Hejsan alla proffs!

Är det någon vänlig själ som kan kort, eller utförligt, beskriva vad man ska tänka på vid dragning av VP-rör och flexrör, alternativt hänvisa till litteratur/hemsida där jag kan läsa vidare om ämnet?

(För att tråden inte skall bli en tråd om behörigheter, så gäller det dragning av tele/data/TV. Detta får jag jag enligt Säkerhetsverkets ELSÄK-FS 1999:4 4§ punkt 4 dra själv.) :)

Tack ödmjukast i förhand,
Zax

Undvik tvära böjar ju "latare" dess bättre, så få böjar som möjligt (planera dragningen) fäst slangen med c:a 50 cm mellanrum och fäst även rören och om du gör så blir det inga problem

Tackar för svaret!

En del har varnat för kondens om man drar rören fel. Hur undviker man detta bäst?

zaxter skrev:
Tackar för svaret!

En del har varnat för kondens om man drar rören fel. Hur undviker man detta bäst?
Det blir kondens om du går med rör tvärsigenom issolering. Du skall undivka växelvis varma och kalla områden.

Ahaa... Som om jag ska dra kabel via kallvinden? Måste röret isoleras då? Blir det det kondens i alla fall, och hur gör jag för att bli kvitt det?

zaxter skrev:
Ahaa... Som om jag ska dra kabel via kallvinden? Måste röret isoleras då? Blir det det kondens i alla fall, och hur gör jag för att bli kvitt det?
Jag tror inte risken skall överdrivas.
Sist elektrikern var på vinden här, så drog han upp genom isoleringen med rör från centralen, flexslang via takstolarna, och så ner genom isoleringen med ytterligare ett VP-rör till aktuell plats.

Därefter har jag gjort liknande med TV, tele och larm.

Drar man mellan kallt och varmt utrymme kan man täta rörändarna så att luften inte kan cirkulera och då försvinner problemet med ev. kondens

Även med öppna rör så lär det ju inte cirkulera några större luftmängder genom rören. Det ska nog mycket till för att det ska bli problem?

Rör från badrum etc. kanske man ska vara lite noga med.

Har öppna rör i det här huset som går på vinden och vet inte om det är jag som har tur eller vad det är men inga problem hittills på 10 år

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.