Har ett litet äppelträd på uteplatsen som skuggar grannen och ger osmakliga äpplen, mest besvär med, men det är tillräckligt stort för att inte helt enkelt tagas ner utan hjälp så funderade på om man kan bara kapa alla grenar och använda stammen som stolpe eller stöd för hyllor eller nånting, men läste nånstans att det kanske ruttnar, eller kommer det bara fortsätta växa ut grenar?

Är stammen kvar så finns små ögon som växer ut till små grenar, ska du döda den så ringbarkar du på en sträcka av 50 cm lite lågt ner, tar ett tag innan den ger sig, du kan även kvista den. Klart att den ruttnar men gör det i roten strax ovan och under mark, efter ett par år kan du nog knuffa omkull stammen.

• Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
Jag hade en förvuxet gammalt äppelträd på tomten som jag tänkte ta ned för att det var så dåliga äpplen på det, men jag gjorde en brutal beskärning istället. trädet blev bara hälften så stort och plötsligt kom det jättegoda äpplen

• Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
Så får det bli, jag testar en brutal beskärning i höst, det blir ändå enklast. Sen satsar jag på att få Sveriges minsta äppelträd med största stammen, kan bli kul.

• Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Just nu innan saven går upp kan du kapa ner ock tjäna ett år

• Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.