Sitter elcentralen på andra sidan väggen?
På något sätt behöver du komma fram till centralen som jag antar är infälld i väggen. Kapa det gula röret i markhöjd och montera istället kabelskydd i plåt på grunden. För att komma åt centralen i väggen måste du antingen öppna insida eller utsida vägg. Välj det som är lättast. En lösning är att fortsätta med plåtskydd upp på vägen och gå in med kabeln genom ett hål på lämpligt ställe.
Går det att släppa på panelen för att dra kabeln bakom?
På något sätt behöver du komma fram till centralen som jag antar är infälld i väggen. Kapa det gula röret i markhöjd och montera istället kabelskydd i plåt på grunden. För att komma åt centralen i väggen måste du antingen öppna insida eller utsida vägg. Välj det som är lättast. En lösning är att fortsätta med plåtskydd upp på vägen och gå in med kabeln genom ett hål på lämpligt ställe.
Går det att släppa på panelen för att dra kabeln bakom?
Hej och tack för alla svar så här långt!
Det som syns på bilden är garaget där matningen till förrådet kommer ifrån.
Jag behöver alltså på något vis in med det gula röret, eller rättare sagt, kablarna
som jag ska dra i röret behöver in för att anslutas i centralen på insidan.
Andra änden av röret mynnar inne i förrådet ca 10m bakom ryggen på "fotografen".
Hoppas ni förstår
Ett kabelskydd skulle funka. Om jag sen borrar genom väggen tex
i andra panelen nerifrån, så kan jag fortsätta på insidan av väg till elcentralen.
Antar att man tätar genomföringen med fogmassa e dyl?
mvh/ Moribusken
Det som syns på bilden är garaget där matningen till förrådet kommer ifrån.
Jag behöver alltså på något vis in med det gula röret, eller rättare sagt, kablarna
som jag ska dra i röret behöver in för att anslutas i centralen på insidan.
Andra änden av röret mynnar inne i förrådet ca 10m bakom ryggen på "fotografen".
Hoppas ni förstår
Ett kabelskydd skulle funka. Om jag sen borrar genom väggen tex
i andra panelen nerifrån, så kan jag fortsätta på insidan av väg till elcentralen.
Antar att man tätar genomföringen med fogmassa e dyl?
mvh/ Moribusken
Kan du borra genom väggen och komma ut bakom panelen i underkant, det skulle vara det snyggaste. Dvs borra inte genom hela väggen, utan stanna bakom panelen. Det finns kanske någon spikläkt eller liknande några cm över panelens nedre kant som också måste borras genom.
Skulle väggarna inte vara klara på insidan underlättar det väldigt.
Skulle väggarna inte vara klara på insidan underlättar det väldigt.
Det verkar alltså som att man brukar kapa röret i markhöjd, och sen leta sig igenom väggen med kablarna på lämpligt sätt. Det jag inte riktigt får ihop, är hur övergången mellan 50mm-röret och de dragna kablarna/kabelskyddet ska se ut. I min ”lekmannavärld” kommer det bli en stor öppning i röret som kommer att släppa in både vatten och jord etc om det inte tätas, vilket det självklart måste göras. Men ändå – ingen snygg övergång mellan rör och kabelskydd känns det som. Vad jag fått fram, finns det kabelskydd på 68mm. Ett sådant skulle täcka plaströret och man skulle även kunna smida till ovankanten så det blir tätt och snyggt. Vad tror ni om det?
Att gå ut mellan två spikreglar under utterpanelen är ju en bra ide
Att gå ut mellan två spikreglar under utterpanelen är ju en bra ide
Jag hade kapat mark röret i markhöjd och tätt det med ex. Fogskum. Sedan hade jag monterat ett kabelskydd i plåt på grunden (så smalt som möjligt) och sedan borrat in i väggen så fort man kommer upp ovanför plattan. Iaf jag vill ha en så osynlig installation som möjligt. Jag hade nog lossat nedersta brädan och borrat in kabeln under.
En ändpropp som du sen gör hål som precis passar kabeln eller kabel+kabelskydd eller flexslang.
https://www.eldirekt.se/elmaterial/kabel/kabelskydd/andhuv-andpropp-till-50mm-markror
Jag brukar rätt ofta trycka ner flexslang typ en meter ner i gula röret som kabeln får gå i som lite extra skydd.
Sen beror det på hur det ser ut ifall det blir ett plåtskydd också över eller om kabeln kan slinka in till rätt ställe strax efter eller om kabeln blir utanpåliggande klamrat fram till anslutningen
Och jag ska erkänna att jag ganska ofta bara trycker ner lite plast (plastpåse, typ) i gula röret runt kabeln/flexslangen för att hindra grus/sand/jord ska rinna ner.
https://www.eldirekt.se/elmaterial/kabel/kabelskydd/andhuv-andpropp-till-50mm-markror
Jag brukar rätt ofta trycka ner flexslang typ en meter ner i gula röret som kabeln får gå i som lite extra skydd.
Sen beror det på hur det ser ut ifall det blir ett plåtskydd också över eller om kabeln kan slinka in till rätt ställe strax efter eller om kabeln blir utanpåliggande klamrat fram till anslutningen
Och jag ska erkänna att jag ganska ofta bara trycker ner lite plast (plastpåse, typ) i gula röret runt kabeln/flexslangen för att hindra grus/sand/jord ska rinna ner.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur löser man tv-tittandet och mobiltelefoni för mina föräldrar?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Hur man på bästa sätt drar och isolera ventrör på vind
Ventilation -
Bytte tryckgivare nu drar pumpen inte vatten
Vatten & Avlopp -
Var ska LLVP-innerdelen placeras? (Med bilder)
Värmepumpar -
Var drar man normalt in elen?
El