Hej!
Jag har ett hus från '47 som någon gång i historien haft oljepanna. Det är idag fjärrvärme här och jag vet att detta rum tidigare huserade den stora oljepannan. Däremot har alla rör in hit kapats (möjligtvis/troligtvis pluggats) och väggarna har putsats.

I garaget har jag däremot påfyllnadsröret till pannan (ca 50mm galvat möjligen) och lekt med tanken att använda detta för att dra ner nätverkskabel till garaget, för internet/automation mm. Huset ligger nästan 10 meter upp och 40 meter bort. Dock vet jag inte hur jag ska ta mig till för att hitta vart detta rör eventuellt går in i huset. Det borde ju således gå in till tidigare pannrummet men hur hittar jag det? Det måste finnas många elektriker här som har alla tänkbara trix på hur man hittar rör o drar kablar tänker jag.

Hur hittar jag röret i huset?! Jag har letat med regelsökare/metalldetektor i väggarna men troligtvis armering eller hönsnät lagt bakom putsen så det piper bara överallt. Min sambo har bankat på röret medan jag går runt i rummet uppe i huset, men kan inte höra något. Kan jag väl hitta det så ska jag säkert kunna dra kabel med hjälp av damsugare o dragsnöre ;)

Men vad har ni för tips?

Vet du att tanken fanns inne? Om den är/var nedgrävd lär du inte hitta något.

Om det är påfyllningsröret, så har det väl troligen gått närmaste vägen ut till en koppling för påfyllning på väggen. Finns ingen speciell anledning att det skulle gå till pannrummet, såvida inte det är närmste vägen ut.

Rören som har lett olja till pannan brukar vara väldigt klena.

Det är ofta lättare sagt än gjort att få igenom kablar i rör avsedda för vatten eller liknande. Krökarna är för tvära.

Påfyllningen bör ha varit den som är i garaget då garaget står nede vid vägen och huset är otillgängligt för ev tankbil. Jag är rimligt säker på att tanken har stått inne i pannrummet uppe i huset där fjärrvärmen är idag. Men det var även en extra tank nedgrävd utanför huset som blev demonterad för många år sedan. Kan kanske va så att påfyllnadsröret gick in i den och sedan via en crossover till den andra tanken innomhus?

Tighta krökar kan ju självklart vara ett vidare problem. Borde dock gå att få en nätverkskabel igenom ett så pass stort rör.

Kabelsökare är inte alls en dum ide. Ska se vad jag kan hitta där.

Dubbla tankar låter väldigt udda. Sannolikt var det den nedgrävda tanken som fanns, och att det var dit rören gick.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Har du provat sticka i en dragfjäder (en sån för el) och se hur långt du kommer ?

Det är ett stort tvåfamiljshus i Göteborg. Det var tidigare ägaren som hävdade två tankar till huset. Möjligt att jag kanske ska ta det med nypa salt då.

Den yttre tanken har jag iaf hittat rummet där den stod, med hjälp av en inspektionskamera från pannrummet. Den hittade dem när de dränerade för många år sen. Ett 6-7 m2 "hemligt" rum i anslutning till huset, men ingen dörr. Istället för att fylla igen gjöt dom igen taket för att spara jobbet med fyllnadsmassa. Har tänkt att ta hål i väggen där o bygga vinkällare i framtiden :)

Men det kanske är möjligt att röret kommer in och är kapat där då... :/

Prövade med en dragfjäder men tror den bara var 15 meter och det är säkert dubbla upp till huset tyvärr.. Kan ju prova att skaffa en 30 m dragfjäder först kanske...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.