10 786 läst ·
16 svar
11k läst
16 svar
Hur dyr får en skorsten vara??
Det stor inte.V Vante skrev:
Offerten är snabbt skriven med fem rader text.
Jag skulle självklart kunna fråga, men när priset är högt så orkar jag inte det.
Jag själv har jobbat som säljare och idag köper jag massor av produkter och ser en dålig offert är ofta en mindre bra leverantör.
I Isto skrev:Jag har ett hus som jag renoverar och nu ska jag sätta in en kamin.
Kaminen kostar 23990 kr och det är 4 meter till Nocken och skortstenen måste vinklas lite för att inte gå rakt upp i nocken.
Slutpriset på offerten är 50 950 kr och där tycker jag det är dyrt.
Arbetet är redovisat med 9 900 kronor.
Jag räknar ut att skorstenen kommer kosta 17 060 kr. Är 4 265 kr per meter ett bra pris, eller ett "saltat" pris?
Jag har sett att Bauhaus säljer ett skortstenspaket för 6 995 kr (vilket är 4 meter).
Kan jag själv köpa kamin och skorsten och installera den själv?
Sedan låta en sotare/skorstensfejare besiktiga mitt jobb?
Jag vill även påtala att jag har bygglov för kaminen.
Jag tror att jag kan spara 9-11 000 kronor på att köpa själv materialet och en total besparing på 18 - 21 000 kronor.
Vem vet mer än jag om tillstånd om att göra jobbet själv eller betala hutlöst mycket för 4 meter rör :-D
En sak som gör att skorstenen i ditt fall kostar lite mer är vinklarna som kostar betydligt mer att tillverka än raka delar. Sedan är det som vanligt att tex en svensktillverkad skorsten förmodligen kostar mer än en importerad, förmodligen skiljer även kvaliteten. Låter som ett rimligt pris om det är en svensktillverkad.I Isto skrev:Jag har ett hus som jag renoverar och nu ska jag sätta in en kamin.
Kaminen kostar 23990 kr och det är 4 meter till Nocken och skortstenen måste vinklas lite för att inte gå rakt upp i nocken.
Slutpriset på offerten är 50 950 kr och där tycker jag det är dyrt.
Arbetet är redovisat med 9 900 kronor.
Jag räknar ut att skorstenen kommer kosta 17 060 kr. Är 4 265 kr per meter ett bra pris, eller ett "saltat" pris?
Jag har sett att Bauhaus säljer ett skortstenspaket för 6 995 kr (vilket är 4 meter).
Kan jag själv köpa kamin och skorsten och installera den själv?
Sedan låta en sotare/skorstensfejare besiktiga mitt jobb?
Jag vill även påtala att jag har bygglov för kaminen.
Jag tror att jag kan spara 9-11 000 kronor på att köpa själv materialet och en total besparing på 18 - 21 000 kronor.
Vem vet mer än jag om tillstånd om att göra jobbet själv eller betala hutlöst mycket för 4 meter rör :-D
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden