5 650 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Hur dränera om och isolera källarvägg under massiv, gjuten betongtrappa
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Hej,
Planerar nu nästa steg i renoveringen av min villa från 1948, byggd i betonghålsten med bjälklag i armerad betong. Det handlar om omdränering av huset och isolering av källargrundmuren. Många frågor finns när det gäller detta projekt, men jag vill börja med en som känns lite extra knivig.
Vid köksingången på husets ena kortsida finns en gjuten betongtrappa, som nås från garageinfarten, slutar i en plattform framför köksdörren och fortsätter sedan, bortom plattformen, med ytterligare några trappsteg ned mot trädgården bakom huset. Utmed hela trappan löper ett smidesräcke i järn. Under ”plattformen” finns ett utrymme som är öppet både framåt och bakåt, vi kan kalla det en ”kattunnel”. Till saken hör att grundmuren bakom trappan är mycket fuktig med omfattande invändiga putssläpp; det är ju inte ovanlig i samband med yttre betongkonstruktioner. Se separata bilder på trappans utformning.
Fråga 1 är alltså: Hur kommer man åt att dränera om vid ytterväggen under trappan och samtidigt förse grundmuren med ett kapillärbrytande och isolerande skikt av dubbla Pordränskivor eller motsvarande? Trappan låter sig nog inte sågas i delar och lyftas bort. Den ska inte heller rivas och nyanläggas.
Tacksam för kreativa idéer, erfarenheter och synpunkter. Fler frågor av liknande slag kommer så småningom, bl.a. gällande en i betong gjuten, utvändig terrass med takstöttande pelare på husets andra kortsida, men vi tar en sak i taget.
/Olle
Planerar nu nästa steg i renoveringen av min villa från 1948, byggd i betonghålsten med bjälklag i armerad betong. Det handlar om omdränering av huset och isolering av källargrundmuren. Många frågor finns när det gäller detta projekt, men jag vill börja med en som känns lite extra knivig.
Vid köksingången på husets ena kortsida finns en gjuten betongtrappa, som nås från garageinfarten, slutar i en plattform framför köksdörren och fortsätter sedan, bortom plattformen, med ytterligare några trappsteg ned mot trädgården bakom huset. Utmed hela trappan löper ett smidesräcke i järn. Under ”plattformen” finns ett utrymme som är öppet både framåt och bakåt, vi kan kalla det en ”kattunnel”. Till saken hör att grundmuren bakom trappan är mycket fuktig med omfattande invändiga putssläpp; det är ju inte ovanlig i samband med yttre betongkonstruktioner. Se separata bilder på trappans utformning.
Fråga 1 är alltså: Hur kommer man åt att dränera om vid ytterväggen under trappan och samtidigt förse grundmuren med ett kapillärbrytande och isolerande skikt av dubbla Pordränskivor eller motsvarande? Trappan låter sig nog inte sågas i delar och lyftas bort. Den ska inte heller rivas och nyanläggas.
Tacksam för kreativa idéer, erfarenheter och synpunkter. Fler frågor av liknande slag kommer så småningom, bl.a. gällande en i betong gjuten, utvändig terrass med takstöttande pelare på husets andra kortsida, men vi tar en sak i taget.
/Olle
Produkter som diskuteras: "takstöttande"
Takstötta 1,6-2,9 meter Wolfcraft
Vid enmansjobb eller jobb med större skivor
487 kr inkl moms
Läs mer
Det är kört om du inte river befintlig trappa och det är därför man inte skall köpa sådana gamla besvärliga hus om man inte har en budget motsvarande att bygga ett nytt hus.
Men har man pengarna är det helt klart ett nybygge som gäller.
Men har man pengarna är det helt klart ett nybygge som gäller.
