244 läst ·
4 svar
244 läst
4 svar
Hur energiklassar man frysskåp nu jämfört med förr
Vad är det för skillnad på hur man energiklassade frysskåp för ca 10 år sedan och nu ? Jag har ett frysskåp som är 7 -10 år gammalt och har en dekal som det står A+ på. När jag tittar på nya frysskåp så har de flesta energiklass E. Det får mig att fundera på att reparera mitt frysskåp istället för att köpa nytt.
Man gjorde om enegimärkningen för några år sedan.
https://www.energimyndigheten.se/ef...ce-markning/energimarkning/ny-energimarkning/
https://www.energimyndigheten.se/ef...ce-markning/energimarkning/ny-energimarkning/
Ditt A+ är i bästa fall ett F på dagens skala men troligare ett G. Då var A+ det sämsta man fick sälja inom EU och när de nya dekalerna kom blev F det sämsta som fick säljas inom EU. I somras skärptes det kravet så nu är det E som är lägstanivån inom EU.F Freddie S skrev:Vad är det för skillnad på hur man energiklassade frysskåp för ca 10 år sedan och nu ? Jag har ett frysskåp som är 7 -10 år gammalt och har en dekal som det står A+ på. När jag tittar på nya frysskåp så har de flesta energiklass E. Det får mig att fundera på att reparera mitt frysskåp istället för att köpa nytt.
alståF Freddie S skrev:Vad är det för skillnad på hur man energiklassade frysskåp för ca 10 år sedan och nu ? Jag har ett frysskåp som är 7 -10 år gammalt och har en dekal som det står A+ på. När jag tittar på nya frysskåp så har de flesta energiklass E. Det får mig att fundera på att reparera mitt frysskåp istället för att köpa nytt.
stirra dig inte blind på energimärkningen om du inte är en EU kommissionär...
det är så otroligt lite det skiljer mellan bokstäverna så du skulle inte märka det på elräkningen
det som är mer avgörande är var och hur det står och inte minst hur du brukar det.
har du något fel på det gamla nu?
ofta går det att reparera gamla kylskåp
nya däremot slänger man vid första bästa fel då det inte går att reparera
Ibland är du lite väl bitter, jag vet att mina kollegor reparerar nya skåp varenda vecka. 😉returen skrev:
alstå
stirra dig inte blind på energimärkningen om du inte är en EU kommissionär...
det är så otroligt lite det skiljer mellan bokstäverna så du skulle inte märka det på elräkningen
det som är mer avgörande är var och hur det står och inte minst hur du brukar det.
har du något fel på det gamla nu?
ofta går det att reparera gamla kylskåp
nya däremot slänger man vid första bästa fel då det inte går att reparera
Klicka här för att svara