18 177 läst ·
38 svar
18k läst
38 svar
Hur dra EL från uttag genom vägg till nytt uttag?
Jo, men det vara inte vad du skrev. Och som jag gav exempel på är det mycket vanligt med flera grupper i just kök.Anna_H skrev:
En datahall är en jäkla skillnad. Jag är rätt övertygad om att om du drar ur en säkring till en grupp i en datahall så slocknar inget i rummet bredvid. Det handlar ju mer om att servrarna och deras kylning drar så himla mycket el att det inte räcker till annars. Och det vet man ju om. Att du har två helt olika eluttag bredvid varandra i köket är det ingen som vet när huset bytt ägare.
Och givetvis kan det vara farligt. Anta att du ska bygga om i köket, du tar ur säkringarna och flyttar kyl och frys till hallen. Sedan börjar du skruva, och får en jäkla kyss, för att du missat att det andra uttaget vid kyl/frys går på vardagsrummets säkring.
Tvärtom kan det bli rätt dyrt, om någon råkar sätta frysens eluttag i uttaget som du tänkt till TV, sedan tar man ur säkringen till rummet bredvid för att fixa något där....
Nu har jag nog inte förstått hur "bredvid" varandra uttagen hamnar. Pratar vi om direkt "klossmonterade" dosor så ser jag din poäng. Annars tycker jag du överdriver rätt ordentligt. Det är inget konstigt att ha uttag från olika grupper nära varandra. Jag har exempelvis uttag för kyl respektive frys ca 60 cm från varandra på varsin grupp. Kanske en meter ytterligare därifrån till diskmaskin och över diskbänken en fjärde grupp.Anna_H skrev:
Det är nog till och med rekommenderat att ett rum helst ska matas från flera grupper så att det inte blir kolsvart om en grupp faller bort.
Tror man att samtliga uttag i ett rum, eller efter en vägg, med automatik blir strömlösa för att man gör ett uttag strömlöst ska man nog överlåta elarbete till andra.
Du är inte särskilt påläst om reglerna för el, eller hur?Alfredo skrev:
Nu har jag nog inte förstått hur "bredvid" varandra uttagen hamnar. Pratar vi om direkt "klossmonterade" dosor så ser jag din poäng. Annars tycker jag du överdriver rätt ordentligt. Det är inget konstigt att ha uttag från olika grupper nära varandra. Jag har exempelvis uttag för kyl respektive frys ca 60 cm från varandra på varsin grupp. Kanske en meter ytterligare därifrån till diskmaskin och över diskbänken en fjärde grupp.
Det är nog till och med rekommenderat att ett rum helst ska matas från flera grupper så att det inte blir kolsvart om en grupp faller bort.
Tror man att samtliga uttag i ett rum, eller efter en vägg, med automatik blir strömlösa för att man gör ett uttag strömlöst ska man nog överlåta elarbete till andra.
Det förutsätter att centralen är uppmärkt. Kan säga att min nuvarande är helt blank. Sen som useless skriver så mäter man ju alltid innan man pillar?Anna_H skrev:
En datahall är en jäkla skillnad. Jag är rätt övertygad om att om du drar ur en säkring till en grupp i en datahall så slocknar inget i rummet bredvid. Det handlar ju mer om att servrarna och deras kylning drar så himla mycket el att det inte räcker till annars. Och det vet man ju om. Att du har två helt olika eluttag bredvid varandra i köket är det ingen som vet när huset bytt ägare.
Och givetvis kan det vara farligt. Anta att du ska bygga om i köket, du tar ur säkringarna och flyttar kyl och frys till hallen. Sedan börjar du skruva, och får en jäkla kyss, för att du missat att det andra uttaget vid kyl/frys går på vardagsrummets säkring.
Tvärtom kan det bli rätt dyrt, om någon råkar sätta frysens eluttag i uttaget som du tänkt till TV, sedan tar man ur säkringen till rummet bredvid för att fixa något där....
