Mamma skall flytta till äldreboende och hyresvärden säger att hennes tvättmaskin måste bort när hon lämnar lägenheten. Vattnet löser jag med täcklock och packning på kranen, men när jag kopplar ur sladden från den externa brytaren på väggen så lämnas ju ett hål i den där tunna plastbrickan som man drar sladden igenom.

Hur täcker jag detta? Eller finns det reservbrickor att köpa? Sitter inne i duchnischen även om ett duschdraperi skyddar från stänk.

Jag har svårt att tänka mig att du behöver återställa det. Det måste gå som normalt slitage. Jag menar det är ju förberett för en tvättmaskin?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det är inte gängade uttag, det är typ en sådan här modell fast inte Biltema:
Väggmonterad strömbrytare med rund vridknapp och IP54-klassificering, visar positionerna 0 och 1 för av och på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det får väl bli eltejp.

Edit: Ser nu att Biltema har sådana här:
Vita plastlock med cirkulära mönster, liknande de som säljs på Biltema, som används för att täcka eller skydda ytor.
Skapa konto

Kan ju vara värt att prova. Bara så inte mamma åker på onödiga räkningar.

A Anders_Nilsson skrev:
Mamma skall flytta till äldreboende och hyresvärden säger att hennes tvättmaskin måste bort när hon lämnar lägenheten. Vattnet löser jag med täcklock och packning på kranen, men när jag kopplar ur sladden från den externa brytaren på väggen så lämnas ju ett hål i den där tunna plastbrickan som man drar sladden igenom.

Hur täcker jag detta? Eller finns det reservbrickor att köpa? Sitter inne i duchnischen även om ett duschdraperi skyddar från stänk.
Varför kräver man det? Är den gammal och måste bytas snart och hyresvärden inte vill forsla bort den? Annars är det ju ologiskt.

E EB2 skrev:
Varför kräver man det? Är den gammal och måste bytas snart och hyresvärden inte vill forsla bort den? Annars är det ju ologiskt.
Skulle tippa på att hyresvärden har en gemensamhetstvättstuga och att dom inte vill ta över ansvaret för en egenköpt tvättmaskin.

Står troligen i hyreskontraktet att lägenheten ska återställas till ursprungliga utrustningsnivån (eller liknande).

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Kolla om nya hyresgästen kan tänka sig att köpa maskinen privat kan ju vara en symbolisk summa bara för att slippa ta bort den.
Håller med Demmpa att det anledningen till att värden vill ha bort den är för att slippa problem om de hyr ut lägenheten med maskin så får de ansvar för den. Men finns det tydligt att den är inköpt privat så ligger det inte på värden att laga när den går sönder.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag håller helt med om att ett litet hål i genomföringen är att räkna som normalt slitage och inget som de kan kräva er på ersättning för.

Dvs, koppla ur kabeln och skruva igen allt.
Det är ju inte heller någon fara med ett hål undertill på en sådan anslutning.

Tjaaa. Troligen bråkar ingen om hålet. Men det är inte OK med ett sådant hål. Antag att ett barn stoppar in fingret, eller något metallföremål. Att koppla ur maskinen är egentligen behörighetskrävande. Jag tror inte att en serös elektriker man anlitar för detta skulle lämna ett hål. Att sedan troligen nästan ingen skulle anlita elektriker för detta är en annan femma.

Hyresvärden vägrar ha maskinen kvar för att hyresvärden vägrar ha maskinen kvar. Det är så med stora kommunala hyresvärdar.

Jag kommer plugga hålet med en Biltema plugg och så linda vit eltejp runt så får det vara bra. Tror ingen elektriker har någon bättre lösning.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag kommer plugga hålet med en Biltema plugg och så linda vit eltejp runt så får det vara bra. Tror ingen elektriker har någon bättre lösning.
Inget hempatent tack, JO, en elektriker hade bytt membrannippeln.

Bild på aktuella brytaren underlättar vid val av membran, så att det blir rätt.

Demmpa Demmpa skrev:
Inget hempatent tack, JO, en elektriker hade bytt membrannippeln.

Bild på aktuella brytaren underlättar vid val av membran, så att det blir rätt.
Jag skall ta bilder vid nästa besök.

Bilder, ser inget varumärke. Hoppas det finns material i botten att sätta igen hålet.

• Väggmonterad vit elektrisk brytare med graderingen 0 och 1, belägen på kakelvägg utan synligt varumärke.
    Skapa konto
  • Bild på en vit elektrisk dosanordning märkt IP 54, med en grå kabel ansluten genom botten.
    Skapa konto
  • Väggmonterad vit termosregulator utan synligt varumärke, med anslutna elektriska kablar mot kakelvägg.
    Skapa konto
Det var ett rackarns tjafs om ett hål på undersidan, stäng av säkringen, öppna locket, koppla ur tamparna på strömbrytaren som går till TM, klipp dom jämns med botten och klipp kabeln jämn med underkant. Allt frid och fröjd, inget hål finns kvar.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.