Har nyligen köpt en murspis och fått den installerad.
Då jag är ganska oerfaren vad gäller vedeldning skulle jag behöva lite tips o råd om hur jag eldar bäst för att få ut så mycket värme som möjligt. Instruktionerna i monteringsanvisningarna är lite knapphändiga. ???
Det finns tex en inbyggd "konvektionsfläkt" i spisen, ska jag låta den gå så mycket och fort som möjligt eller bara när jag vill ha ut värme snabbt i rummet?
Hur länge ska jag låta brasan glöda innan jag lägger på ny ved?
Lite allmänna tips vore toppen!

Hej
jag har en carl gustav och jag eldar dagligen i denna vid denna årstid. jag vet inte ifall jag gör "rätt" men detta fungerar för mig.
Först vid kall spis matar jag den med ca 6-8 vedträn, låter luckan stå på glänt i ca 10-15 min, jag har dessutom de båda spjällen fullt öppna, tills man har fått upp en ordentlig fart/hetta i brasan. Stänger sedan luckan samt det ena spjället helt, låter spjället för till-luften vara helt öppet. Sedan matar jag brasan ca 1gång i timman med ca 2-4 vedträn. Vad det gäller fläkten så sätter jag den på "automatiskt" första läget och låter den gå tills man har eldat klart för det mesta. Är det för varmt i huset så stänger jag av den.

Lycka till

Vad heter murspisen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.