Byggahus.se

Hur drar jag bäst flexrören?

1. M
    Medlem Nivå 4
    Skall dra flexrör för elen i mitt nya garage. Tanken var att låta elektrikern komma och titta så att rören blir lagda på bästa och enklaste sätt. Han kan dock inte komma förrän om flera veckor och jag vill gärna få upp gips, isolera klart etc och inte bara sitta och vänta. Kan sannolikt dra rören bra på egen hand, men risken finns förstås att det blir onödigt krångligt eller att det försvårar elektrikerns arbete osv. Min tanke är inte att koppla in något själv (har dessutom ingen elcentral så det blir lite svårt....) utan bara dra flexrören och i viss mån även kablarna.

Har både 16mm flexrör (tom) och 16mm flexrör med fördragen 3x flertrådig FK 1.5 (nolla, gul/grön jord, brun fas). Tänkte i första hand använda dessa, om ni tycker att detta varkar vara fel saker får jag väl köpa annat.

Skiss:
    http://imageshack.us/photo/my-images/850/upp.jpg/

röda kryss = lysrörsarmatur
    blå ringar = strömställare med vägguttag under
    Z = blivande elcentral med automatsäkringar
    E = vindslucka

På vinden precis ovanför vindsluckan (ungefär där E står) tänkte jag ha en armatur, strömställare samt ett vägguttag i nära anslutning till varandra.

Min tanke är att dra ett flexrör från Z till A som innehåller fördragen fas, nolla och jord, och därifrån stegvis till B, C och D (från B en avstickare till E). Det som komplicerar dragningen som jag ser det är att man pga trappkopplingen på vissa ställen (B-C samt C-D) har totalt 6 kablar i röret (nolla, jord, fas, tändtråd, 2x mellantråd). Drar man alla dessa kablar i samma flexrör? Funkar detta på ett rimligt sätt i ett 16mm rör?

Man behöver ju inte ha mellantrådarna i punkt B och C där dom mest känns i vägen, så frågan är om man helt enkelt drar ett separat flexrör för mellantrådarna som går direkt mellan A och D? Då blir det hela lite mer överskådligt:

A-B: nolla, jord, fas
    B-C: nolla, jord, fas, tändtråd
    C-D: nolla, jord, fas, tändtråd
    B-E: nolla, jord, fas
    D-A: 2x mellantråd

Ifrån A och D drar man förstås även ett kort rör rakt nedåt till varsitt vägguttag (nolla, jord, fas).

Frågor:
    1) Är jag helt ute och cyklar när det gäller rördragningen? Om inte, vilket blir bäst: allt i samma rör (inkl mellantrådar) eller ha separat rör för mellantrådar direkt mellan A och D?
    2) Om jag även skall dra kablar för tändtråd och mellantrådar, vilken färg för dessa? Tändtråd=svart, mellantråd=orange+vit? Svart är ju även fas så det kanske blir fel som tändtråd, men det finns å andra sidan inga andra svarta kablar i installationen utan bara fas=brun. Känns som att man annars får slut på färger om man inte tar grå men det är ju också fasfärg.
    3) Hur långa fria kabeländar (eller vad det tekniskt kallas) behöver elektrikern ha i dosorna för att kunna koppla? Finns det någon standard, eller blir det bra med 1 dm? Man vill ju inte ha för lite, men inte heller slösa med kabel.

PS: Det hade även varit avsevärt bättre om man kunde lägga in bilder direkt i inläggen istället för att länka. Om någon vet hur man gör detta får ni gärna skicka mig ett PM. Nej, att använda "Infoga bild" funkar inte, det blir bara ett rött kryss....

2. J
    Medlem · Nivå 3
    Jag hade gjort såhär:

En kopplingsdosa ovanför A, därifrån rör ner till brytare och vidare till uttag. Där med mellantrådar, tändtråd, fas, jord och nolla.
    Rör till B och C som kan sluta i rörutlopp. Där behöver du inga dosor. Tändtråd, jord och nolla i dessa.
    Rör till D med mellantrådar, fas, jord och nolla.
    Rör till vind med fas, jord och nolla.

Du drar därmed allt i en "stjärna". Överskådligt och enkelt att koppla ihop allt i kopplingsdosan.

Svart är utmärkt som tändtråd. Du behöver inte ha olika färger till mellantrådarna. Kör på orange på båda.

