Byggahus.se
Hej
Håller på och bygger badrum och drar vatten osv.
Hur gör man vattendragningen till en vattenburen handdukstork snyggt?
Det är cc40 på inloppet till handdukstorken och då gissar jag att man gärna kör cc40 genom väggen också? Men nya branchreglerna säger väl egentligen minst cc60 nu? Vad ska man välja?
Men hur långt ifrån är rimligt att man sätter väggbrickan från tänkt position för handdukstorken?
Har googlat runt lite och ofta ser det ut nått i stil med bilden nedan (lånade bilden från en annan tråd på forumet).
Dock skulle jag gärna ha den rördragningn så kort det bara går. Helst av allt hade jag sluppit den helt. Men gissar att det blir svårt med rätt djup också.
Några tips? Finns det andra regler man ska följa rent av?

249128-be9156dc168ae3fb8c2812f4c3c46d83.jpg
 
BirgitS
R riktigadavid skrev:
Men nya branchreglerna säger väl egentligen minst cc60 nu? Vad ska man välja?
Man följer branschreglerna.

Jag har sett en lösning där man har satt genomföringarna på diagonalen på ett sånt sätt att det är 60 mm mellan rören men horisontellt är det 40 mm.
Det här verkar vara en bra sida som förklarar: https://www.vatette.se/system-vatette/vaggenomforingssystem-v6/
Höghus Höghus skrev:
Inte svaret på din fråga men… enligt Säker Vatten är det numera inte tillåtet med vattenburen handdukstork. Risk för legionella. [länk]

Min hyresvärd rev ut den vattenvärmda för några år sedan och satte in elektrisk i stället.

/Höghus
Man får nog skilja på handdukstorkar som värms av varmvattnet, vilket är det du avser, och såna som värms av radiatorvattnet (vilket TS förhoppningsvis använder)..
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Tack BirgitS! Det där ser ju riktigt bra ut. Jag kör på en sån lösning då!

Men frågan kvarstår hur långt från inloppet till handdukstorken som är lämpligt att gå ut genom väggen.
 
Förstår nån här vad skillnaden på dessa två är förresten?
Vilken ska man ha till en handdukstork tro? Kopplingsbricka eller ventilfäste?
Tänkte köra en liknande till WC också. Vilken ska man ha där?
https://www.vatette.se/produkter/va...16x20-225-for-pex-pe-rt-pb-och-multilayer-ror
https://www.vatette.se/produkter/va...16x20-225-for-pex-pe-rt-pb-och-multilayer-ror

edit: Tror jag fick svaret här. Verkar som jag ska ha kopplingbricka.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vatette-v6-skillnad.443430/
 
Man får planera lite innan man handlar saker. Köp en ventil med cc 60 istället (de flesta nya har det).

En kromad handdukstork monterad på en betongvägg bredvid ett träpanel, verktyg och trasa på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
riktigadavid och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R riktigadavid skrev:
Men frågan kvarstår hur långt från inloppet till handdukstorken som är lämpligt att gå ut genom väggen.
Ska du kröka rören i djupled själv?
Då är det nog svårt att få så mycket kortare avstånd än i din första bild.
 
Rickard.
Det finns handdukstorkar med cc60 som dessutom har ingångarna bakåt så det är "bara" att gå ut på rätt ställe direkt, har den ingångarna nedåt kan man sätta vinklar direkt i dessa.

Ett "nytt badrum" där man gör om VVS:en dolt ska inte behöva någon utanpåliggande dragning för handdukstorken.
 
  • Gilla
riktigadavid och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
Borde man ha en ventil med termostat förresten? Handdukstorken blir enda värmekälla i badrummet förutom elgolvvärme (som är tänkt att användas med timer i samband med dusch).
Hittar dock ingen variant med termostat och som även möjliggör dold rördragning. Tips?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag är inte direkt jätteinsatt men denna kommer jag ihåg att jag sett. Tyvärr har jag ingen känsla på om termostat är bättre eller inte för dig.

[länk]
Ja jag hittade faktiskt den där också. Dock hittade jag ingenstans man kunde köpa den. Märkligt...

Angående termostat känns det inte superviktigt. Insåg att jag inte använder termostaterna i nått rum mer än sovrummet. Alla andra rum står fullt öppna sen justerar jag husets temp med värmepumpen. Borde väl gå att klara sig utan termostat till badrummet då?
 
BirgitS
R riktigadavid skrev:
Angående termostat känns det inte superviktigt. Insåg att jag inte använder termostaterna i nått rum mer än sovrummet. Alla andra rum står fullt öppna sen justerar jag husets temp med värmepumpen. Borde väl gå att klara sig utan termostat till badrummet då?
Det låter det som.

Men NH-ventilen från Nordhem som det länkades till förut finns även som termostatventil: https://nordhem.se/sortiment/handdukstorkar/tillbehor/ventil/nh-ventil-termostat
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter det som.

Men NH-ventilen från Nordhem som det länkades till förut finns även som termostatventil: [länk]
Men inte med vinkel som möjliggör dold rördragning.
Verkar bara finns en enda ventil på marknaden, vad jag lyckats hitta, som möjliggör dold rördragning sådär. Alla andra går nedåt.
 
BirgitS
Okej, om du vill ha en termostat med vinkel så ring och prata med Nordhem för jag har tidigare varit med om att produkter som finns saknas på webbsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.