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Ett sådant gammalt besvärligt hus, en K-märkt designklenod, ritad av en känd svensk arkitekt, kostar i nuläget förmodligen mer än 10 träkåkar i Västergötland. Cykelavståndet till Stureplan drar nog också upp priset. Din sura uppstötning om vad jag eventuellt skulle ha råd med missklär dig, men jag tackar för rådet att riva trappan. Det hade jag, trots givna förutsättningar, räknat med från en eller annan sur och avundsjuk Västgöte, i trähus.D Diamant skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Tack för trevligt svar! Jo, jag är inne på det också, alltså att handgräva och stämpa upp allteftersom det behövs. Fast jag tror nog jag anlitar någon firma för hela jobbet. Men då är det bra att veta lite inför samtalet om hur det ska göras.C cpalm skrev:
Skit i den delen och fixa resten runt huset, är det bara några procent av hela källaren.
Jag gjorde så vid en liknande källartrappa och nu 20 år senare inga problem.
Jag är pragmatisk och allt behöver inte vara perfekt enligt dagens "teorier".
Jag gjorde så vid en liknande källartrappa och nu 20 år senare inga problem.
Jag är pragmatisk och allt behöver inte vara perfekt enligt dagens "teorier".
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Tack för svar och engagemang! Jo, jag har noterat att stenplanet, eller "plattformen" som jag skriver i min fråga, ser ut att hänga i luften, som du säger. Grejen är den att ingången från trädgårdssidan, bakifrån, är väldigt liten. Som gjord för en katt. Frågan är väl om den stora betongmassan av trapporna vilar tillräckligt stadig på sitt underlag för att man ska våga gräva sig igenom under delar at trappan. Är "Plattformen" förankrad i fasaden/grundmuren av betonghålsten kan man undra.J jonaserik skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Jo, den fryntliga andan och positiva sättet att se på nedslående fakta tilltalar mig i och för sig oerhört mycket. Efter att vi flyttat in för snart 30 år sedan lät vi en välrenommerad fastighetskonsult göra en noggrann mätning av fukt i hela källaren. I protokollet redovisas väggar med alldeles för hög fukthalt, bl.a. i kopia av ritningen, med röda markeringar på angripna väggavsnitt. Just i garaget, och just där trappan finns på utsidan, var det extra rött, alltså mycket fuktigt. Besiktningsmannen sa att det inte är någon brådska. Det behöver inte åtgärdas på kanske 10 år än, sa han. Men nu har det gått 28 år sedan den besiktningen. Fuktproblemet i källaren har inte minskat med tiden. Det gäller minsann inte bara garaget innanför betongtrappan, som tråden handlar om i denna del. Jag har ställt en Woods avfuktare i källarkorridoren, som gränsar till garaget. Under sommarhalvåret producerar den ca 30 liter kondensvatten varje vecka (2,5-3 behållare med kondensvatten á 12 liter). Med all respekt för fryntlig anda och positivt tänkande, jag är själv expert på det, men nu är nog ändå tiden kommen för en ambitiös omdränering av hela villan och samtidig isolering av källarväggarna. Det är senast gjort i början av 70-talet om någonsin efter byggåret 1948. Rester av asfaltstrykning utvändigt på grundmuren tyder på äldre datum Därav min fråga om betongtrappan. Men, som sagt, det kommer fler fågor.A AndersS skrev:
Din egna sura uppstötning om i vilken sorts hus jag själv bor i (stenhus tämligen nytt 2018) och att du minsann skulle vara så mycket bättre då ditt hus kostar 10 ggr mer än du tror att mitt kostar är patetiskt.Olle i Stureby skrev:
Ett sådant gammalt besvärligt hus, en K-märkt designklenod, ritad av en känd svensk arkitekt, kostar i nuläget förmodligen mer än 10 träkåkar i Västergötland. Cykelavståndet till Stureplan drar nog också upp priset. Din sura uppstötning om vad jag eventuellt skulle ha råd med missklär dig, men jag tackar för rådet att riva trappan. Det hade jag, trots givna förutsättningar, räknat med från en eller annan sur och avundsjuk Västgöte, i trähus.
Mitt råd att att akta sig från gamla problemhus kvarstår och det framgick inte att du ägt detta problemhus länge men rådet var även tänkt till spekulanter som funderar att sätta sig i den situation som du nu finner dig i.