Min liknelse med "datahall" var att utrustningar kör ström från två grupper som A och B -kraft. På dig lät det som att det var farligt att göra på detta vis. Nu förstår din poäng, men som sagt. Har omärkt central idag och tror ingen drar säkring och kopplar utan att mäta först.
Är du? Jag kan inte se att det finns någon regel som förbjuder separata matningar till intilliggande uttag. Separata matningar i samma dosa är synnerligen olämpligt men det är inte vad vi pratar om här. I ett kök skulle jag säga att det är förväntat och bra med separata matningar till intilliggande uttag.Anna_H skrev:
Teorin du driver, att man skulle överraskas av att spänningen är på i ett uttag bredvid ett annat som man gjort spänningslöst, är helt enkelt fel. Det är inte så man jobbar. Man antar inte att det är spänningslöst om det inte finns goda skäl till det (och egentligen inte ens då, man mäter). Att två uttag sitter bredvid varandra är inte ett skäl, speciellt när man ser i dosorna att de inte matar varandra direkt.
Redigerat:
I radhuset från 1980 där jag växte upp är i princip alla uttag i alla rum på olika grupper. Det är kanske möjligt att reglerna har ändrats sen dess, eller att hela radhusområdet byggdes fel och det inte upptäcktes av någon besiktning. Men att förvänta sig att alla uttag i samma rum går på samma säkring är nog ingen bra idé.
Det har aldrig varit norm med en grupp per rum utan det har varit flera rum på samma säkring, på 80-talet, någon gång, skulle man ha två grupper i varje rum samt fortfarande flera rum på samma säkring och det är fortfarande standarden. MEN det är inte ett krav med två grupper per rum utan en rekommendation.
Men allvarligt nu? För de första så om man nu ska pilla med el så får man ju också skaffa sig något instrument så man mäter att det är strömlöst. Att man godtroget tror att det är strömlöst och börjar pilla på saker så är man ju dum i huvudet.Anna_H skrev:
Sen är det helt okej att även i bostäder att ha 2 uttag brevid varandra som ligger på olika säkringar. Tänk dig ugn och micro i ett högskåp, 2 olika grupper och helt okej.
Läs på lite istället för att spotta ur dig osanningar hej vilt
Du menar att man ska skita i den här regeln?Anna_H skrev:
"314.1
Varje installation ska i erforderlig utsträckning sektioneras för att:
- undvika fara och minimera olägenheter i händelse av fel
- underlätta säker inspektion, provning och säkert underhåll
- ta hänsyn till den fara som kan uppstå vid ett fel i en enskild strömkrets, till exempel en strömkrets för belysning
- minska sannolikheten för oönskad utlösning av jordfelsbrytare beroende på stora strömmar i skyddsjordsledare som inte beror på fel"
kanske är det en tjejgissning...useless skrev:
Du menar att man ska skita i den här regeln?
"314.1
Varje installation ska i erforderlig utsträckning sektioneras för att:
- undvika fara och minimera olägenheter i händelse av fel
- underlätta säker inspektion, provning och säkert underhåll
- ta hänsyn till den fara som kan uppstå vid ett fel i en enskild strömkrets, till exempel en strömkrets för belysning
- minska sannolikheten för oönskad utlösning av jordfelsbrytare beroende på stora strömmar i skyddsjordsledare som inte beror på fel"
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 869 inlägg
Då pratar vi om en trefasgrupp. Det är en (1) grupp med en (1) säkring med ett eller några tydliga syften (likartad belastning). Man ska åtminstone se det som en säkring. En trefasgrupp fyller dock inget syfte här med den låga belastning som är aktuell.S Svante Svenson skrev:
Anna_H har rätt i att behöver titta på risken för missförstånd. Det får inte vara oklart vilken säkring som bryter strömmen. Det måste vara enkelt och otvetydigt beskrivet på gruppförteckningen, och man ska inte skriva en avhandling där. Standarden rekommenderar flera grupper till varje rum för att undvika att allting blir svart. Men jag ser väl inte direkt några starka motiv för detta - så vanligt är det inte att man bränner en säkring (hoppas jag). Det är nog vanligare att JFBn löser och då blir allting svart.