Är det mer ekonomiskt att ha små vattenradiatorer men med högre effekt, än radiatorer med större vattenbehållare men med lägre effekt? Detta i ett större system. Skälet till min fråga är att jag får olika svar då vi ev står i begrepp att byta alla våra radiatorer. I mina öron låter det som att det är smartare att ha radiatorer med mindre vatten i, som då går snabbare att värma upp. Men jag har också fått höra att ju mer vattenmängd ju längre håller den värme etc .
Jag är förvirrad inför detta och skulle gärna vilja höra åsikter från er som kan!

Tack på förhand!

K Karlsson2 skrev:
Är det mer ekonomiskt att ha små vattenradiatorer men med högre effekt, än radiatorer med större vattenbehållare men med lägre effekt? Detta i ett större system. Skälet till min fråga är att jag får olika svar då vi ev står i begrepp att byta alla våra radiatorer. I mina öron låter det som att det är smartare att ha radiatorer med mindre vatten i, som då går snabbare att värma upp. Men jag har också fått höra att ju mer vattenmängd ju längre håller den värme etc .
Jag är förvirrad inför detta och skulle gärna vilja höra åsikter från er som kan!

Tack på förhand!
Beror nog på stor del till värmesystem.
Är det t ex en värmepump så brukar de generellt ha bättre verkningsgrad med låg framledningstemperatur, då behövs en större radiator (i area) för att uppnå samma uppvärmningsförmåga. Det är alltså inte kopplat till vattenvolym direkt utan till konvektionsarea. Vattenvolymen följer nog indirekt med upp.

Vidare så är det energi in -> Energi ut som gäller. Så om du inte kör jojo på inomhustemperaturen så är det nog rätt skitsamma faktiskt.

Med direktverkande el så är det onekligen skitsamma med vatten/olja eller direktkonvektion. Däremot lite jämnare och behagligare klimat om man kan slå ut värmepikarna lite.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
K Karlsson2 skrev:
Är det mer ekonomiskt att ha små vattenradiatorer men med högre effekt, än radiatorer med större vattenbehållare men med lägre effekt? Detta i ett större system. Skälet till min fråga är att jag får olika svar då vi ev står i begrepp att byta alla våra radiatorer. I mina öron låter det som att det är smartare att ha radiatorer med mindre vatten i,hög som då går snabbare att värma upp. Men jag har också fått höra att ju mer vattenmängd ju längre håller den värme etc .

Tack på förhand!
Mer info behövs, vad värmer du med, det är det viktigaste. Små element hög temp ut, stora element låg temp ut. El-panna/FJV/Pellets/Ved är högtemp,VP av olika sorter är lågtemp.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Generellt sett så går ju volym, storlek och effekt hand i hand för vattenradiatorer. "En liten radiator med hög effekt" är ungefär som "en bil med liten motor men hög toppfart". Även om det förstås kan se lite olika ut för t.ex. panelradiatorer och sektionsradiatorer.

Det är oftast en fördel med stor volym. Det ger en större tröghet som motverkar snabba variationer och framför allt är det bra om man värmer med värmepump.

"Snabbare att värma upp med liten volym"...ja det är det ju, men knappast så mycket att du lär märka det i praktiken.Och hur ofta har du behov av att snabbt ändra temperaturen kraftigt?

Ekonomiskt spelar det ingen roll. Oavsett radiator så avges det lika mycket värme från vattnet som du stoppat in.

Nu pratar jag enbart volym. Om det du egentligen undrar över handlar om systemtemperaturer och verkningsgrad för värmepumpar så blir det en djupare utläggning. Fast sammanfattningen där blir också att stor volym generellt sett är bra.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
K Karlsson2 skrev:
Är det mer ekonomiskt att ha små vattenradiatorer men med högre effekt, än radiatorer med större vattenbehållare men med lägre effekt?
Om det är ett vedeldat system eller en värmepump är det fördelaktigt med en högre effekt på radiatorerna. I fallet vedeldat därför att det kan ge en lägre returtemperatur och i fallet värmepump därför att det kan ge en lägre framledningstemperatur. Om det å andra sidan är ett system värmt av elpatron, oljepanna eller pelletspanna är det betydelselöst. Enda fördelen med att ha lägre effekt på radiatorerna är att de kan vara fysiskt mindre. Vattenvolymen i radiatorerna har liten eller ingen inverkan på systemets effektivitet.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.