6 373 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Hur dra antennkabel i villa?
Jag ska få fiber inkopplat och kommer behöva dra lite ny antennkabel. Konvertern kommer hamna i källaren och därifrån ska jag fördela ut tv signalen till 2 rum i källaren samt 3 uttag på markplan.
Vad ska man ha för kabel? Det finns ju olika dämpningar och kvalisorter.. Signalen ut från konvertern blir analog. I huvud tvn kommer jag att avkoda den till digital via min dvb-c mottagare, i de övriga blir det analogt.
Hur kopplar man? Stjärnnät? Eller kan man lägga dem i serie?
Vad ska man ha för kabel? Det finns ju olika dämpningar och kvalisorter.. Signalen ut från konvertern blir analog. I huvud tvn kommer jag att avkoda den till digital via min dvb-c mottagare, i de övriga blir det analogt.
Hur kopplar man? Stjärnnät? Eller kan man lägga dem i serie?
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Du kan göra som du vill egentligen 
Jag skulle ha satt en fördelare vid konvertern (eller så nära det går innan det ska förgrenas) och sedan ut till varsitt uttag om det går att göra smidigt
Men det fungerar ju lika bra att sätta i serie, men med 5 uttag kan du ändå behöva en fördelare först och sätta t.ex 3 uttag på en tapp och dom två andra på den andra tappen.
Beroende på kan du ju också behöva en förstärkare, men har du bra signal ut från konvertern ska det går bra med 5 uttag.
Kabel använder du vanlig Sat2.
Jag skulle ha satt en fördelare vid konvertern (eller så nära det går innan det ska förgrenas) och sedan ut till varsitt uttag om det går att göra smidigt
Men det fungerar ju lika bra att sätta i serie, men med 5 uttag kan du ändå behöva en fördelare först och sätta t.ex 3 uttag på en tapp och dom två andra på den andra tappen.
Beroende på kan du ju också behöva en förstärkare, men har du bra signal ut från konvertern ska det går bra med 5 uttag.
Kabel använder du vanlig Sat2.
Får du verkligen ut tv-signalen som RF-signal (via koaxialkabel)?
Vilka kanaler får du ut på sådant sätt?
Vad är det för burkar du får (tillverkare & modell)?
Dom IPTV-boxar jag känner till så finns det inger RF-ut, utan det är bara en kanal åt gången man kan se, utgången är schart/composit/HDMI.
Vilka kanaler får du ut på sådant sätt?
Vad är det för burkar du får (tillverkare & modell)?
Dom IPTV-boxar jag känner till så finns det inger RF-ut, utan det är bara en kanal åt gången man kan se, utgången är schart/composit/HDMI.
Med fiber ska du väl köra via nätverk, inte börja göra om till analog signal...
Du har en digital-tv box vid varje TV. Har du bara en box kan du ju bara se en och samma kanal i hela huset (om du kan få ut den analogt alltså).
Mvh,
Anders
Du har en digital-tv box vid varje TV. Har du bara en box kan du ju bara se en och samma kanal i hela huset (om du kan få ut den analogt alltså).
Mvh,
Anders
Antar att i anslutning till fiberconvertern sitter det även en converter till ett vanligt coaxialnät. Du får i princip en överlämningspunkt i form av en vanlig F-kontakt.
Så ser det ut både hos mig och min mor som har liknande system. Det är bara att ansluta mot befintligt system om möjligt, annars bygger du upp ett helt nytt. Vi drog bara upp en på vindan där den gammla antennen satt och anslöt på bef. fördelare.
Det fungerar precis som vanlig kabel-tv. Inga boxar behövs, om du inte vill ha extra kanaler utöver det som erbjuds.
Lycka till!
Så ser det ut både hos mig och min mor som har liknande system. Det är bara att ansluta mot befintligt system om möjligt, annars bygger du upp ett helt nytt. Vi drog bara upp en på vindan där den gammla antennen satt och anslöt på bef. fördelare.
Det fungerar precis som vanlig kabel-tv. Inga boxar behövs, om du inte vill ha extra kanaler utöver det som erbjuds.
Lycka till!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Precis. Det finns några olika sätt att leverera TV via fiber. Ett är IP-TV som alltså inte använder fibern som sådan, utan bara som IP-bärare. Ett annat är att man distribuerar en kabel-TV signal precis som man gör i ett vanligt kabelnät fast hela vägen till slutkund. Då sänder man typiskt både analoga och digitala (dvs digital kabeltv; DVB-C) signaler. (Notera att de analoga kanalerna faktiskt skickas analogt över fibern, utan någon digitalisering).
Själv har jag den senare varianten med TV via canal digital kabel TV. Tittar i stort sett bara digitalt, men har de analoga på en gammal TV i mitt arbetsrum. Bra att kolla att ens TV:ar har stöd för inbyggt DVB-C och inte bara DVB-T. Bäst är att dra ett stjärnnät med en splitter vid inkommande (som någon tidigare sagt) och tänka på bra dubbelskärmad kabel eftersom det digitala marksända nätet numer sänder på de frekvenser som används av bla TV1 i många analoga kabelnät.
Så summa summarum, du får ett vanligt kabel-TV uttag hemma, precis som om du bott i lägenhet. Mycket bättre än IP-TV om ni frågar mej. Bla kan ju familjen se olika kanaler på olika TV-apparater samtidigt. Slipper box osv. osv.
Själv har jag den senare varianten med TV via canal digital kabel TV. Tittar i stort sett bara digitalt, men har de analoga på en gammal TV i mitt arbetsrum. Bra att kolla att ens TV:ar har stöd för inbyggt DVB-C och inte bara DVB-T. Bäst är att dra ett stjärnnät med en splitter vid inkommande (som någon tidigare sagt) och tänka på bra dubbelskärmad kabel eftersom det digitala marksända nätet numer sänder på de frekvenser som används av bla TV1 i många analoga kabelnät.
Så summa summarum, du får ett vanligt kabel-TV uttag hemma, precis som om du bott i lägenhet. Mycket bättre än IP-TV om ni frågar mej. Bla kan ju familjen se olika kanaler på olika TV-apparater samtidigt. Slipper box osv. osv.
Japp. Som beskrivet ovan har jag förstått att det funkar. Jag får ut kanalerna analogt via antennkabeln till samtliga tv apparater. Man gör gammal hederlig kanalsökning och kan se på olika kanaler. Vill man så kan man använda sig av en dvb-c mottagare, en vid varje tv givetvis, och se kanalerna digitalt om man även betalar en krypteringsavgift. I mitt fall är den på 33kr/mån och kommer göra detta på huvud tvn som har en sådan mottagare.
Klicka här för att svara