Spontant känns sparkopplingen fel då man parallellkopplar fasledaren när strömbrytarna står i ett av de två släckta lägena !? Strömmen från uttag och annat får två vägar att gå varav den ena genom två strömbrytare.

Jag fortsätter lite offtopic.

Som Patrik skriver, säkert stor skillnad på lärare och lärare. I många fall står mycket och faller på dennes erfarenheter.
Vilken koppling som är vanligast/bäst är sak samma.Det jag är emot är att man avfärdar en sparkoppling som nästan olaglig eller åtminstone olämplig. På så sätt försämrar man ju bara förutsättningarna för studenter att vara väl förberedda inför praktik/lärlingstid.

Bo.Siltberg skrev:
Spontant känns sparkopplingen fel då man parallellkopplar fasledaren när strömbrytarna står i ett av de två släckta lägena !? Strömmen från uttag och annat får två vägar att gå varav den ena genom två strömbrytare.
Strömbrytare för fast installation ska ju vara gjorda att tåla maxströmmen som gruppen är avsäkrad med (väl?) så även om fasledaren skulle brytas på nåt sätt så att ström till annan last går genom trappbrytarna så "ska" det inte kunna bli farligt.

Jag skulle nog vara mer orolig över risken att fasen går av nånstans.

Med en riktig fasledare så stämmer det visserligen att en del ström kan gå genom trappbrytarna, men rimligtvis går minst hälften alltid i ordniarie fasledare, och dessutom kan det knappast uppstå nån gnistbildning när strömmen genom trappbrytarna bryts eftersom det oftast lär vara klart mindre än nån volt som bryts.

Man kanske inte ska koppla luft-luft-värmepumpen i ett uttag som sitter efter en sparkopplad trappbrytarkedja...

yxis skrev:
Nu har jag helt fräckt stulit ett färdigt schema nånstans från nätet och moddat, hoppas copyrightgudarna inte tar mig.

Såhär tänkte jag. Givetvis kan man göra likadant med korsbrytare även på högra sidan av schemat om man vill.
Öhh? Får fortfarande inte ihop det med att sparkoppling + korsomkopplare ska fungera... I det läget som brytarna ligger nu, är kretsen bruten. Och slår man om den högra trappbrytaren är kretsen fortfarande bruten....

Bo, nu får du ge dig, att ha hårt belastade uttag efter sparkopplade brytare kan aldrig vålla nått problem, inte ens teoretiskt.

Tack för alla svaren. Det blir en sparkoppling, verkar helt klart vara den enklaste och för ändamålet mest vettiga lösningen.

elmont skrev:
Bo, nu får du ge dig, att ha hårt belastade uttag efter sparkopplade brytare kan aldrig vålla nått problem, inte ens teoretiskt.
Vi kan ju inte vara överens om allting :)

d^_^b

snaggletooth skrev:
Öhh? Får fortfarande inte ihop det med att sparkoppling + korsomkopplare ska fungera... I det läget som brytarna ligger nu, är kretsen bruten. Och slår man om den högra trappbrytaren är kretsen fortfarande bruten....
Som brytarna är ritade kommer fas gå in på högra trappbrytaren över till gråa ledningen, vidare till vänstra trappbrytaren till den andra korta gråa ledningen (jag borde valt andra färger mellan trappbrytare och korsbrytare, och genom korsbrytaren korsas över till bruna ledningen = tändfasen = lampan lyser.

Det är lite konstiga symboler för brytarna med nån slags halvstreck för "andra läget" på trappbrytarna medan korsbrytaren dumt nog har ett "halvstreck" för ena delen av korset.

Korsbrytaren växlar ju mellan ett X och || kan man säga.

Skaffa en korsbrytare och två trappbrytare och provkör kopplingen om du inte tror mig :)

Yxis> Ok, då är jag med. Hängde nog upp mig på att din korsomkopplare såg lite handikappad ut... Men denna varianten är dock inte så lättöverskådlig måste jag säga. Jag har kanske bara kopplat typ 5 st trapp med kors totalt, i mitt liv som industrielektriker ska väl tilläggas. Och aldrig sett denna i verkligheten, och ingen annan heller verkar det som? (Mer än du då förstås :) )

Jag har inte sett den i verkligheten, mer än som ritat schema!

Det kanske finns en anledning att du aldrig sett den i verkligheten? Den funkar nämligen inte. Funkar ju för det scenariot som du ritade upp men kommer inte att funka för alla kombinationer.

Öhh, varför skulle den inte funka?

Det finns åtta olika kombinationer av hur brytarna kan stå och i varje kombination man man växla mellan tänt och släkt genom att slå om en valfri omkopplare.

Att jag aldrig sett den beror snarast på att jag aldrig över huvud taget mekat i installationer så stora att det behövs fler än två brytare till samma lampkrets, förutom där det istället sitter trappautomater/impulsreläer...

Tja, till exempel om båda trappbrytarna är ställda på tändtråden. Då kan man inte tända på korsbrytaren.

Det finns åtta lägen att placera brytarna i varav fyra tänder lampan. Kopplingen funkar.

• 1.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpeg
    Skapa konto
  • 3.jpeg
    Skapa konto
  • 4.jpeg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.