15 cm tycke jag är lagom att lämna utanför dosan så får elektrikern klippa dem till lämplig längd sen. Tänk på att du inte behöver klippa trådar som bara ska vidare till nästa dosa. Ex blå och gul/grön i strömbrytardosa.

3. M
    Medlem Nivå 4
    Verkar vettigt med en kopplingsdosa ovanför A. Går väl åt lite extra rör och kabel men blir mer överskådligt, samt att man slipper ha takdosor vid lysrörsarmaturerna (B+C). En sak dock: du skriver att man mellan kopplingsdosan och punkt D drar mellantrådar, fas, jord och nolla. Skall det inte vara en tändtråd här också? I så fall blir det 6 kablar i röret till D, och det verkar ju inte helt vettigt om jag förstår det rätt - med andra ord 2 rör eller gå upp i rördimension till 20mm?

4. J
    Medlem · Nivå 3
    Nope, det räcker med mellantrådarna, tändtråden till lysrören dras från brytaren vid A. Då funkar det med 16-slang dit. Mellan kopplingsdosan och brytaren vid A får du dock 6 trådar men där ser jag ingen anledning att gå upp till 20mm, blir ju så kort sträcka och dessutom helt rakt.

5. Y
    Medlem Nivå 12
    En kopplingsdosa ovanför A är nog bra.

Du behöver inte två mellantrådar om du använder det som på wiki'n kallas "snålvariant":
    http://www.byggahus.se/wiki/Trappkoppling

Färgerna på fas, tändfas och mellantråd är egentligen inte jätteviktiga så länge du låter bli blå och dödssynden gulgrön.

Ska vinden på nåt sätt vara "inredd" eller är det enkla utanpåliggande installationer som gäller där?

Om det är utanpåliggande så skulle jag sätta en dosa vid den punkt av B och C som är närmast den tänkta elen på vinden och pressa in EKLK i slang/rör från dosan till den punkt där ledningen kommer upp ur isoleringen på vinden, och låta en snutt av slangen/röret sticka upp. Kosta gärna på rör istället för slang här, och böj det "snällt", så finns det åtminstone en chans att kunna byta EKLK'n ifall det skulle behövas. Fördelen med EKLK är att den tålig mot råttor och annat elände som man kan råka ut för på en vind.

Glöm inte att du lär vilja ha ett antal vägguttag och du vill säkert också ha utomhusbelysning och kanske motorvärmaruttag på utsidan av garaget. Utomhusgrejerna är nog bra att dra med egen matning från centralen och på separat jordfelsbrytare (så att fukt där inte släcker allt), men vägguttag inne i garaget kan gott sitta på samma matning som belysningen. I ett garage vill man kanske dessutom inte ha uttagen vid golvet utan snarast i arbetsbänkhöjd eller liknande.

P.S. du kanske dessutom vill ha ett vägguttag med brunnständning (= separat fas/tändfas för de två uttagen) eller ett envägsuttag kopplat på belysningen, att koppla en radio i som går igång automagiskt när man tänder lyset? (Jag har radio kopplat på belysningen i ett av uthusen vid stugan, förutom att det är trevligt med musik så är det också ett bra sätt att inte glömma lyset på...) :)

6. M
    Medlem Nivå 4
    Tack för alla bra råd, det blir helt klart en kopplingsdosa ovanför punkt A. Jag känner till snikvarianten, det man i länken kallar "sparkopplad trappkoppling" (nederst):
    http://www.lommarp.se/Util/sparkoppling.htm

Vad jag förstår är det numera någon slags standard att inte använda sparkopplad utan köra på den vanliga varianten med 2 mellantrådar. Är den vanliga varianten på något sätt säkrare, eller är det bara en fråga om att i framtiden enkelt kunna bygga ut med en korskopplad strömställare? Om man som i mitt fall aldrig tänkt göra detta finns det då någon nackdel med att använda en sparkoppling?

Om jag förstår det hela rätt kan jag i princip använda en sparkopplad trappkoppling med en vit kabel som mellantråd och en svart som tändtråd (orange FK verkar inte helt lätt att få tag på), på så vis får jag en kabel mindre att dra.

Ja, vinden är oinredd där det blir utanpåliggande el. Inte mycket takhöjd, men lite skräp kan man alltid kasta upp där som får hålla mössen sällskap. Skall sätta en sån där elektrisk musskrämmare (eller vad det nu kallas) i uttaget på vinden så att mössen håller sig borta. Hade tänkt ha EKK på vinden men EKLK blir nog bättre om min musskrämmare inte funkar :)

Har redan planerat in utebelysningen (2 lampor med varsin rörelsevakt) samt utvändigt vägguttag, allt utomhus blir med separat JFB.

