Bästa svaret

Rickard.
Den som heter ventilfäste har en låsning för löpande muttern som behövs om man t ex vill ha en tappventil/kran direkt i.

Kopplingsbrickan används om man ska fortsätta med en vanlig koppling och rör.
 
puffar denna.

Har av misstag fått några av varje av min leverantör. Skall montera vattenfördelare på några, samt toalett, via ballofix på en. Och ev Ventil till handdukstork.
Går fast 8505032 att nyttja eller måste jag byta/komplettera??

På mina etiketter heter båda kopplingsbricka, ingen är benämnd ventilfäste som det är på hemsidan. De heter Kopplingsbricka fast resp kopplingsbricka...

Skillnaden jag hittat är insexskruvarna som jag misstänker är vridsäkringen. Samt att V6 verktygets baksida inte passade på ventilfästet, som är något större (Så jag insåg att det var olika:) )
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Den som heter ventilfäste har en låsning för löpande muttern som behövs om man t ex vill ha en tappventil/kran direkt i.

Kopplingsbrickan används om man ska fortsätta med en vanlig koppling och rör.
Jag tolkar detta som att man använder ventilfästet (ibland kallat kopplingsbricka fast) där man är och "påverkar kopplingen fysiskt", exempelvis där man sätter en kran som man är på då och då.

Men vilken skulle ni välja för anslutningar till exempelvis en blandares pexrör? Detta blir ju inte en anslutning som blir stabiliserad av något annat, men å andra sidan är man ju inte där och påverkar den i efterhand (även om man såklart kan stöta till den).

Tacksam för svar!
 
Rickard.
T Tornhuset skrev:
Jag tolkar detta som att man använder ventilfästet (ibland kallat kopplingsbricka fast) där man är och "påverkar kopplingen fysiskt", exempelvis där man sätter en kran som man är på då och då.

Men vilken skulle ni välja för anslutningar till exempelvis en blandares pexrör? Detta blir ju inte en anslutning som blir stabiliserad av något annat, men å andra sidan är man ju inte där och påverkar den i efterhand (även om man såklart kan stöta till den).

Tacksam för svar!
En vanlig kopplingsbricka hade jag använt, ändå gången du över huvud taget skulle märka någon skillnad är när du drar åt kopplingen och då spelar det väl ändå ingen roll ;)
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
En vanlig kopplingsbricka hade jag använt, ändå gången du över huvud taget skulle märka någon skillnad är när du drar åt kopplingen och då spelar det väl ändå ingen roll ;)
Tack för svar!

Precis som jag misstänkte, det borde ju inte snurra runt planlöst bara för att man väljer kopplingsbrickan.

Om jag förstår det rätt så är det för kopplingsbrickan "bara" själva pexröret som kommer ut ur väggen som man fäster mot och som hindrar det man kopplat samman att vridas runt, medan man för ventilfästet även fäster allt mot fästet man skruvat fast på bockfixturen.

Då ett pexrör är ganska "stelt" kan man alltså använda kopplingsbrickan där man inte har direkta stora påfrestningar?
 
T Tornhuset skrev:
Jag tolkar detta som att man använder ventilfästet (ibland kallat kopplingsbricka fast) där man är och "påverkar kopplingen fysiskt", exempelvis där man sätter en kran som man är på då och då.

Men vilken skulle ni välja för anslutningar till exempelvis en blandares pexrör? Detta blir ju inte en anslutning som blir stabiliserad av något annat, men å andra sidan är man ju inte där och påverkar den i efterhand (även om man såklart kan stöta till den).

Tacksam för svar!
Då hade jag tagit kopplingsbrickan. Men det spelar ingen direkt roll. Den enda riktiga skillanden är att det sitter en liten insexskruv på ventilfästet, som låser. På dom jag satte som inte var ihop med en sån ventil så drog jag inte fast den. Då blir dets amma sak.

Däremot, om man har investerat i vatettes kapverktyg för att skära ner rören, så kan det även användas som verktyg för att skruva i fästet på kopplings brickan, men ventil fästet är för stort, så den får man dra på förhand eller med annat verktyg. Fördelen med vattetes är att man inte riskerar repa etc. Jag sakande enbart detta på två fästen jag lackat svarta, då de var lite känsligare.
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Då hade jag tagit kopplingsbrickan. Men det spelar ingen direkt roll. Den enda riktiga skillanden är att det sitter en liten insexskruv på ventilfästet, som låser. På dom jag satte som inte var ihop med en sån ventil så drog jag inte fast den. Då blir dets amma sak.

Däremot, om man har investerat i vatettes kapverktyg för att skära ner rören, så kan det även användas som verktyg för att skruva i fästet på kopplings brickan, men ventil fästet är för stort, så den får man dra på förhand eller med annat verktyg. Fördelen med vattetes är att man inte riskerar repa etc. Jag sakande enbart detta på två fästen jag lackat svarta, då de var lite känsligare.
Tack för svar!

Då börjar jag nog få koll, och köper bara kopplingsbrickor (ej fasta). Jag skall ha en kran, till tvättmaskinen, men den skall sitta på ett avstick på ett kopparrör som går vidare till varmvattenberedaren, så detta borde bli stabil tillräckligt ändå tycker jag.
 
T Tornhuset skrev:
Tack för svar!

Då börjar jag nog få koll, och köper bara kopplingsbrickor (ej fasta). Jag skall ha en kran, till tvättmaskinen, men den skall sitta på ett avstick på ett kopparrör som går vidare till varmvattenberedaren, så detta borde bli stabil tillräckligt ändå tycker jag.
Det är det nog.
Jag monterade totalt 10 st i badrummet varav 3 blev ventilfäste . Enbart den som sitter ihop med ventil för WC avstängningen var motiverad. Då sitter en vinkel ventil med kran monterad direkt på Kopplingen. Den är skönt att man fixerat
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.