Efter min svärfars bortgång för 2 år sedan har min fru och jag köpt ut syskonen ur ett sommarställe. Huset är byggt 1948 med krypgrund. Sågspånsisolering. Varit permanentboende fram till ca 1960/70 ngn gång därefter använts som sommarhus och stått kallställt på vintrarna. Ligger i Norrlands inland. Efter att vi i somras tog över huset har vi så smått börjat inventera renoveringsbehoven vilket det inte råde brist på.
bland annat noterade jag att ett fack på blindbotten som är under vardagsrum/städskrubben har rasat ner, troligen har det skett vid vissa sättningar under åren.
hur fixar man bäst detta, just nu tänker jag att jag får bryta upp del av golvet i rummet ovanför och skotta ur sågspån samt fixa till blindbotten i med ny isolering. Finns det ngt bättre sätt känns för trång och stökigt att försöka fixa det nedifrån krypgrunden, låg höjd. Behöver även städa ur krypgrunden (genom åren har man som lämnat allt efter diverse jobb man gjort så fullt med organiskt material.
tar gärna emot tips idéer på hur jag bäst gör detta till sommaren
bland annat noterade jag att ett fack på blindbotten som är under vardagsrum/städskrubben har rasat ner, troligen har det skett vid vissa sättningar under åren.
hur fixar man bäst detta, just nu tänker jag att jag får bryta upp del av golvet i rummet ovanför och skotta ur sågspån samt fixa till blindbotten i med ny isolering. Finns det ngt bättre sätt känns för trång och stökigt att försöka fixa det nedifrån krypgrunden, låg höjd. Behöver även städa ur krypgrunden (genom åren har man som lämnat allt efter diverse jobb man gjort så fullt med organiskt material.
tar gärna emot tips idéer på hur jag bäst gör detta till sommaren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade också gjort så som du tänker. Riva upp golvet i hela det rummet och blottlägga bjälklaget, golvet måste ändå läggas om oavsett om du tar upp en liten del eller hela tänker jag.
Då kommer man lättare åt att rensa ur krypgrunden och kan få ut skiten den vägen.
Då kommer man lättare åt att rensa ur krypgrunden och kan få ut skiten den vägen.
När det mer eller mindre ruttnat ned blir det nog enklast att ta det ovanifrån, jag skulle nog delat golvbräderna och försökt få ut dem hela om det är ett fint trägolv, kapat spik med tigersåg och multiverktyg. I mitt fall har jag ett liknande men prikärt problem, Snickaren, ” dumbommen” som satt blindbotten har spikat bärläkten tvärs golvbjälkarna, dessutom med stort avstånd mellan läkterna, det gör att blindbotten böjer ned sig mellan varje läktbräda, dessutom blir inte golvbjälkarna vindtäta underifrån, det är trångt mellan backen och blindbotten men jag har på det sämsta stället ålat mig in på rygg. Och med hjälp av en liten domkraft lyckats trycka upp en extra bräda, mellan de som är monterade, men det är innihelsike trångt och skruvdragaren går nätt och jämt in mellan marken och brädan, det har gått åt några extra ord och tappade skruvar innan brädan nu äntligen sitter på plats, som vanligt så gick snickaren i konkurs, det förstår jag och det var mer än nödvändigt. Jag funderade på hur man ska lösa problemet då det är för trångt för att jobba mellan mark och blindbotten, jag funderar på två huvudalternativ, svetsa på en hylsa med fjäder på en biltema saxdomkraft, göra en lång vridsång så man kan köra domkraften med skruvdragaren, montera domkraften på en tillräckligt lång bräda så man kan föra in den under huset, en till domkraft av samma typ för att trycka upp brädan under blindbotten, lägga i Benders rostfria kamspik i hylsan, som är fjäderbelastad och hålla spiken upprätt i hylsan genom att trä på en eltejp genom kamspiken och fästa eltejpen på utsidan av den återfjädrande hylsan, ”ni förstår säkert hur jag menar”😊sedan föra in domkraft med spiken på plats och köra upp domkraften så den trycker in spiken gen brädan och in i golvbjälken,hylsan fjädrar ned och spiken blir tätt fixerad mot bradan och ligger dikt an mot golvbjälken. Hm, hm, hm. Alternativ två låter mer praktiskt, gräva ur diken rakt in med jämna mellanrum parallellt med golvbjälkarna, då kommer man åt golvvjälkarna, minst 3 stycken i taget fortfarande arbete i ryggläge med möda att skotta grus flera gånger, såvitt nan inte har tillgång till en lastmaskin med långskopa🤓Annars ryger det fina parkettgolvet invändigt, och klinkersgolvet i badrummet, trist🤫
Klicka här för att svara