Brunnständning låter som en bra idé för att ha till uttag med radio. Blir lite osäker på hur detta skall dras, är det bara att man i det aktuella uttaget ansluter tändfas istället för vanlig fas?

Jag undrar även om det finns någon standardhöjd för placering av kopplingsdosor, annars sätter jag den på strax ovan dörrhöjd.

7. E
    Medlem · Nivå 23
    Att det skulle vara nån standard att köra med två mellantrådar är nog inte riktigt sant det är i dag utan tvekan den vanligaste varianten vid nyproduktion. I anläggningar som är äldre ( +40 år) är kanske den med två mellantrådar vanligare. Och det finns knappast någon nackdel med sparkopplingen, vill man senare göra om tändningen är det lätt att dra nya trådar, men det är nog rätt ovanligt. Kopplingsdosor ska sitta 20 cm från tak, men kopplingsdosor används mycket sparsamt man sätter takdosor och kopplar i princip allt i dom.

8. Y
    Medlem Nivå 12
    Sparkopplingen kan visst kompletteras med en korsbrytare, fast den måste då kopplas i serie med fas och tändtråd in på en av de befintliga omkopplarna, d.v.s. då kan det till och med behövas mer kabel än om man gör den "klassiska" kopplingen med två mellantrådar.

Säkerhetsmässigt är det ingen skillnad mellan de båda.

9. M
    Medlem · Nivå 4
    "Sparkoppling vanligast i nyproduktion"

Gick just en elinstallations kurs och på den var sparkoppling inget alternativ på de labbar somsku göras. Möjligtvis utanpåliggande men definitvt inte infällt var ordet. Orsak; ovanlig och svåröverskådlig.
    Ja vad säger man.

Ett utmärkt exempel på samarbetet skola-verklighet.

10. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Det är nog ett tema med många variationer både lokala och andra skäl, jag skulle inte våga mig på en gissning av vilken som är vanligast. Det du lärt dig är ju ok och det är nog inget exempel på brister i synen mellan skola - verklighet.

11. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Du får gärna rita upp hur du har tänkt lösa det.....

12. E
    Medlem · Nivå 23
    Ingen drar väl trådar som inte behövs, utom möjligen vissa utbildare som inte varit i verkligheten på lång tid. Dessutom är nivån på det praktiska elarbetet INTE imponerande högt hos många "lärare". I mitt närområde jobbar två på gymnasienivå som lärare som efter ett flertal anställningar och efterföljande avsked (pga att dom inte riktigt levde upp till sin yrkesroll) och efter försök att driva eget (som misslyckades) turligt nog kunde skola om sig till lärare.

13. Glufsglufs
    Medlem Nivå 12
    Nu för tiden står det ofta att fas, nolla och jord ska dras fram till alla apparater och tanken med det är ju då att man lätt ska kunna bygga ut anläggningen i framtiden från tex en brytare och till ett nytt uttag. Så med tanke på det så har man då fas till båda trappbrytarna och då är det ju ingen tvekan om vilken koppling man då väljer kanske......

14. Y
    Medlem Nivå 12
    Nu har jag helt fräckt stulit ett färdigt schema nånstans från nätet och moddat, hoppas copyrightgudarna inte tar mig.

Såhär tänkte jag. Givetvis kan man göra likadant med korsbrytare även på högra sidan av schemat om man vill.

15. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Kan nämna att jag hade tur som hade en väldigt duktig ellärare.

Saken med sparkoppling är väl att vid nyproduktion så dras det oftast färdigdraget till allt och då är det 5ledare vid en trappkoppling med samma färger som i en installationskabel. Att koppla en vanlig trapp med de färgerna är då väldigt förvirrande, dels för att man blir tvungen att använda brun som tändtråd från L på den sista trappbrytaren.
    Därför sparkopplar nog de flesta.

Var på ett ställe där en kollega hade gjort elinstallationen och dragit 5ledare till trappbrytarna och gjort en tradionell trappkoppling. Brun var tändtråd från brytaren och jag skulle sätta ett uttag nedanför vid golvet. Tog självklart för givet att brun var fas när den låg på L i brytaren...
    //Patrik