När jag gör nu gör om uteplatsen, gräver upp och lägger skiffer, kom jag plötsligt på att det hade varit käckt att gräva ner en vattenslang samtidigt.
Jag har införskaffat en 20 mm PEM-slang men funderar nu på om det verkligen blev rätt.
Behöver jag tömma den på vatten inför vintern?
Hur gör jag det i så fall?
20 mm känns stort, ska hela den slangen fyllas innan jag får nåt ur kranen, det kommer ta tid, det är typ 7 m mellan kran och utkastare?
Kan jag på nåt sätt se se om PEM-slangen jag köpt duger att transportera dricksvatten eller gör alla PEM-slangar det?

T
PEM-slang för dricksvatten brukar ha en blå rand på sidan - sen vet jag inte om det skiljer på de slangarna mot andra eller om det är för att man ska kunna se i efterhand vad det är som går i slangen. Rätt troligt att det är det senare så din skang bör funka.
7m är inte långt och tar ingen tid att tala om för att fylla upp.

Vår vattenslang (PEM 20 mm) från husfasad till utanför altanen ligger på marken och jag brukar bara öppna kranen och koppla loss den från utkastaren. Då rinner det ut lite vatten så det inte står i kopplingarna. Jag gissar att det finns lite vatten kvar i slangen som kan frysa på vintern men det har inte varit något problen på de 4-5 år vi har haft det så.
Mitt på slangen finns en T-koppling i metall och en till bit PEM som ska kopplas till kommande utekök/diskbänk men det är inte klart och den ligger också bara på marken under altanen.

Möjligen skulle man kunna blåsa bort vatten med kompressorn, men det har jag inte sett behov av.

• Gilla
Max2772 och 1 till
  • Laddar…
M Max2772 skrev:
När jag gör nu gör om uteplatsen, gräver upp och lägger skiffer, kom jag plötsligt på att det hade varit käckt att gräva ner en vattenslang samtidigt.
Jag har införskaffat en 20 mm PEM-slang men funderar nu på om det verkligen blev rätt.
Behöver jag tömma den på vatten inför vintern?
Hur gör jag det i så fall?
20 mm känns stort, ska hela den slangen fyllas innan jag får nåt ur kranen, det kommer ta tid, det är typ 7 m mellan kran och utkastare?
Kan jag på nåt sätt se se om PEM-slangen jag köpt duger att transportera dricksvatten eller gör alla PEM-slangar det?
Det är ju bara 1,4liter vatten i en 7 meters slang, det fylls på några sekunder

• Gilla
Max2772
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.