Hade själv möjlighet att ta över ett Bruno Mathsson hus, jättefint om man blundade för kostnaden att fixa till det men efter att ha räknat på det var det definitivt bättre att sälja det och bygga ett nytt hus vilket jag och min fru gjorde.
Vi ångrar inte detta beslut och jag lider med de stackare som köper gamla ”fina” hus som i slutändan kommer att kosta mer än ett nytt. Dessutom får de lägga åratal av arbete för att fixa till det och slutresultatet blir oftast sämre än att bygga nytt.
Jag hade en liknande situation om än inte med så stor trappa. Löste det genom att först gräva i trappfundamentets hörn och gjuta plintar under betongen. Plintarna ska förstås stå lite djupare än vad man tänker sig att gräva upp runt grunden.C cpalm skrev:
Vilken fin trapp och vilket intressant projekt. Att förstöra den trappen är lika illa som att svära i kyrkan. En bra idé vore nog att ta in en sakkunniga konsult som bedömmer trappens skick, den har ju några år på nacken. Armering som ligger för ytligt i betongen kan rosta och spränga betongen. Att gräva ur och stämma upp är väl inte så konstigt men kräver noggrannhet. Man vill ju inte ha någon sättning. Troligtvis måste man göra fundamenten djupare och kanske gjuta sista biten med expaderbetong eftersom man invte kan lyfta trappen och sen sänka ner den. En upprättad arbetsplan vore nog inte fel.
Du får handgräva om du vill behålla trappan men om den är välbyggd så kan du gräva en halvmeter brett ut från väggen under den så att du kommer åt att dränera utan att riva. Du måste dock hålla koll på hur den är grundlagd så att den inte riskerar att rasa. Om det tex är fyllt med stenbumlingar under som det ofta är på gamla trappor och den kanske dessutom är stadigt fäst i huset så kommer det fungera utan problem. (Fast det blir jobbigt att lirka ut stenen.) Om den å andra sidan står fritt och är byggd på tex sand så är det bara att bila bort alltihop.
Jag grävde tunnel på mitt hus och det fungerade utmärkt. Min trappa gick dock inte ner till källarvåningen. Det kan ställa till problem i ditt fall.
Jag grävde tunnel på mitt hus och det fungerade utmärkt. Min trappa gick dock inte ner till källarvåningen. Det kan ställa till problem i ditt fall.
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Tack för svar! Intressanta tankar. Jag har ingen aning om vad trappan vilar på för typ av underlag, men med tanke på dess troliga tyngd på åtskilliga ton är den nog inte anlagd direkt på underliggande lager av lerjod. Huset står direkt på berggrunden, som f.ö. är i dagen runt hela tomten. Antagligen finns någon form av pålning eller liknande för att fördela trappans vikt. Den känns väldigt gedigen och har inte rört sig under de snart 80 år den stått där. Inga tecken på fuktsprängning eller rostig armering finns heller. Jag inser nu att valet av entreprenör blir lite trixigare än jag räknat med. Det måste bli någon med specialkunskaper om sådana här trappor. Tror du att trappan är förankrad i husets yttervägg?N Nissegandhi skrev:Vilken fin trapp och vilket intressant projekt. Att förstöra den trappen är lika illa som att svära i kyrkan. En bra idé vore nog att ta in en sakkunniga konsult som bedömmer trappens skick, den har ju några år på nacken. Armering som ligger för ytligt i betongen kan rosta och spränga betongen. Att gräva ur och stämma upp är väl inte så konstigt men kräver noggrannhet. Man vill ju inte ha någon sättning. Troligtvis måste man göra fundamenten djupare och kanske gjuta sista biten med expaderbetong eftersom man invte kan lyfta trappen och sen sänka ner den. En upprättad arbetsplan vore nog inte fel.
Ska inte gå in, då ev svar kommer , men säkerligen kan det vara en betongsockel av lite större format, som trappen vilar på nertill. gräv lite vid trappslut så kommer att veta, är det så, så ramlar den inte ner. det sitter säkert armeringsjärn eller bailar i huset ut i stanplanet, annars skulle det inte hänga kvar som det gör.





