Byggahus.se

Hur dyr får en skorsten vara??

1. I
    Medlem · 10 inlägg

Isto

Medlem
    Jag har ett hus som jag renoverar och nu ska jag sätta in en kamin.
    Kaminen kostar 23990 kr och det är 4 meter till Nocken och skortstenen måste vinklas lite för att inte gå rakt upp i nocken.

Slutpriset på offerten är 50 950 kr och där tycker jag det är dyrt.
    Arbetet är redovisat med 9 900 kronor.
    Jag räknar ut att skorstenen kommer kosta 17 060 kr. Är 4 265 kr per meter ett bra pris, eller ett "saltat" pris?

Jag har sett att Bauhaus säljer ett skortstenspaket för 6 995 kr (vilket är 4 meter).
    Kan jag själv köpa kamin och skorsten och installera den själv?
    Sedan låta en sotare/skorstensfejare besiktiga mitt jobb?
    Jag vill även påtala att jag har bygglov för kaminen.

Jag tror att jag kan spara 9-11 000 kronor på att köpa själv materialet och en total besparing på 18 - 21 000 kronor.

Vem vet mer än jag om tillstånd om att göra jobbet själv eller betala hutlöst mycket för 4 meter rör :-D

2. Lulaua
    Medlem · 536 inlägg

Lulaua

Medlem
    Ja det är bara att sätta dit den själv!

3. H
    Husägare · Strängnäs · 1 603 inlägg

håbbe1961

Husägare
    Hej, Finns inga krav på auktorisation på detta men sotaren måste godkänna, så ta häng på hen innan du börjar

4. F
    Medlem · Stockholms · 1 555 inlägg

Fred vom Jupiter

Medlem
    Martin Timell visade hur man gör på TV4:s Äntligen Hemma för många år sedan, så det är bara att börja såga hål i taket. Det kanske t o m går att hitta avsnittet någonstans på nätet.

Jag tog in offert för nästan exakt likadan installation precis innan jul. Jag landade på 48 000 kr, men den kaminen jag hade valt kostade bara 17 000 kr så i slutänden var även offerten väldigt lik din. Jag kommer också att välja till skorsten med en kanal för friskluft till kaminen eftersom jag inte vill borra fler stora hål än nödvändigt i huset och kan placera kaminen friare då. Det kommer att kosta 4000 kr extra.

Tänk på att i installationen ingår ofta en massa takstegar och gångbanor som monteras på taket för sotaren samt golvskydd, täckplattor och ringar.

När det gäller att köpa materialet själv och låta samma hantverkare installera, så vägrar de oftast. En stor del av deras vinst ligger i den extra betalning de tar för materialet. Det finns tusen trådar här om ockerpriser på material från elektriker och rörmokare. Samma gäller nog för skorstenar. Man kan också förstå att hantverkare inte vill jobba med material som de inte är vana vid eller som är krångligare att få till rätt. Notera dock att Bauhaus kan erbjuda monteringstjänster av deras skorstenar.

Redigerat 29 jan 2021 12:34
  5. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 3 130 inlägg
    "Tänk på att i installationen ingår ofta en massa takstegar och gångbanor som monteras på taket för sotaren samt golvskydd, täckplattor och ringar."

Om man inte kan sota och filma nerifrån.
    Klart värt att fundera över.

6. J
    Medlem · jönköping · 277 inlägg

jannebmw

Medlem
    Har satt in 3 kaniner själv utan problem
    Ska sätta in 2 till i ett nytt hus!
    Svåra är o mäta!
    Sen be sotarn besikta!
    Finns död från 1000- meter
    Hur simpelt som helst

• Laddar…
  7. H
    Elektroniktokig · Stockholm · 43 inlägg

Hellplant

Elektroniktokig
    Förlåt för att jag hugger på en uppenbar autocorrect men är det döda kaniner eller sotare som man kan hitta efter 1000 meter

8. johnsilver
    Medlem · 170 inlägg

johnsilver

Medlem
    :surprised:

9. johnsilver
    Medlem · 170 inlägg

johnsilver

Medlem
    Jag köpte en vulkan pimpsten med ett hål på 180 mm skorsten för 4000kr och en Jötul kamin för 4000 kr montering och håltagning gjorde jag själv sotar själv inga stegar och annat sotat 3 gånger på 35 år plåtslagare fixade plåten runtom skorstenen schaktet inne på vinden byggde jag av gips skivor med trävirke på utsidan eldar 6-7 månader om året har elvärme så det har blivit mycket pengar över

• Laddar…
  10. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 3 951 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Har inst både kamin och skorsten (Premodul) i mitt hus själv .
    Har 2 vån på mitt hus , blev 2 st 27 gr vinkelrör + sotmodul , 7,5 m skorsten .
    23.640:- för enbart skorsten :dizzy:

Sen allt jobb på taket med gångbrygga / takstege / taksteg .

11. V
    Medlem · Norrbotten · 640 inlägg

Vante

Medlem
    4m skorsten, 2 st 45gr böjar, komplett takhuv 13480kr på Bauhaus.

• Laddar…
  12. Violina
    Husägare · 2 757 inlägg
    En skorsten får kosta precis så mycket som du är villig att betala. Svårare än så är det faktiskt inte..

• Laddar…
  13. A
    Anonym
    Menar du att han inte skulle få sätta vilket pris han vill eller behöver.

• Laddar…
  14. V
    Medlem · Norrbotten · 640 inlägg

Vante

Medlem
    Vad är det för fabrikat på skorstenen i offerten?

15. Bästa svaret

S
    Medlem · 1 685 inlägg
    Låter ganska normalt om du lejer bort det och köper materialet den vägen. Självklart kan du komma billigare undan via Blocket/installera själv/internetköp osv.

Dock är ju placering och själva genomföringen genom ev golvbjälklag och tak en viktig pusselbit att få rätt ur flera olika aspekter. Så känner du dig osäker kan det nog vara bra att leja bort eller läsa på noggrant innan du börjar ta upp fysiska hål i golvet.

Men är bara själva placeringen bra, inga golv/takbjälkar i vägen, sotaren är med på lösningen och du vet hur du får taket tätt efteråt och du är noggrann så är det nog inte allt för avancerat jobb att göra.

Sen finns det garanterat olika "dyra" skorstenar av olika märken/utföranden liksom man kan köpa samma skorsten för olika pris på olika ställen. Så ibland kan det vara bra att kolla lite noggrannare vad det är du får innan du gör prisjämförelsen.

Hade en bekant som för 20 år sedan byggde en egen rak skorsten i en sommarstuga med ett inre stålrör, lämplig isolering och sen spirorör utanpå isoleringen som lackerades svart. Blev väldigt billigt och funkade bra och var helt godkänt enligt sotaren.(y)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.