A Anders_Nilsson skrev:
Bilder, ser inget varumärke. Hoppas det finns material i botten att sätta igen hålet.
Nästan helt hundra på att det är en Schneider Aqua Stark, då fungerar bägge två övre membranen jag länkade till i inlägg 5.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nästan helt hundra på att det är en Schneider Aqua Stark, då fungerar bägge två övre membranen jag länkade till i inlägg 5.
Ser mera ut som en ELJO -brytare, inga snirklar på vredet. Så varför köpa några delar,när det går som mitt inlägg # 15.

Eljo = Schneider

Vit vridbrytare med märkning 0 och 1, monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar en vit, väggmonterad strömbrytare med en roterande ratt och två synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J jonaserik skrev:
Det var ett rackarns tjafs om ett hål på undersidan, stäng av säkringen, öppna locket, koppla ur tamparna på strömbrytaren som går till TM, klipp dom jämns med botten och klipp kabeln jämn med underkant. Allt frid och fröjd, inget hål finns kvar.
Det var väl inget bra tänkt. Då kommer ju nästa hyresgäst kanske att konstatera att "här har dom bara klippt kabeln, det verkar livsfarligt".

B Bigfoot skrev:
har dom bara klippt kabeln, det verkar livsfarlig
Har inte skrivit om att sätta i proppen, vad ska då vara livsfarligt.

J jonaserik skrev:
Att någon ser att här saknas en propp och sätter tillbaka den?

J jonaserik skrev:
Du kan aldrig förutsätta att ingen inte kommer att skruva i en säkring och slå till brytaren.

Även om någon gör det så ska det vara isolerat på sådant sätt så att det inte ska kunna bli farligt.

B Bigfoot skrev:
Det var väl inget bra tänkt. Då kommer ju nästa hyresgäst kanske att konstatera att "här har dom bara klippt kabeln, det verkar livsfarligt".
Verkar livsfarligt vid första anblick men är bra mycket bättre än lite eltape eller något annat hempul.
Helt urkopplat inne i dosan med klippta ledare ger en tät lösning utan att strula till det.
Som alltid så är ju det bästa att handla rätt saker och byta ut men detta tips är bra om man inte har den möjligheten och ger ett bra skydd både elektriskt och för vatten.

J jonaserik skrev:
Inget är livsfarligt, men hur ska nästa hyresgäst veta att det är urkopplat inuti? Den okunnige stackaren ser bara en klippt kabel och ringer kanske elektriker direkt.

Demmpa Demmpa skrev:
Membrannippel, välj rätt tillverkare, tex
[länk]
[länk]
[länk]
Har nu beställt två av varje på Elbutik.se så får vi hoppas att det passar. Liten utgift i sammanhanget.

• Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Delarna är nu skickade från Elbutik.se, jag avvaktar med spänning.

Uppdatering: fick i förrgår delarna, igår monterade jag in en membrannippel UTAN hål så det blir vattentätt, la sedan nippeln med hål och dragavlastning bredvid som present så elektrikern som monterar in nästa tvättmaskin bara behöver skruva loss locket. och byta. Delarna passade perfekt.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Uppdatering: fick i förrgår delarna, igår monterade jag in en membrannippel UTAN hål så det blir vattentätt, la sedan nippeln med hål och dragavlastning bredvid som present så elektrikern som monterar in nästa tvättmaskin bara behöver skruva loss locket. och byta. Delarna passade perfekt.
Snyggt och generöst!

La du dem bredvid på bänken eller i dosan?
(I dosan är ju idealiskt för då kommer de inte bort och finns kvar även om det är någon hyresgäst mellan som inte skaffar tvättmaskin)

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Mamma skall flytta till äldreboende och hyresvärden säger att hennes tvättmaskin måste bort när hon lämnar lägenheten. Vattnet löser jag med täcklock och packning på kranen, men när jag kopplar ur sladden från den externa brytaren på väggen så lämnas ju ett hål i den där tunna plastbrickan som man drar sladden igenom.

Hur täcker jag detta? Eller finns det reservbrickor att köpa? Sitter inne i duchnischen även om ett duschdraperi skyddar från stänk.
Om den har fast ansluten el dvs utan stickpropp i väggen får du inte röra den installationen .- det måste en behörig elektriker demontera. Kontakta en sådan.

//

J jonte0 skrev:
Om den har fast ansluten el dvs utan stickpropp i väggen får du inte röra den installationen .- det måste en behörig elektriker demontera. Kontakta en sådan.

//
Läst inlägg #27?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.