ett tak som mår bra oavsett ålder.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Saknas mycket information här men jag trodde du tänkte göra om taket.

Beroende på yttertaket kan man lappa och laga men det kanske är dags att göra något ordentligt.

• Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Takpappen är bytt för 12 år sen och är fin i sig. Nytt tak blir om några år tänkte vi. Därför hade vi helst bytt enbart det ruttnade nu.

Krilleman Krilleman skrev:
Den bytes.

Vad har du för ålder på papp/pannor?

Byt allt om det ser ut sådär enligt min mening.
Det där är inte ett tak som mår bra oavsett ålder.
Takpappen är bytt för 12 år sen och är fin i sig. Nytt tak blir om några år tänkte vi. Därför hade vi helst bytt enbart det ruttnade nu.

Rickard. Rickard. skrev:
Saknas mycket information här men jag trodde du tänkte göra om taket.

Beroende på yttertaket kan man lappa och laga men det kanske är dags att göra något ordentligt.

Enklast är ju att bara ta ner hängränna och takfotsbräda. Skär du bort ca. 30cm av pappen längst ner. Sen lossar du ytterligare 20-30cm av pappen, och viker upp den så länge. Sen bänder du bort ca 4 rader med råspont, eller så mycket som är dåligt. Sen spikar du dit ny råspont, och lägger ny papp på den. Sen viker du ner den papp som du lossat tidigare, limmar och spikar den. Sen på med ny takfotsbräda och hängränna.

• Gilla
Mialia
  • Laddar…
Motherfucker
När du river så glöm inte att märka upp rännkrokarna så när du har bytt råsponten och monterar tillbaka dessa så att fallet för hängrännan blir rätt..

A AG A skrev:
Enklast är ju att bara ta ner hängränna och takfotsbräda. Skär du bort ca. 30cm av pappen längst ner. Sen lossar du ytterligare 20-30cm av pappen, och viker upp den så länge. Sen bänder du bort ca 4 rader med råspont, eller så mycket som är dåligt. Sen spikar du dit ny råspont, och lägger ny papp på den. Sen viker du ner den papp som du lossat tidigare, limmar och spikar den. Sen på med ny takfotsbräda och hängränna.
Lite sent svar, men tack. Det låter som det får bli lösningen. 👍😊

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.