Hej, jag roade mig med att ta bort ett antal lager tapeter i vår övre hall igår och hittade detta. Murstock (till höger) möter spånskiva (till vänster, det är alltså sidan på ett linneskåp). Jag vill få till en slät väggyta som sedan ska målas och funderar på hur man gör det bäst.

1. Renoveringsgips (nackdelar: svårt att få till yttre hörnet då det är en träregel där, kräver flytt av taklist och sockel, samt osäker på hur jag fäster gipsskivan på murstocken)
2. Bredspackla allt och lägg sedan armeringsduk över, eller i omvänd ordning sätta upp glasfiber eller annan armeringsduk och sen bredspackla över (nackdelar: jobbigt att hålla på med antar jag, viss risk för sprickbildning)
3. Lägg pappersremsa över skarven och bredspackla (nackdel: störst risk för sprickbildning antar jag)

Vilket av alternativen tror ni på, eller har ni några andra bra förslag? Om det blir spackel - är det bara att köra typ mediumspackel rätt på putsen eller skulle ni köra på någon primer?

Tusen tack!

• Murstock och spånskiva i övre hall där tapetlager tagits bort, visar mötet mellan murstock och sidan av ett linneskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Definitivt primer och bredspackla på nät. I hörnet skulle jag sätta en list.

• Gilla
Sofia1
  • Laddar…
Jag röstar på nr:1.
Satt gipsskivan kant i kant ( Rött ).
Limmat gipsskivan med PL 400.
Köpt en påse kanelbullar, fungerar oftast som betalningsmedel.
Kört till närmaste plåtis med mått och fått bockat till en aluminium vinkellist med ankant.
Färgkod 0502Y G30. ( Grön ).
Hur hörnprofilen ser ut ( Orange, bild 2 ).

Hörn av vägg med gipsskiva kant i kant i rött, grön vinkellist och en markerad hörnprofil i orange på golvet mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvitt schema av hörnprofil med vinklar, visar hur en aluminium vinkellist ser ut.

• Gilla
Sofia1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.